U REPUBLICI Srpskoj će po prvi put biti realizovan koncesioni ugovor sa kineskom Međunarodnom korporacijom za ekonomsku i tehnološku saradnju pri “Šandong haj-spid” grupaciji, koja bi trebalo da gradi auto-puta Banjaluka - Prijedor.

PROČITAJTE JOŠ - Nenad Nešić: Obnova putne mreže na istoku Srpske!

Neđo Trninić, ministar saobraćaja i veza RS, potvrdio je za “Novosti” da je vrednost projekta izgradnje auto-puta, čija je dužina 42 kilometra, 297 miliona evra.

Kako kaže ministar Trninić, plan je da se ugovor sa Kinezima potpiše u septembru mesecu ove godine, a da gradnja počne za dve godine i da se 2023. godine pusti u promet pomenuti auto-put.

- Protokolom koji smo sa kineskim partnerom potpisali na Samitu “16 plus jedan”, koji je održan u Sofiji proteklog vikenda, stekli smo uslove da tražimo saglasnost Komisije za koncesije Vlade Srpske, Vlade Kine i mišljenje Pravobranilaštva Srpske, kako bismo konačan ugovor potpisali u septembru - pojasnio je Trninić.

Prema njegovim rečima, time bi se stekli uslovi da kineska strana krene u realizaciju, koja podrazumeva izradu projekta i obezbeđivanje finansiranja, dok bi obaveza Republike Srpske bila eksproprijacija.

- Ovim smo otvorili mogućnost da se ovaj projekat izgradnje auto-puta do Prijedora nastavi prema Novom Gradu u profilu auto-puta, te da se gradi brzi put prema Kozarskoj Dubici - naglasio je Trninić.

SERVISIRANjE OBAVEZA U PRVIH pet-šest godina, broj vozila na novoj saobraćajnici neće biti dovoljan da izmiri ulaganje koncesionara, ali da će kasnije biti više nego dovoljan. - Tako da u prvih nekoliko godina treba da obezbedimo servisiranje tih obaveza. Smatramo da to neće biti problem. Reč je o investiciji od 297 miliona evra, čime bi na godišnjem nivou naša obaveza bila da vratimo nešto više od 30 miliona evra, s tim da je pretpostavka da će u početku naplata putarine pokrivati 50 odsto tog iznosa - napomenuo je Dušan Topić.

On je podsetio da je na samitu potpisan i Protokol o saradnji u vezi sa projektom auto-puta Doboj - Vukosavlje i auto-puta Vukosavlje - Brčko, s tim da se deonica Doboj - Vukosavlje odnosi na Koridor “Pet ce”, odnosno deo koji prolazi kroz Republiku Srpsku.

Dušan Topić, direktor preduzeća “Auto-putevi Srpske”, kaže da je koncesija novi vid finansiranja izgradnje auto-puteva u Srpskoj.

- Kada je reč o auto-putu Banjaluka - Prijedor, imamo veoma dobar koncensioni ugovor. Kineski partner obezbeđuje finansijska sredstva i gradi auto-put, a predviđeno je da gradnja traje ukupno pet godina - objasnio je Topić.

On je naglasio da su od tog perioda dve godine predviđene za pripremu u smislu izrade projektne dokumentacije, obezbeđivanja finansijskih sredstava, te eksproprijacije terena.

- Po završetku izgradnje, kreće eksploatacija i koncesioni period od 30 godina tokom kojeg bi, na osnovu naplate putarine, bilo otplaćeno ulaganje kineskog partnera - istakao je Topić.

Neđo Trninić

On dalje kaže da ugovor predviđa garanciju Republike Srpske u smislu broja vozila, i to tako da je potrebno obezbediti sumu definisanu ugovorom, koja će se vraćati na godišnjoj bazi.