Scenu ispisujemo svojim telima
26. 09. 2019. u 10:28
Belgijski koreograf Sep Bajens o predstavi "Pozvani" koja zatvara 53. Bitef. Publika je najvažnija, a pozornica prazna jer je kao list hartije
"Pozvani", Foto Deni Vilems
U PRODUKCIJI poznate belgijske trupe "Ultima vez" nastala je predstava "Pozvani" koreografa Sepe Bajensa, poslednji naslov u ovogodišnjem, 53. izdanju Bitefa. Odabrana je za kraj jer se u njoj, po rečima selektora i umetničkog direktora Ivana Medenice, pokreću i spajaju ovogodišnja tematska i umetnička linija: raspad zajednice na svim nivoima i pokušaj njene obnove...
Poverenje je, kako se ističe, važna poruka ove predstave.
- U "Pozvanima" dovodimo ljude na scenu, vodimo ih kroz pokrete i pokazujemo kako možemo da generišemo stvari, da publika sama donosi odluke. Trudimo se to da radimo korak po korak. Mislim da ti koraci ulivaju ljudima poverenje. Oni nam veruju, vide kako radimo nešto, osećaju, i onda to čine i sami. Učesnici su razni, raznih godina, i publika uočava da to nisu profesionalni plesači sa razvijenim tehničkim umećem, nego obični ljudi. Zapravo, na početku predstave i ne znate ko su plesači, a ko je publika. Činimo to zajedno, nema distance između izvođača i publike. Ukidanje distance je od izuzetnog značaja da bi se nešto kreiralo - ističe Bajens.
O nazivu predstave koji sugeriše kompleksnije značenje od poziva publici da se trupi pridruži na sceni, Bajens kaže:
- Mislim da je to i poziv da se razmisli o svom mestu u društvu. U "Pozvanima" pokušavamo da spojimo različite članove društva, da nađemo zajednički jezik kroz ples koji je univerzalni jezik. Ali, mislim da nije stvar samo u gledanju već i u tome šta osećate tokom predstave, na koji način je doživljavate. Nekim ljudima je sve to vrlo emotivno, iskustvo u predstavi prerasta u primer kako da u stvarnom životu ostvaruju kontakte sa drugima, pogotovo sa onima koji im nisu slični.
Pročitajte još - POZORIŠNA KRITIKA - 53. BITEF: Gastarbajterska ljubav iz početka
Na pitanje zašto se predstava dešava u potpuno praznom prostoru, i da li je ta praznina dobra "pozadina" za vidljiviju sliku odnosa i emocija među različitim ljudima, gost Bitefa odgovara:
- Pripremajući predstavu, razmišljao sam kako da pozorište vratim ljudima jer kad se vratimo unazad kroz istoriju, pozorište i jeste pripadalo ljudima, i mislim da pozorište može da bude mesto gde dolazimo da uspostavimo dijalog, da razmenimo ideje, i zato to ne radimo na nekoj lokaciji već u pozorištu. Prazno jeste, ali i nije prazno, ljudi su tu. Nisam hteo scenografiju jer sve elemente pozorišta imamo - scenu, konopac kao rekvizitu, troje muzičara, svetla, igramo se pozorišnim elementima. Ipak, najvažnija je publika. Ona ima ključno mesto i zato ne želim to da remetim drugim elementima. Prazna scena je kao prazan list hartije po kom pišemo - samo ne olovkom nego sopstvenim telima.

PRIZNANjA NAJBOLjIMA
NA kraju ovogodišnjeg Bitefa stručni žiri (Kristin Amon Sirežol, Doroti Čanski, Sanja Mitrović, Ersan Mondag i Olga Dimitrijević) odlučivaće o dvanaest predstava iz osam zemalja - Belgije, Hrvatske, Nemačke, Nigerije, Brazila, Francuske, Slovenije i Srbije. Pobedniku (najboljoj predstavi u celini) pripašće Gran-pri "Mira Trailović", isti žiri odlučiće i o dobitniku Specijalne nagrade "Jovan Ćirilov", dok će žiri lista "Politika" proglasiti najboljeg reditelja festivala.
U čast pobednika, Beti Đorđević održaće u "Luci Beograd" besplatni koncert, na kome će se čuti i njena čuvena pesma "Počnimo ljubav iz početka" - kako je glasio i moto ovogodišnjeg Bitefa.