Crkne softver, pa baciš i mašinu

S. Bulatović - Z. Radović

01. 11. 2015. u 17:23

Čak i skupi kućni aparati poznatih svetskih proizvođača kao po pravilu kvare se već po isteku garantnog roka. Neispravno je često jeftinije zameniti novim, nego popravljati

Цркне софтвер, па бациш и машину

U KUHINjAMA mnogih domaćica u Srbiji još rade šporeti koji su proizvedeni i pre tri decenije, kao i mašine koje su davno postale "punoletne". Što zbog nedostatka novca, što zbog retkih kvarova i jeftinih delova, ali ovi uređaji se još koriste. Aparati novijeg datuma, međutim, nisu ni približnog kvaliteta, niti roka trajanja, kao njihovi stariji "rođaci". Mnogi se pokvare već u garantnom roku, a neke je već tada jednostavnije odložiti u smeće, nego zameniti skupe delove.

Potrošači u Srbiji sumnjaju da ne kupuju robu istog kvaliteta kao i građani Evropske unije, a kao glavni argument navode da se kvalitet prilagođava mogućnostima kupaca. Međutim, čak i oni koji mogu da izdvoje više novca, za skuplji brend, ne mogu biti sigurni da uskoro neće imati posla s majstorima. Jer, visoka cena nije uvek i garant kvaliteta. Sedišta najpoznatijih svetskih brendova su uglavnom prestonice zemalja Evropske unije, ali se njihovi proizvodi uglavnom sklapaju u Kini, na Bliskom istoku i zemljama u kojima je jeftina radna snaga.

Mile Todorov, vlasnik servisa tehničkih uređaja i autor nekoliko knjiga o ovoj problematici, ističe da nijedan proizvođač nije održao isti kvalitet kao pre 20 ili 30 godina.

- Ranije su se proizvodile mašine sa elektromehaničkim programatorima, a sada prave digitalne, električne module, sa kompjuterskim programom - objašnjava Todorov. - Kod svake druge mašine jednom u garantnom roku puknu ležajevi na kazanu. Proizvođači prave tanke osovine na bubnju i stave najmanji ležaj, pa se pod težinom veša on brzo pokvari. Stavljaju kazan koji je zatvoren sa obe strane, pa ne može da se zameni, već je samo za otpad kada stane. Pokušavamo da ga popravimo, pa sečemo i stavljamo šrafove, ali to je sve dovijanje. Na ispravnost uređaja u Beogradu utiče i loš napon. Nekada je 180, a nekad 240 stepeni. To elektronskim modulima smeta i brzo pregore. Za njegovu zamenu je potrebno izdvojiti od 10.000 do 15.000 dinara, a onda se mnogi odluče da umesto popravke, kupe novu mašinu.

ZAMENA DO ŠEST MESECI Pre dve godine smo imali mnogo pritužbi na mašine jednog italijanskog proizvođača, jer su bile poprilično skupe, ali su se veoma često kvarile - priča Jovan Jovanović. - Dodatni problem za kupce je bio što su teško dolazili do rezervnih delova, jer su se ovi uređaji proizvodili u Kini. U poslednje vreme nismo imali slične prijave. Uglavnom nam se potrošači žale na kvalitet mobilnih telefona i računara. Po novom Zakonu o zaštiti potrošača, ukoliko dođe do kvara u roku od šest meseci, kupac ima pravo da bira da li će pristati na popravku ili će tražiti zamenu uređaja. Trgovci neretko izbegavaju da daju novi aparat.

U jednom ovlašćenom servisu bele tehnike su nam rekli da su se uređaji za koje oni garantuju ranije proizvodili u Švedskoj, a da se danas sklapaju u Turskoj, Rumuniji i Bosni i Hercegovini.

- Materijal nije istog kvaliteta kao ranije, a kada se nešto od elektronike pokvari, na primer na šporetu, mora da se menja cela ploča - priča naš sagovornik. - Iako ljudi vole sve što je poslednja reč tehnike, ipak je bolje kupiti uređaj koji je jednostavniji. Jer, što više dugmića ima, skuplja je i popravka. Problem je što se ti aparati lako kvare, a delovi nisu uvek lako dostupni i ponekad se mesecima čeka da stignu.

Jovan Jovanović, iz Centra za zaštitu potrošača "Forum", napominje da je u Evropskoj uniji proizvođač garant kvaliteta i više nema provera prilikom uvoza, već je dužan samo da napravi deklaraciju.

- Posle uvoznik ili proizvođač sklope ugovor sa servisom koji kupcima garantuje kvalitet i otklanja nepravilnosti. Normalno je da uvoznik i serviser imaju dogovore i dešava se da oni podrazumevaju da serviser ne prihvati više od dva odsto reklamacija - objašnjava Jovanović. - Zbog toga oni odbijaju kupce i na njih svaljuju krivicu za kvar, pa neretko odbijaju da poprave uređaj ističući da je u pitanju nestručno rukovanje. Problem je što ne postoji nezavisan servis ili agencija koja bi obavljala kontrolu.

Koordinator prodajnog marketinga u "Boš kućni aparati", Ivana Bojanović, tvrdi da je tehnika koja stiže u Srbiju po kvalitetu ista kao i ona koja se prodaje u Nemačkoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj...

