Dušan Topić: U Srpskoj Kinezi grade auto-puteve

S. MIŠLjENOVIĆ

30. 07. 2018. u 11:45

Otvaranjem preostale deonice auto-puta "9. januar" Banjaluka - Doboj, na pravcu od Banjeluke do Prnjavora, Republika Srpska će imati više od 105 kilometara auto-puta

Душан Топић: У Српској Кинези граде ауто-путеве

Dušan Topić / Foto "Autoputevi RS"

OTVARANjEM preostale deonice auto-puta "9. januar" Banjaluka - Doboj, na pravcu od Banjeluke do Prnjavora, planiranim tokom septembra, Republika Srpska će imati više od 105 kilometara auto-puta, a što je veliki uspeh za 10 godina izgradnje, kada se zna u kakvim političkim i ekonomskim uslovima se dogovaraju i realizuju projekti, kaže u intervjuu za "Novosti" Dušan Topić, direktor "Autoputeva RS".

- U aktivnim pregovorima smo i za deonice auto-puteva Banjaluka - Prijedor, Vukosavlje - Brčko, Brčko - Bijeljina, deo auto-puta za Koridor 5C u severnom delu, kao i auto-put prema Mliništu. Ukupna dužina ovih projekta je preko 150 kilometara i oni bi, ako sve bude kako treba, mogli biti realizovani u narednih pet godina - kaže Topić.

* Da li se privode kraju radovi na putu Banjaluka - Prnjavor - Doboj?

- Sve je u završnoj fazi, postavljaju se završni slojevi asfalta i grade objekti. Kada svečano pustimo u rad tu deonicu, tek će se tada videti obim posla koji je urađen. U naredna dva meseca, sa Vladom RS moramo osmisliti optimalnu politiku cena putarine. Planiramo da napravimo sistem sa više ulaza i izlaza i da se plaća smo onoliko koliko se koristi auto-put. Mislimo da je to pošteno.


* Ulazite u posao sa Kinezima za auto-put Banjaluka - Prijedor?

- Jeste. Usaglasili smo dobar koncesioni ugovor koji je povoljan za Srpsku. Znam da bismo svi voleli da se uradi posao na način da se ništa ne mora plaćati i da se to isplati iz putarina, ali na terenu nije tako. Napravili smo dobar ugovor za Srpsku za ovu deonicu i vodimo računa o našim finansijama. Naše obaveze po koncesionom ugovoru dolaze tek za pet godina, tako da je to dovoljno vremena da se obezbede sredstva.

MOST U GRADIŠCI PRIČA o mostu u Gradišci traje predugo, jer je još 2004. potpisan prvi sporazum, kojim su definisana prava i obaveze BiH, RS i Hrvatske, vezane za most. Mislim da smo sada pri samom kraju čekanja, ovih dana hrvatska strana trebalo bi da dobije građevinsku dozvolu, posle čega sledi raspisivanje tendera za izbor izvođača radova. Za dve godine trebalo bi da bude izgrađen.

* U najavi je i nekoliko velikih projekta sa kineskim kompanijama.

- Nedavno smo potpisali dva protokola sa dve kineske kompanije za tri deonice. Jedna je Banjaluka - Prijedor, druga je Vukosavlje - Brčko i treća je deo Koridora 5C, koji prolazi kroz Srpsku, odnosno severni deo Koridora 5C. Prioritet nam je sada auto-put Vukosavlje - Brčko. Tek treba da radimo projektnu dokumentaciju i idemo na koncesioni ugovor. Prednost je što već u projektu Banjaluka - Prijedor imamo usaglašen dobar koncesioni model, koji se može primenjivati i u drugim projektima.

* Hoće li biti posla i za domaće kompanije?

- Naravno. Svestan sam da se uvek svi plaše da će doći nekoliko hiljada Kineza da rade auto-puteve. U pregovorima se uvek držimo stava da domaća operativa bude zastupljena od 40 do 70 odsto i mislim da je to realno. Definitivno biće posla i za domaću operativu, ali i za nabavku materijala. Imamo dobra iskustva na auto-putu Banjaluka - Doboj, gde je opština Prnjavor tri puta obrnula sredstva u vrednosti uloženog novca.

BRZI PUT

NAŠ je plan je da gradimo brze puteve, pogotovo u istočnom delu Srpske, zbog naseljenosti. Radimo na realizaciji deonice Sarajevo - Višegrad preko Sokoca, koja je veoma bitna. Raspisali smo tender za izradu planske dokumentacije o auto-putu Bijeljina - Zvornik - Milići - Han Pjesak - Vlasenica do Sokoca. U planu je i da se grade brzi putevi prema Foči i Trebinju, kao i Prijedor - Dubica do Gradine.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Branislava Puhalo

30.07.2018. 20:39

Molim Vas da li planira R.Srpska da uradi put preko Šćepan polja do granice sa Crnom Gorom,ono je vrlo opasna deonica i pokazuje nebrigu nadležnih,a prometna je i turistički važna .