ZA uvoz polovnih automobila, od kojih je većina starija od 15 godina građani Srbije su u poslednje tri godine, dali najmanje milijardu evra! Uvezeno je više od 300.000 "polovnjaka" od kojih je oko 70 odsto bilo sa motorima koji zadovoljavaju tek "evro 3" standard što znači da su stari između 13 i 19 godina!

PROČITAJTE I:Strmoglav pad prodaje dizelaša u Nemačkoj

- Taj trend se, nažalost, nastavio i u ovoj godini, a prema našim podacima čak je i veći za 17 odsto - kaže Boban Nikolić, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila i delova. - Jer, za prva tri meseca ove godine u Srbiju je uveženo 31.309 polovnih vozila.

Nikolić kaže da niko nije protiv uvoza polovnih vozila, ali ukazuje na činjenicu da na primer, za uvoz novih automobila na tržište Srbije je potrebno da ta vozila ispunjavaju "evro 6" ekološku normu a da je za polovna vozila i dalje, propisana "evro 3" norma.

- Brojke su neumoljive - kaže Nikolić. - Uvezeno je u januaru 9.879 polovnih automobila, u februaru 9.148, u martu 12.282 dok je istovremeno prodato nešto više od šest hiljada novih automobila. Odnos jedan prema šest u korist "polovnjaka" sve govori. Postoje indicije da je čak 30.000 vozila uvezeno na "fizičko lice", što bi značilo da je, kao ranijih godina, jedna osoba uvezla stotine vozila. Jasno, to se radi zbog izbegavanja plaćanja taksi i doprinosa, pa je i po tom osnovu i država zakinuta. Za dan-dva imaćemo i te podatke vezane za plaćanje eko-taski (12.000 dinara po toni novog vozila), ali još veći problem je taj što mi nemamo strategiju šta ćemo da radimo sa tim vozilima koja su na kraju radnog veka.

Srbija je, to je već više puta istaknuto postala jedno od najvećih auto-otpada Evrope, s tim što se veliki broj tih krševa i dalje vozi našim drumovima. Tako je i prva tri meseca ove godine od 31.309 vozila uvezeno čak 17.219 vozila sa "evro 3" standardom starih između 13 i 19 godina. Sa "evro 4" motorima uvezeno je 8.668 vozila starih od devet do 13 godina, a sa "evro 5" normom 4.698 vozila starosti od četiri do devet godina.

Vozila koja su stara najmanje tri godine i koja ispunjavaju "evro 6" standard (u Evropi je već na snazi i "evro 6+") se najmanje uvoze. Tako je u Srbiju u prvom tromesečju stiglo samo 724 vozila sa ovom eko-normom.

JEDINI BEZ SUBVENCIJA

SRBIJA je jedina zemlja u Evropi koja ni na jedan način ne stimuliše kupovinu vozila sa čistijim pogonom. Slovencim na primer daju 12.000 evra za kupovinu električnog automobila. U Srbiji nema subvencija, ali ni besplatnog parkiranja, umanjenog poreza, jeftinijeg osiguranja i slično. Jedini dobar primer je JKP "Parking servis" iz Lazarevca koje za električna i hibridna vozila ne naplaćuje parking.