- "Bošovi" kućni aparati koji se prodaju na teritoriji Srbije su identičnog kvaliteta i performansi kao i aparati koji se prodaju na tržištu EU - kaže Bojanovićeva. - Na primer, ako se određeni model usisivača proizvodi u fabrici u Nemačkoj, taj aparat se iz iste fabrike distribuira u sve zemlje u kojima se prodaje, uključujući i Srbiju i zemlje EU.


SAMI SEBI PRAVE PROMET

Evropski potrošački centar istraživao je fenomen brzog kvarenja tehnike i došao do zaključka da je rok trajanja aparata sve kraći, jer proizvođači namerno prave lošije proizvode koji su programirani da se brže kvare. Izračunali su da mašina za veš staje posle 2.500 pranja, mobilni telefon traje jedva dve godine, a televizor posle 20.000 pogledanih sati.

U izveštaju ovog centra navodi se da se mehanički proizvodi nameštaju da rade do isteka garantnog roka, a u elektronske se često softverski ubacuje greška. Posle dve, tri godine garancija ističe, a sa njom i odgovornost proizvođača.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (12)

Ne vidim u cemu je problem

01.11.2015. 17:30

Masine koje su trajale dvadeset godina, kostale su 2000 maraka. Sto je danas kao 4000 evra.

ja

01.11.2015. 20:23

@Ne vidim u cemu je problem - 2000 maraka je malo preko 1000 evra. Uračunavajući inflaciju za 30 godina, možemo reći da je 2000 tadašnjih maraka taman 2000 sadašnjih evra, nikako 4000

Avaja

02.11.2015. 10:10

@Ne vidim u cemu je problem - Па ако се узме цена злата или цена литре бензина од пре 30 година и сад, мислим да је пре ближе оних 4000 евра реалности него ових 1000 или 2000. Само се сетите шта сте све могли да купите за 10 ДМ некад, а шта данас за 10 Евра. Мада, није ни потребно да се зезамо са ДМ, могу и долари, амерички. 1989/1990 једна Honda Accord, тада ауто године у САД, коштала је од 10500 $, данас Accord почиње са 22105 $

stanko

01.11.2015. 17:46

Sve velike kompanije proveravaju kvalitet i performanse svojih proizvoda jos na fabrickoj traci.Nažalost,sve što"podbaci"ima tržište u trećim zemljama kao što smo mi.Žalosno ali istinito.

Niš

01.11.2015. 18:09

Televizor, EI Niš exclusive, proizveden godinu dana uoči bombardovanja - sada u petak otišao u servis prvi put. Dakle, posle 16 godina. Visina opravke će biti oko 2000 dinara... :)

Jovan Matijević

01.11.2015. 18:10

Sve je to tačno imam ovaj telefon 15-est meseci i gasimi se prilikom razgovora ili ako čitam i pišem i ako je 100'/,sto pun a imam telefon iste marke osam god star i super je sutra ide u servis pošto ima garanciju nadam se da neće svaliti grešku na mene telefon je ka nov iz radnje !

Аца

01.11.2015. 19:21

одавно је кадно да код нас долази само шкарт роба. Али оно о чемо не размишљамо, већ "ко-из-топа" кривимо амере, је да су наши трговци најзаслужнији за то. Они "чепркају по контејнерима из фабрика" у Кини и откупљују их "буд-зашто"

bane

01.11.2015. 22:23

To sto se desava u Srbiji ,nije izuzetaksamo tu .Ja zivim u Kanadi i nedavno smo kupili najnoviji model ves masine Samsung,misleci da to valja.Samo posle par nedelja crkao je softver i servis odluci da je zameni.Na zamenu sam cekao mesecipo dana.To samo govori kliko je svecko trziste trziste bofl robe.Samo ja sam pri kupovini dokupio produzenu garanciju na jos dve godine,pa se nadam daova druga ce trajati malo duze od prethodne.

dijaspora

02.11.2015. 08:07

trziste diktira cenu....da bi aparati bili sto jeftiniji, u Nemackoj mnoge tradicionalne firme zatvorise pogone, nema vise kvalitet i stroga kontrola kao nekad, sve ode u zemlje gde je plata 150 evra, i sta ocekivati da ti tako placeni radnici naprave ?! Jedina firma koja jos radi na srogom kvalitetu je Miele, donekle Bosch ali ti njihovi aparati (pr. ves masine) su obicno preko 1000 evra. Paznja! Samo kupovati aparate za EU trziste! Nikako drugacije .

Petar Petrovic

02.11.2015. 22:47

Jedino što je od bele tehnike kvalitet a i proizvodi i sklapa se u Nemačkoj je marka Miele.Imaju predstavništvo u Srbiji,ovlašćeni servis.Proizvodi su skupi i za nemački životni standard ali je kvalitet siguran.Jedna bitna stavka u Srbiji koja doprinosi kvaru sve bele tehnike i uređaja je da je svaki uređaj u Srbiji potrebno zaštititi prenaponskom zaštitom tzv.produžnim kablovima koji izdrže opterećenje struje do 3,5kWh i sprečavaju naponske udare struje u smisu jačine napona i frekvence struje.