TV KRITIKA: Bumerang u glavu Albiona
06. 07. 2019. u 09:41
Serija "Černobilj", autor Krejg Mejzel, HBO-Skaj, Velika Britanija. Narativ "Černobilja" ne može a da ne prizna uzvišenost žrtve stotine hiljada ruskih ljudi
Serija "Černobilj", Foto IMDB
Nema nikakve sumnje da TV serija "Černobilj" predstavlja vrhunac profesionalnog umeća, pod čime se, pre svega, podrazumevaju promišljen, dobro skrojen scenario, čista i precizna režija, sofisticirano pakovanje produkcije u epohu (izgled i ambijent sovjetskog društva uoči Gorbačovljeve "perestrojke" su gotovo autentični, budući da se ništa osim gazde u Litvaniji, gde je ova serija snimana, od onda nije promenilo) i iznad svega glumci, najbolji mogući "kasting", kao i niz ključnih komponenti postprodukcije (naročito režija i dizajn zvuka, koji se ne bez razloga u stručnim krugovima nazivaju "engleski ton" i smatraju najboljim na svetu). Sve to funkcioniše do pred sam kraj serije, kada dolazi do raspleta. Jedan znak pitanja, međutim, stoji od samog početka: do koje mere se može ignorisati radijacija koja zrači iz jedra ovog projekta? Ona je zaista maligna i progresivno se uvećava njenim radijusom.
Dakle nema nikakve sumnje da je reč i o vrhunskoj ideološkoj manipulaciji, nastaloj na krilima neizlečive britanske rusofobije posle blamaže sa Skripaljevima i žudnje Tereze Mej za ratovanjem po Siriji, (na šta, onomad, nije nasela većina Britanaca). Da, nema sumnje, reč je o ostrašćenoj antiruskoj - ne antisovjetskoj! - propagandi. Kad kažemo "vrhunskoj" to znači da svoj cilj nastoji da ostvari distribucijom oprobanih pilula humane i opšteljudske naravi: sredstvima nežnog spina. Englesko televizijsko umeće zbilja ide korak ispred nenormalne politike svoje zemlje (u stvari celog Zapada, zatrovanog "dubokom državom"). Ono je u stanju da iznedri daleko efikasnije učinke u hibridnom ratu nego što je sirova, često i glupa, dakle sasvim kontraproduktivna atlantska državna propaganda, koju smo videli na delu povodom evropske premijere filma "Balkanska međa".
A da je u pitanju ne antisovjetska (kome je sad do toga!) nego prava antiruska projekcija, ukazao je nedavno Marko Tanasković: "Britanska serija, iako formalno govori o sovjetskom vremenu i komunističkom državnom aparatu, zapravo suštinski 'cilja' današnju, putinovsku Rusiju", jer razvija i nadograđuje "dobro poznati narativ o totalitarnom i duboko korumpiranom državnom i društvenom modelu koji je imanentan ruskom i istočnom tipu čoveka ... Posledice života u takvom oligarhijskom i despotskom sistemu su stalni strah od represalija, velike nepravde, javašluk na svakom koraku i opšte traćenje ljudskih potencijala". Uprkos snošljivijem narativu, to je dakle isti, klasični rusofobni stereotip, koji i ovde vidimo na delu. Opštu korupciju i otupelost, lenjost, pijanstvovanje i totalnu apatiju kao znake sistema, već smo gledali i nije bilo većih iznenađenja, valjda zato što smo i sami nekad prolazili kroz iste blagodati. Zato više nema smisla vraćati se ovim znacima, kao vidovima hibridnog rata, čiji je "Černobilj" pokazni primer.
Foto IMDB
.jpg)
Rekosmo "ostrašćen", ali ne i zaslepljen. Narativ "Černobilja" ne može a da ne prizna, a time i pokaže, uzvišenost žrtve stotine hiljada ruskih ljudi, koji su se svesno izlagali životnoj opasnosti tokom saniranja najveće nuklearne katastrofe savremenog doba. Trojica dobrovoljno silaze u podzemni lagum i ručno ispuštaju smrtno kontaminiranu vodu. Stotine rudara iz daleke Tule prijavljuju se za prokopavanje tunela ispod reaktora pod nemogućim uslovima, što i uspevaju, na opšte iznenađenje sovjetskih vlasti, koje nemo aplaudiraju. Piloti helikoptera gotovo da se spuštaju u radioaktivnu rupu zatrpavajući je tonama cementa. Kada nemački i drugi roboti crkavaju zbog jakog zračenja, fizičar Legasov, glavni junak "Černobilja", predlaže "biorobote", tj. žive ljude koje treba osuditi na smrt, da bi se od krhotina reaktora očistio krov reaktora; general Tarakanov dovodi bataljon pešaka, tačno im objašnjava situaciju i oslobađa ih vojne obaveze; ceo bataljon se prijavljuje dobrovoljno i pod naročitim uslovima potpuno očisti krov. Bez roptanja, 300.000 ljudi, žena i dece seli se iz okoline Černobilja u druge krajeve zemlje za manje od nedelju dana bez velike drame, sa prigušenom suzom, kao njihovi preci u duhu legendarnih ratnih nedaća.
Pročitajte još - Serija o Černobilju novi napad na Ruse
Ništa slično ne videsmo povodom Fukušime i drugih atomskih havarija za koje ne beše odgovoran ruski represivni sistem. Ima li naroda na svetu koji se ovako poneo prema posledicama katastrofe do tada neviđenih razmera, nepoznate u iskustvu cele planete? Takvo kolektivno osećanje, koje poznavaoci ruske duše nazivaju sabornošću i koje u narodu postoji od pamtiveka, svojstvo je ruskog čoveka, uvek - pa i danas! - gotovog na žrtvovanje. To je i naslov ključnog filma Tarkovskog.
Stelan Skarsgard, Emili Votson i Džared Haris u seriji "Černobilj",Foto IMDB
.jpg)
Iako sve to ne može da shvati, Krejg Mejzel nije mogao da negira ovaj sindrom. Prikazao ga je bez ikakvog komentara i upravo u tome je najveća vrednost njegove serije. Autoru je, kako kaže, bilo stalo da "bude blizu istini najviše što je moguće" i da nikada "ne upadne u istu onu zamku u koju upadaju lažovi". Ovaj bazenovski ideal, koji stoji u osnovi modernog filma, isplatio se ovde u potpunosti. Ovako nešto možda je mogao da podnese samurajski duh spasilaca u Fukušimi, ali teško onaj samoživi i mekušni Zapad, koji je i danas antipod megatonskoj sinergiji ruskog kolektiviteta. Zato se stvarne pouke "Černobilja", poput bumeranga, obijaju o glavu Albiona.