DUŠAN TOPIĆ: Gradimo 150 kilometara auto-puteva, o vinjetama ne razmišljamo
31. 10. 2019. u 10:02
Republika Srpska ne može zbog geografskog položaja da razmišlja o vinjetama
Foto D. Pozderović / Dušan Topić
REPUBLIKA Srpska nema najskuplju putarinu u Evropi. Prešli smo na zatvoreni sistem naplate koji koristi većina zemalja u Evropi. Upoređujući cene sa regionom, ali i Evropom, imamo jednu od najjeftinijih putarina, kaže, u intervjuu za "Novosti", Dušan Topić, direktor JP "Auto-putevi RS".
- Zatvorili smo sistem naplate putarina na svih 106 kilometara auto-puta. Modifikovali smo cenovnik zbog prelaska sa otvorenog na zatvoreni sistem. U suštini cene su ostale iste. Imali smo prosečenu cenu od dve i po marake na deonici Banjaluka-Gradiška bez obzira na to ako se vozite punom deonicom ili izlazite ranije. Sad, kada je zatvoren sistem, puna deonica je tri i po marake, a ako se ranije isključite cena je manja. Jedino je to promenjeno. Sve ostale cene su iste, pojašnjava Topić.
PROČITAJTE JOŠ -Dodik: O putu BiH ka EU postoji konsenzus, ne i za NATO
*Zbog čega nismo uveli sistem vinjeta koji je mnogo povoljniji u Evropi?
- Srpska ima sada zatvoren sistem naplata i ne može se porediti sa vinjetama. Vinjete imaju države koje se nalaze na tranzitnim putevima. Ovo je da kažem "nepošten" način naplate putarine. Strancima koji prolaze kroz tvoju zemlju naplaćuješ prolaz preko vinjeta, i primorani su da je uzmu jer si tranzitna zemlja, a onda na osnovu ovih naplata smanjuješ cene svojim građanima. Srpska ne može zbog geografskog položaja da razmišlja o vinjetama. Dok se ne izgradi mreža auto-puteva do tada će funkcionisati zatvoreni sistem naplate putarina. U Evropi devet zemalja ima sistem vinjeta, a 17 zatvoreni sistem naplate kao i mi. Kad poredimo cene naših putarina sa zemljama regiona koje imaju zatvoreni sistem naplata, ali i onih razvijenih, mi smo među najjeftinijim.
*Koja je onda prednost zatvorenog sistema naplate?
- Zatvoreni sistem je najpošteniji jer platiš koliko se voziš na auto-putu. Ali, nećemo stati samo na ovome, već idemo u unapređenje našeg sistema naplate.
*Šta to konkretno znači za građane?
- Znači što veću upotrebu elektronskog plaćanja putarina. Ona je brža i jednostavnija. Stimulišemo elektronsku naplatu. Imali smo bonus od 15 odsto. Po novoj uredbi podižemo bonus na 25 odsto. Očekujemo da građani ovu ideju prepoznaju.
*Kada građani mogu očekivati povećanje mreže auto-puteva u RS sa sadašnjih 106 kilometara?
- Realno to se može desiti u naredne četiri godine. Tada bi trebalo imati izgrađeno, ako sve bude bilo kako treba, oko 150 kilometara auto-puta računajući i deonicu Banjaluka - Prijedor.

*Koji su pravci auto-puteva prioriteti?
- Tu je pravac Banjaluka-Beograd ili Beograd-Sarajevo. Uveliko se radi sa strane Srbije. Imamo već spremne projekte od Doboja i Auto-puta "9. januar" do Rače. Razgovaramo sa zainteresovanim investitorima iz Turske koji već rade u Srbiji. Tu su i ozbiljni investitori u priči iz Kine i Evropska investiciona banka koji su definitivno zainteresovani za deonice kroz RS.
*Kakvi su finansijski efekti sada kad imamo 106 kilometara auto-puta u upotrebi?
- Finansijski efekat je naravno veći. Naplata putarina za ovu godinu je 14 miliona maraka za devet meseci, a za čitavu prošlu godinu je bila 10 miliona. To jeste porast nakon uvezivanja celog sistema. Ona će rasti stalno. Sledeći veći rast dolazi kada se pusti most u Gradišci i kada se spojimo na mrežu evropskih auto-puteva.
PREVOZNICI SE ŽALE
SVESTAN sam da vozači očekuju drastično smanjenje, ali i mi imamo svoja ograničenja ispod kojih ne možemo ići. Kada bismo mogli zbog stranog tranzitnog saobraćaja ubirati prihod onda bismo mogli i smanjivati cene za naše građane, ali to sada, nažalost, nije moguće. Sada imaju opciju elektronskog plaćanja koje nosi pogodnosti i gde imaju popuste.