BAMBI će do kraja juna preći u ruke "Koka-kole", a vrlo brzo ova međunarodna kompanija će preuzeti i "Knjaz Miloš". Kako "Novosti" nezvanično saznaju, "Moji brendovi" su prodali i čuvenu aranđelovačku fabriku vode i to po približno istoj ceni - 260 miliona evra. Toliko su dobili i za proizvođača "plazme".

Svojevremeno su "Moji brendovi" tri najpoznatija srpska proizvođača platili 575 miliona evra. Tokom godina u njih su investirali 120 miliona evra. Za dve od tri fabrike sada su dogovorili oko 520 miliona evra. Kako "Novosti" nezvanično saznaju, nameravju da prodaju i treću kompaniju "Imlek", ali tek za dve godine.

Prodaja jednog od najpopularnijih brendova u Srbiji otvorila je i pitanje gde će prodavac izmiriti svoje poreske obaveze. Trenutno još nije sasvim jasno hoće li osnova za plaćanje biti. Porez na kapitalnu dobit se plaća na razliku između nabavne i prodajne cene. Ukoliko su svojevremeno "Moji brendovi" za "Bambi" dali manje od 260 miliona evra, na razliku će platiti porez. Po svoj prilici - u Holandiji. Tamo je registrovan "Denjub fuds", vlasnik "Mojih brendova".

Pročitajte još - KOKA KOLA KUPILA "BAMBI": Otišla "Plazma", za njom ide i "Knjaz"?

- "Bambi", nezavisno od transakcije, plaća sve poreze u Srbiji - objašnjava Milica Bisić, ekonomista i stručnjak za poreze. - Sama transakcija može stvoriti kapitalni dobitak prodavcu, zavisi od razlike između prodajne i nabavne cene. Porez na kapitalni dobitak se, prema Ugovoru o izbegavanju dvostrukog oporezivanja između Srbije i Holandije, plaća Holandiji. Načelno pravilo jeste da se ovaj porez plaća državi rezidentnosti prodavca. U ovom slučaju Holandiji.

NAŠ KONDITOR VREDI VIŠE OSNIVAČ požarevačkog giganta Momčilo Filipović kaže, za "Novosti", da je "Koka-kola" napravila odličan posao u kupovini "Bambija". - "Koka-kola" jeste multinacionalna kompanija, ali ja mislim da je u ovoj transakciji bolje prošla - kaže Filipović. - "Bambi" vredi više. Kada smo osnivali "Bambi" nije postojao privatni sektor. Imao sam ponudu da uđem u vlasništvo, ali sam znao da država to ne bi dozvolila.

Prodaju i "Bambija" i "Knjaza" moraće da odobri i Komisija za zaštitu konkurencije. Kako "Novosti" saznaju, "Koka-kola" bi bez problema mogla da kupi "Knjaz Miloš", bez obzira na to što bi onda njihov udeo u tržištu vode bio oko 40 odsto. Uz to, njima bi čak i zakonski moglo da se dozvoli da taj procenat ide i do 50 odsto, ukoliko oni to ne zloupotrebe.

- Procenjuje se učešće na tržištu i ne može unapred da se zna da li će neko dobiti ili ne, ali "Koka-kola" ima ozbiljan tim advokata i ljude koji se time bave, tako da ne bi tu trebalo da bude problema - objašnjava naš izvor. - Uz to, oni su regionalni igrač i neće samo u Srbiji tražiti dozvolu. Svakako, organi koji se time bave paze da se takva pozicija ne zluopotrebi. Bez dozvole, recimo, Komisije za zaštitu konkurencije ne mogu da počnu da rade, bez obzira da li potpišu ugovor ili ne. Dozvolu će "Koka-kola" morati da traži i za kupovinu "Bambija".

Privrednici veruju da ova prodaja donosi nove mogućnosti za višestruku korist privredi Srbije, i kompaniji "Bambi" i zaposlenima u njoj, i državi i lokalnoj zajednici, kroz nove investicije, rast proizvodnje, prodaje, zarada, budžetskih prihoda...

PRODAVAC ĆUTI Odgovore na pitanja koja smo poslali Fondu Mid Europa Partners, oko plaćanja poreza posle obavljene transankcije, međutim, do utorka nismo dobili. Niko zvanično nije mogao da nam kaže ni u kompaniji "Moji brendovi", gde će ova stavka biti plaćena - u Srbiji ili u Holandiji.

- Za srpsku ekonomiju najvažnije je da će i posle promene vlasnika, koje se danas događaju, svakodnevno i svuda u svetu, "Bambi" ostati u Srbiji, da ovde proizvodi i zapošljava naše ljude, izvozi srpske proizvode u svet, plaća našoj državi poreze i doprinose, koji već sada iznose 10 miliona evra godišnje - kaže za "Novosti" Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije.

- Činjenica da jedna globalna kompanija kao što je "Koka-kola", koja ovde već ima fabrike, dalje širi poslovanje na našem tržištu, najbolji je dokaz da je poslovna i investiciona klima u Srbiji podsticajna za profitabilno privređivanje i ulaganje. To je i najbolja preporuka međunarodnoj poslovnoj zajednici, drugim investitorima da je Srbija mesto vredno njihovog kapitala, kroz investicije u postojeće kompanije ili grinfild projekte.

Pročitajte još - "Koka-kola" kupuje "Bambi"

Prema njegovim rečima, ova akvizicija "Bambija" prevazilazi dosadašnje akvizicije te kompanije, a to potvrđuje rastuću vrednost i materijalnog dela brenda i industrijske svojine, odnosno vrednost trgovačke marke.

- Ulaskom "Bambija" u "Koka-kola" sistem, prisutan i na najmnogoljudnijim tržištima sveta, proizvođač iz Srbije, postaje karika u svetskom lancu industrije hrane i pića - ističe Čadež. - To mu otvara nove kanale prodaje i neslućene mogućnosti da se bolje pozicionira na već osvojenim i uđe na nova tržišta, da uz nove investicije poveća i proizvodnju i izvoz i profit.