Da li se propisima ukida konkurencija među drumskim prevoznicima?
23. 07. 2018. u 11:02
IT organizacije imaju niz primedaba na predlog zakonskih rešenja o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Žale se da se isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija
Foto Z. Jovanović
DA li će u Srbiji u potpunosti i bez smetnji zaživeti servisi koji omogućavaju naručivanje vožnje preko mobilnog telefona, gde vozači nisu taksi prevoznici, zavisiće u velikoj meri od novih zakonskih rešenja. A ona, kako upozoravaju u IT firmama - ne idu naruku korišćenju savremenih tehnologija u prevozu putnika. To znači da bi građani mogli da ostanu bez mogućnosti da se jeftinije voze, naručuju vožnju preko jednostavne aplikacije, i bezgotovinski plaćaju po unapred poznatoj ceni, uglavnom nižoj od važećih taksi-cenovnika. Štaviše, novim nacrtom zabranjuje se nuđenje usluge prevoza "po ceni koja nije u skladu sa odlukom jedinice lokalne samouprave".
Pročitajte još: NOVI PREVOZNIK U BEOGRADU: Ruski taksi već nudi popust
Osam IT organizacija predalo je prošle nedelje dopis ministarki saobraćaja Zorani Mihajlović u kome izražavaju zabrinutost zbog najavljenih izmena Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Oni navode da se njima "eksplicitno isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija u prevozu putnika, onemogućava unapređenje oblasti prevoza putnika i nanosi šteta krajnjim korisnicima".
Ministarstvo, pak, u odgovoru "Novostima" demantuje navode ovih IT organizacija, tvrdeći da "postojeća zakonska rešenja omogućavaju korišćenje savremenih tehnologija i aplikacija i da su neke već u uspešnoj upotrebi u Srbiji".
Gde je istina?
Radna verzija novog nacrta zakona nije dostupna na zvaničnim sajtovima, a nije organizovana ni javna rasprava jer su u pitanju manje izmene. Tako se i IT sektor o najavljenim izmenama informisao na forumima taksi prevoznika, dok na zvaničnoj stranici Ministarstva saobraćaja i dalje stoji stara verzija nacrta tog istog propisa, koji je još 2015. godine usvojen.
IT organizacije su, na osnovu upravo te radne verzije, dostupne taksi udruženjima, sastavile svoj dopis u kojem su istakli da navedeni predlozi nisu u skladu sa principima slobodnog tržišta i strateškim opredeljenjem Vlade Srbije o podršci savremenim načinima poslovanja.
Pročitajte još: Brži taksimetar tera mušterije?
- Izmene poput onih koje donose obavezu korišćenja taksimetra, a isključuju opciju određivanja cena putem digitalne aplikacije, ili ustanovljavaju obavezu overavanja računa pečatom prevoznika, udaljavaju Srbiju od strateških ciljeva - ukazale su IT organizacije. - Na osnovu informacija kojima raspolažemo, verujemo da bi sporne izmene dodatno doprinele ograničavanju konkurencije i ugrozile kvalitet usluga građanima. Posao države je da obezbedi fer uslove za sve učesnike na tržištu i da osigura poštovanje zakona.
U odgovoru "Novostima", Ministarstvo saobraćaja kategorički tvrdi:
- U Nacrtu zakona isključivo se zabranjuje pružanje usluga subjektima koji koristeći digitalne tehnologije nezakonito obavljaju delatnost za koju nisu registrovani. I to: onih koji pružanjem usluga radio-veze, ili IT usluga, posreduju u povezivanju korisnika prevoza i subjekata koji nemaju odobrenje za pružanje usluge taksi prevoza. Ili, nude uslugu prevoza koju pruža subjekat koji nema odobrenje nadležnog organa; Ili nude uslugu taksi prevoza po ceni koja nije u skladu sa odlukom jedinice lokalne samouprave - ističu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
U Ministarstvu upozoravaju da korišćenje digitalnih aplikacija, u funkciji obavljanja delatnosti za koju nemaju zakonom propisana odobrenja, ne predstavlja unapređenje oblasti prevoza putnika, već krivično delo i pospešivanje sive ekonomije. Samo oni koji su registrovani za delatnost prevoza putnika, mogu da to čine preko digitalnih aplikacija.
LIMO SERVIS
NA pitanje "Novosti" da li je, i na koji način, novim nacrtom regulisano pitanje poslovanja kombi-prevoznika "od vrata do vrata", u Ministarstvu saobraćaja odgovaraju:
- Prevoz putničkim vozilima "od vrata do vrata" ne postoji kao vrsta prevoza, osim kada ga obavljaju taksi prevoznici. U novom Nacrtu zakona predložili smo uvođenje još jedne kategorije iznajmljivanja vozila sa vozačem, a to je limo servis. U ovom prevozu dozvoljeno je korišćenje putničkih vozila, koja ispunjavaju utvrđene kriterijume.
Lex
23.07.2018. 11:11
1.Треба увести за све аутобуске превознике обавезу да преко апликације продају карте. Да није могуће да примају по 10 путника који купе редовну карту и стоје по 4 сата. 2.Месечне карте на релацији нпр. БГД-НС да су важеће и једнообразне и да се даје могућност "чек-ин" опције на станици или преко сајта. Да се не дешава да неко ко има месечну мора да стоји јер предност има редовна карта. 3.Да сви аутобуси морају да имају ГПС уређаје и да путник зна, посебно на пролазној станици, када ће бус доћи
Предвидети законом да свако ко се илегално бави превозом путника да полиција има право да скине и задржи таблице са таквог возила на одређено време. Исто правило да важи и за такси возила у којима буде утврђено да су таксисти варали путнике тј. имали "нерегуларне" таксиметре. Одредити да сва такси возила у земљи не могу бити старија од 12 година и да морају бити жуте боје.
taksistima zabraniti da rade. to je obican sljam od ljudi.
komunizam je tesko usao u srbe ali ce jos teze iz njihovih glava izaci a pogotovu sve moguce vrste zabrana koje je isti doneo...
@ Lex: Lepo si ti to smislio. A kako onda moja baba da kupi kartu preko te aplikacije kad nema i ne ume da koristi mobilni telefon.
Komentari (14)