PRVORAZREDNI poslastičar, koji je radio u najboljim svetskim hotelima i restoranima sa "Mišlen zvezdicama", sa slavnim kuvarima poput Gordona Remzija ili Džejmija Olivera, ovu unosnu karijeru zamenio je onom u filmskoj industriji, tačnije, njenom ogranku za vizuelne efekte (VFX). Dve decenije kasnije, vrhunski kulinar, Novozelanđanin Alvin Hant, postao je vrhunski stručnjak za CGI tehnologiju.

Ime Alvina Hanta nalazi se na špicama blokbastera poput "Tora", "Hobita", "Igre prestola", "Ajron mena", "Supermena"... Radio je i vodio neke od vrhunskih postprodukcijskih studija, pa zato ne čudi koliko je interesovanje izazvalo njegovo gostovanje na Trećoj beogradskoj konferenciji kompjuterske grafike i umetnosti, održanoj prošlog vikenda u Beogradu.


PROČITAJTE JOŠ:"Brakovi bez dece sasvim su drugačiji od onih s njima": Neda Arnerić o gubitku partnera, životnim krizama i karijeri

- U vreme mog odrastanja na Novom Zelandu vizuelni efekti i kompjuterska animacija kao posao nisu ni postojali, niti je iko mogao da predvidi da će to biti zanimanje budućnosti. Kada uporedite to vreme i ovo u kom odrastaju današnji klinci, shvatićete u kolikoj su oni prednosti jer imaju od koga da nauče - kaže, za "Novosti", Alvin Hant, koji je, zbog velikog interesovanja i poziva srpskih kolega produžio boravak u Beogradu.

Nasmejan i dobro raspoložen, sa ljubavlju priča o profesiji zbog koje je proputovao čitav svet, živeo u Londonu, Torontu, Los Anđelesu, da bi se poslednjih godina skrasio u Adelaidi (Australiji).

- Takav je život većine ljudi koji rade u ovoj industriji. Ako hoćeš da radiš velike stvari, onda ideš tamo gde te posao zove - kaže naš sagovornik.

HOBIT Foto IMBd


Iz svoje bogate biografije Hant izdvaja rad na jednoj od najskupljih serija svih vremena - "Igra prestola":

- Nijedan studio na svetu ne može sam da radi za tako veliku i zahtevnu produkciju, zato se angažuje desetak studija širom sveta. Jedni su zaduženi za eksplozije, drugi za zmajeve, treći za pejzaže... Najteži deo posla je sve to povezati, jer svako radi na malo drugačiji način. Pravljenje takvog projekta je kao slaganje jedne velike slagalice.

Najveći poslovni izazov ovom stručnjaku za specijalne efekte bio je, prema sopstvenom priznanju, rad na divovskom zmaju Šmaugu u blokbaster serijalu "Hobit".

- Nas trojica smo bila zadužena za teksturisanje ovog antijunaka, a moj posao je bio zmajeva glava. Kako se on pojavljuje u sva tri dela, morali smo da ga menjamo, morao je "da stari". Da vodimo računa da ima bore na licu, ali i na telu. Ovde ne važi efekat "plastične hirurgije" - kaže Hant u polušaljivom tonu.

Igra prestola Foto IMBd


Sa radošću se priseća svog prvog, većeg poslovnog angažmana, u filmu "Kuća letećih bodeža" kineskog reditelja Džanga Jimoua, iz 2004. godine:

- To je bio moj prvi veliki film. Mnogo bodeža i strela koji lete okolo, mnogo slomoušna, "letećih" udaraca. Bio je to veliki izazov, a kada ste početnik onda vam treba mnogo više vremena za svaku radnju. Ali, tako se uči.

Njegov sledeći projekat bio je rad na "Hariju Poteru" koji je, prema Hantovim rečima, "pokrenuo VFX industriju".

- Današnji klinci imaju neuporedivo više izbora nego što je imala moja generacija. Samo u striming servisima imate projekte vredne oko 20 milijardi dolara, a da ne pominjem gejming industriju, reklame, video-spotove, i, naravno, filmsku umetnost. Gotovo da ne postoji oblast zabave kojoj nisu potrebni stručnjaci za vizuelne efekte. Studiji su zato u stalnoj potrazi za ljudstvom.

Sa kolegom i prijateljem Endrjuom Mekdonaldom osnovao je platformu The Rookies koja pomaže talentovanim pojedincima iz celog sveta da se predstave najvećim svetskim studijima za CGI tehnologiju. Oni nude i godišnju listu najboljih škola iz oblasti kompjuterske grafike, dizajna video-igrica, animacije... a ova lista je vodič za sve filmske studije širom sveta. Na pitanje kada je pravo vreme da se počne edukacija, Hant iskreno odgovara "što ranije, to bolje".

- Srednjoškolski uzrast je, možda, najbolji - dodaje Hant.

Po njegovim rečima, za budućnost u ovom poslu najvažnija je volja. Olakšavajuća okolnost je ako ste đak neke od umetničkih škola:

- Kada se govori o vizuelnim efektima, većina ljudi ne zna da je tu reč o desetinama različitih oblasti i specijalnosti. Neke su tehničke, neke likovne, druge su pak čista animacija, ilustracija. Ipak, u VFX i gejming industriji najveći broj poslova podrazumeva neku vrstu umetničkog talenta.

Sva ona magija koja se poslednjih godina uselila na filmske ekrane delo je majstora za VFX, ali, po Hantovom mišljenju, oni nisu dovoljno cenjeni.


PROČITAJTE JOŠ: Prošlo je 18 godina od smrti Radmile Savićević: Ulogama majka Vuke, Žarke, Riske, Gospođe ministarke stekla je antologijsku besmrtnost

- Primera radi, iako uradimo gotovo 90 odsto filma, naša imena nalaze se na samom kraju odjavne špice. Mi smo odmah tu posle šminkera, vozača, keteringa... Taman kad se upale svetla i svi izađu iz bioskopa - iskren je Alvin Hant.

Ajron men Foto IMBd

KOMPJUTER OŽIVLjAVA DžEJMSA DINA

PRIČA o (zlo)upotrebi CGI tehnologije glavna je vest ovih dana u Holivudu. Naime, najavljeno je da će, više od šest decenija nakon smrti, Džejms Din ponovo "zaigrati" u novom filmu! Holivudska ikona imaće veliku ulogu u novoj akcionoj drami o ratu u Vijetnamu. Njegovi naslednici su već dali svoje odobrenje, ali je ova vest razbesnela Dinove "žive" kolege koji su ovakav postupak ocenili kao "skrnavljenje legende".

- Pitam se šta bi Džejms Din rekao na ovo, siguran sam da bi bio zgrožen. Da li sad kompjuter treba da nam nacrte nove Pikasove slike? Zašto da se tu zaustavimo - pita se "Kapetan Amerika" Kris Evans.