STO MUKA DO ZAMENE APARATA: Od lošeg kvaliteta tehničkih uređaja, zakon nas ne štiti
24. 01. 2019. u 20:02
Trgovci tvrde da nisu dužni da vrate tehnički uređaj čijim karakteristikama kupac nije zadovoljan. Loš kvalitet nije objektivni nedostatak, povraćaj je moguć samo u slučaju neispravnosti
Foto P. Milošević
OD lošeg kvaliteta tehničkih uređaja, zakon nas ne štiti. Trgovci aparatima ne prihvataju da zamene usisivač koji ni mrve ne može da pokupi, kao ni slušalice sa lošim kvalitetom zvuka. Drugi uređaj se može dobiti samo u slučaju neispravnosti ili oštećenosti, a loš kvalitet nije objektivni nedostatak. Potrošačima predstoji samo da se, kako savetuju u Ministarstvu trgovine, dodvore trgovcu i ubede ga da im vrati robu čijim kvalitetom nisu zadovoljni, jer kako pišu, "lepa reč i gvozdena vrata otvara".
Kupovina televizora, telefona, bele tehnike u Srbije podseća na pazar "mačke u džaku". Kakav je kvalitet uređaja saznajemo tek kada počnemo da ga koristimo. Svi su zapakovani i jedino se možemo osloniti na iskrenost i dobronamernost trgovca koji ima samo jedan cilj - da taj aparat proda. Garancija je zaštita samo u slučaju da je uređaj neispravan ili oštećen.
Pročitajte još - Aparati rade samo dok traje garancija
- Kupila sam dva para bežičnih slušalica od 7.000 dinara, a kako većina robe u prodavnici nije dostupna za probu, jer su spakovane u kutijama i zaštićene dekorativnim selotejpom, oslonila sam se na preporuku prodavca - priča nam Vojislava B. iz Beograda. - Kod kuće sam shvatila da obe slušalice nemaju željeni kvalitet zvuka. Trgovac je odbio da mi zameni robu, jer su slušalice ispravne. Nikoga ne interesuje to što ću morati da kupim nove slušalice jer sa ovima na koje sam bacila pare, ne mogu da radim.
Tehnika je često razlog što se kupci žale inspekciji. Loš kvalitet uređaja, međutim, prema zakonu je subjektivna procena kupca i da li će potrošač uspeti da zameni robu zavisi samo od volje trgovca. Na sajtu Ministarstva trgovine se naglašava da prodavac nije dužan da zameni robu ili vrati novac samo zato što se potrošač predomislio ili pogrešio u proceni.
Pročitajte još - Crkne softver, pa baciš i mašinu
- Nije, međutim, uvek reč o proceni, već o obaveštenosti, za koju je zadužen trgovac - kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača. - Ne moramo svi da budemo stručnjaci za tehniku, a većina nas se pri kupovini i oslanja na savete trgovca. Ako nas prodavac nije dovoljno uputio u sve karakteristike tehničkog uređaja, onda kupac ima pravo da se žali i traži zamenu robe.
PRAVA U BROJEVIMA
PRAVO da se predomisle imaju samo kupci koji su robu naručili preko interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vratima. Rok je 14 dana.
Pravo na popravku i zamenu robe ili usluge potrošač ima dve godine, iako nema garanciju. Trgovac ima osam dana da odgovori na reklamaciju, a 15 dana je rok za rešavanje žalbe. Izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana. Ukoliko se ne dogovori drugačije, trgovac ima 30 dana da isporuči robu.
Smederevo
24.01.2019. 22:20
Ovo samo kod nas ima..U Nemackoj imas rok 15dana ili dve nedelje da vratis bilo sta sto kupis bez ikakvog razloga.Jednostavno ti se ne svidja ili u slucaju ove gospodje da nije to ono sto je ocekivala.Jednostavno sacuvas racun i pakovanje i mora da ti vrati cao..A kod nas i dalje ista pesma ...E Srbijo medju sljivama ako nas svi pljuju a ovamo na tv kad gledas pa bolji smo od Nemacke
@Smederevo - Cim tako razmisljate, onda sigurno i nemate nista protiv ideje da je svaka cipela (prim.) koju kupite ko zna koliko puta iznosena, svaki hard disk, ko zna koliko puta formatiran i sve ostalo upotrebljavano po dve nedelje od Sime, Mike, Laze i Mileta dok nije doslo do vas, posto su oni bili `nezadovoljni` kvalitetom i sve po ps-u vracali posle krug dva?
@Smederevo - Nema razloga biti pakosan. Čovek je napisao (skoro) istinu. Naravno da ima izuzetaka. Produkti u vezi sa intimom (donji veš na primer) i ličnom higijenom nisu uključeni u nije 15 već 14 dana garancije. Ostalo jeste. Ali ima još uslova. Garderoba mora da se vrati sa etiketom. I potreban je uvek račun. Za ostalo je u pravu, nisam zadovoljan sa produktom, smem u roku od 14 dana da ga vratim bez navođenja razloga. Naravno, nikakva oštećenja na samom produktu.
@Smederevo - pa nije bas tako,nasi ljudi uzmu zavrse posao pa bi da vrate.ako je garderoba nose na neku svecanost pa bi da vrate,alat iskoriste da zavrse neki posao pa im vise netreba,da mogu uzeli bi nov auto otisli do mora pa ga posle vratili kao neodgovara.sve to treba da bude neki kompromis a ne obaveza pa neko mora sve a neko nista .kad je jedna strana zakonom zasticena ona nepristaje na kompromis
Mi uvek gledamo na cenu, sto je jeftinije, mozda se i tu gresi. Ja kad kupujem takvu robu se prvo informisem na internetu, kako potrosaci ocenjuju tu robu, ako je ocena dobra i odlicna znaci vecina potrosaca je zadovoljna onda je kupujem, mozda je skuplja ali traje duze, naprimer kupio sam par zimskih cipela i platio 120 dolara, to je bilo pre 4 godine i jos uvek su kao nove, onda sam kupio letnje i jeftine, nakon godinu dana se raspale, televizor radi vec 12 godina marka Samsung,
Komentari (9)