U Akademiju naglavačke
26. 07. 2019. u 23:20
"Novosti" na izložbi kojom je čuvena venecijanska galerija ukazala čast Georgu Bazelicu. Umetnik na čijim slikama su figure izvrnute, prvi je savremenik koji za života izlaže uz klasike
DELA još živog umetnika prvi put su izložena u čuvenoj venecijanskoj Galeriji "Akademija". Zidove zdanja na Velikom kanalu, sa platnima Ticijana, Tintoreta, Tijepola, Veronezea, Belinija, Kanoleta i ostalih klasika iz raznih minulih epoha, deli naš savremenik, čuveni nemački umetnik i jedan od najcenjenijih i najuticajnijih na svetu - Georg Bazelic.
Njegova retrospektiva, koja obuhvata 60 godina stvaralaštva, sa posebnim osvrtom na duboke i višedecenijske veze ovog Nemca sa Italijom, deo je pratećeg programa 58. Bijenala u Veneciji i trajaće do 8. septembra. Kustos postavke je Španac Kosme de Barano, veliki poznavalac Bazelicovog opusa i biografije. Prema njegovim rečima, umetnik koji u 81. godini živi na relaciji Nemačka, Austrija, Švajcarska, Italija, i dalje slika klečeći na podu, jer to smatra najboljim lekom za održavanje tela i uma živim.
Sedam soba Galerije "Akademija", koja je proglašena za muzej još 1817. godine i koja svakim svojim stubom, stepeništem i izložbenom salom odiše uzvišenošću, ispunili su radovi umetnika, koga svet najčešće prepoznaje po velikim, ekspresivnim platnima, čije su figure okrenute naglavačke. Izložbu čine njegove slike, crteži, grafike i skulpture, a podeljena je u nekoliko segmenata.
Pročitajte još - Ermitaž je najveća vrednost Rusije
Jedan od njih posvećen je crtežima inspirisanim delima italijanskog maniriste Pontorma. Naime, kao mladi umetnik Bazelic je 1957. godine osvojio stipendiju za šestomesečni boravak u vili "Romana" u Firenci. Tada je počeo da proučava renesansu, a pored Pontorma, bavio se intenzivno opusima Đovanija di Paola i Rosa Fiorentina. U tim ranim godinama, Bazelic se ponovo studijski vratio u Italiju, 1965, a od tada je nastavio da u gotovo svakoj narednoj dekadi, bar jednom dolazi u Firencu i iznajmljuje atelje ("Kada umetnici proučavaju istoriju umetnosti, to rade da bi se nečim iz nje poslužili," izjavio je jednom Bazelic).
"Akt" ,"Spavaća soba"
.jpg)
Posetioci se, ipak, najviše zadržavaju u delu postavke gde su zastupljeni Bazelicovi najpopularniji radovi - grandiozni portreti, sa temenima koja ne streme ka plafonu, već ka podu. Ovaj svet okrenut naopačke, udaljen samo nekoliko soba od velikih platana koja se reprodukuju u svim svetskim enciklopedijama i istorijama umetnosti, dobio je svoje puno značenje i njegovom autoru zvanično obezbedio pijedestal modernog klasika.
Georg Bazelic, Foto: Martin Miler
.jpg)
Najprovokativniji su aktovi. I oni su predstavljeni strmoglavce. Neki nikada nisu izlagani, a među njima, izdvajaju se oni na kojima je njegova supruga Elke, u bikiniju, ili gola, u različitim razdobljima njihovog dugog zajedničkog života. Među aktovima ima i - autoportreta.
- Kada slikate figuru, ne prema prirodi, ili prema osobi koja je ispred vas, već prema fotografiji, vi je manje ili više izmišljate, i ona postaje na neki način drvena, nekako ukočena - ispričao je Bazelic svom kustosu Kosmi de Baranu, povodom ove izložbe. - Zbog toga slikam svojim rukama, prstima, gotovo da ribam po platnu, kako bi ono postalo što je moguće hladnije. Za pozadinu koristim velike količine bele boje, a onda radim sa hladnim bojama.
"Portret Tordisa Milera", Foto Galerija Akademije lepih umetnosti Venecija
.jpg)
HEROJI
PRVO delo, koje je pokrenulo čuveni Bazelicov ciklus "Heroji", nastalo je u Firenci, inspirisano tragedijom švajcarskog slikara nemačkog porekla Karla Štafera Berna, iz 19. veka, koji je živeo u Italiji sa svojom udatom ljubavnicom, Lidijom Velti Ešer. Zbog toga što je napustila muža, Lidija je proglašena neuračunljivom, a Karl završio u zatvoru zbog otmice i silovanja. Kada su je vratili mužu, on je doživeo nervni slom i završio na klinici za mentalna oboljenja "San Bonifacio". Prvo se ubio Karl, koji je sahranjen u Italiji, a potom i Lidija.