HVALE je vredna ideja novog direktora Narodnog pozorišta u Nišu, Spasoja Ž. Milovanovića, uz veliku pomoć i podršku Darka Bulatovića, gradonačelnika Niša, da festivalsku ponudu u Srbiji obogati još jednom feštom, koja bi trebalo da pokaže presek kvaliteta, tema, savremenosti pozorišta u regionu Balkana.

Unekoliko, ideja niškog festivala "Teatar na raskršću" se sudarila sa konceptom Festivala "Bez prevoda" u Užicu, visoko pozicioniranim po dobrom glasu i finansiranju republičkog Ministarstva kulture. Užički festival nudi pozorišne predstave iz bivše Jugoslavije, na jezicima koje razumemo, a niški tome dodaje i makedonski, slovenački, rumunski, bugarski...

Za Okruglim stolom kritike, šarmantna, vrlo dobro obaveštena moderatorka, Jelena Lužina (Hrvatska/Makedonija), teatrolog, kritičar, profesor, naučnik, sa nelagodom je postavila pitanje Hrvatima - pripadate li vi Balkanu?... Jasno je da Lužina vrlo dobro zna geografiju, ali je pitanje, hoće li Hrvati, Slovenci, i još poneki da učestvuju u igrama, koje istražuju zajedničku kulturu i tradiciju mrskog im mentaliteta i prostora. Odgovor je izostao, ali je pitanje ponovo postalo aktuelno (mada nije izgovoreno), kada se saznalo da su većinu najprestižnijih nagrada odneli - Slovenci!

Pročitajte još: "Šopalovići" na otvaranju

Vaš izveštač je, začuđen, saznao da mnogi ansambli ne znaju da će igrati na festivalu, kaže im se da idu na gostovanje, i ništa više. Da li su glumci mariborskog Slovenskog narodnog gledališča znali da će se takmičiti s Balkanom, ne znamo, ali da će im internacionalni žiri (Mia Begović, Katarina Kocevska, Bogdan Kostea, Branislav Mićunović i Enver Petrovci) dati nagrade za najbolju predstavu, najbolju režiju, najboljeg mladog glumca, najbolju scenografiju... moglo se pretpostaviti, posle gromoglasnog pozdrava publike predstavi "Sumrak bogova", po Viskontijevom filmu, u dramatizaciji Ivora Martinića i u režiji trenutno najinteresantnijeg hrvatskog filmskog, TV i pozorišnog reditelja, Davora Matanića.

"Sumrak bogova"


Sama popularnost Matanićeva (filmovi "Zvizdan", "Fine mrtve devojke", "Netfliksova" TV serija "Novine"...) dodala je na "vidljivosti" ove mučne, nasilne i agresivne predstave o fašizmu i porodičnoj borbi za nasleđe, ali je, po našem mišljenju, "proradio" i stalni kompleks niže vrednosti svih ostalih zemalja bivše nam domovine, u odnosu na slovenačku preciznost, koncentraciju, savršeno izvođenje i bliskost sa hvaljenim svuda nemačkim teatrom. Nažalost, predstava "Proslava", Dramskog teatra iz Skoplja, u režiji Zoje Buzalkovske, prošla je kod svih žirija (stručnog, kritike i novinara) bez nagrada, mada je Okrugli sto o njima bio vrlo emotivan i prštao od komplimenata, naročito za igru Ljiljane Veljanove i harizmu jednog od najboljih glumaca na ovim prostorima, Dejana Lilića.

Ogromno oduševljenje izazvala je i somborska predstava "Kad bi Sombor bio Holivud", u režiji Kokana Mladenovića (nagrade za scenski pokret, muziku, kostim, kao i za najboljeg glumca, Marka Markovića), a veliki aplauz je (ostali su bez nagrada) upućen i beogradskom "Balkanskom špijunu", u režiji Tanje Mandić Rigonat. Specijalna i nagrada za mladu glumicu (Jelena Laban) dodeljene su predstavi "Kapital", sa Cetinja, u režiji Andraša Urbana, koja je šokirala većinu gledališta "specijalnim tretmanom" nad mladim glumcima-studentima, koji su to stoički podneli. Iste večeri, prikazan je performans po motivima "Anarhije u Bavarskoj", MESSa i Sarajevskog ratnog teatra, kome uopšte nije bilo mesto na ovom festivalu. Iz samo sebi poznatih razloga, selektor (S. Ž. Milovanović) je na "Festival na raskršću" pozvao "Filokteta" HNK iz Varaždina (režija Ozren Prohić) i "Višnjik", iz bugarskog grada Plevena, koji je potpuno razočarao zaljubljenike u Čehova...

"Kad bi sombor bio Holivud"


Zaključak je: divno je da je zaživeo ovakav festival u Nišu, u jednom od najstarijih naših teatara, na strateški veoma važnom mestu. Savet prijatelja je: pažljivija, promišljenija selekcija, manje pompe i hvalisanja, više ozbiljnih saradnika, pozorišnih razgovora, susreta sa balkanskim teatrima i festivalima, više istraživačkog, teatrološkog rada, bez mnogoljudnih žirija, u kojima nisu svi na nivou zadatka. I ono što bi, verovatno, bilo najvažnije: što pre predstava u koprodukciji balkanskih pozorišta, kao rezultat ove lepe i plemenite ideje!

GLAMUROZNO I ŠARENO

PRVI festival balkanskog pozorišta "Na raskršću", Narodno pozorište iz Niša je organizovalo kao glamuroznu, mnogoljudnu, šarenu feštu, u okviru koje je održana i tribina "Teatri Balkana - saradnja na raskršću", dobro posećena, na kojoj je svako govorio ono što je hteo, a o teatrima na Balkanu nismo saznali ništa! Okrugli sto kritike pratilo je i pet pozorišnih kritičara, koji su, kao žiri, dali svoju nagradu, a i Žiri novinara dodelio je priznanje. Oba su nagradila Slovence, "Sumrak bogova"... Festival je pratio svojevrsni, svakodnevni bilten, nazvan "Hronika festivala".