Beogradske priče: Prvenac kao mali zmaj

Zoran NIKOLIĆ

04. 08. 2018. u 15:20

Naši inženjeri još 1958. godine projetkovali nesvakidašnji malolitražni automobil sa neobičnim rasporedom točkova "u krst" - podseća istoričar automobilizma Zoran Pualić

Београдске приче: Првенац као мали змај

DANAS izgleda nestvarno da smo u zamahu nastanka domaće autoindustrije imali jedno naročito vozilo koje je, rame uz rame sa svetskim idejama, moglo da zauzme svoju planetarnu poziciju u svetu automobilizma.

Priča počinje u Beogradu, u Udruženju istoričara automobilizma čiji nam predsednik Nebojša Đorđević otkriva arhivu o "prvencu". Bilo je to vozilo ispred svog vremena, uz originalne ideje naših stručnjaka s kraja pedesetih godina.

- Bio je to zanimljiv prototip predviđen za serijsku proizvodnju - objašnjava Đorđević.- Poslednji put ga smo se setili na dovoljno dobar način kada je održan prvi godišnji skup istoričara automobilizma 2007. godine. Na Saobraćajnom fakultetu je tada, na veoma lep način Zoran Pualić podsetio našu stručnu javnost na postojanje jednog ovakvog vozila.

"Prvenac" je bio rezultat duha, rada i zalaganja inženjera Miroslava Nestorovića i Branislava Šependića - precizno beleži Pualić.- Bio je okupljen tim njihovih saradnika, koji su ih pratili od ideje do izrade prototipa, pa i ispitivanja i kasnijeg patentiranja.

- Bio je to dvosed sa dodatnim mestom za jedno dete i manji prljag. Imao je otvorenu karoseriju, kao kabriolet sa demontažnim tvrdim krovom. Dužina mu je bila 300 centimetara, širina 146, a visina 150, sa projektovanom težinom od 390 kilograma.

Uprkos skromnom dvotaktnom motoru, izvađenom iz motocikla "tomos - puh 250 SGA", snage 14 konjskih snaga, prototip je na detaljnim i ozbiljnim ispitivanjima postigao brzinu od 86 kilometara na čas. Mogao je da savlada ozbiljan uspon od 21 stepen. Trošio je samo tri litra mešavine na sto kilometara zahvaljujući i veoma dobrom koeficijentu otpora.

- Kao veoma neobičnu karakteristiku, automobil je imao raspored točkova "u krst" - beleži dalje Pualić.- Po jedan točak bili su napred i nazad za upravljanje, a dva na pogonskoj centralnoj osovini - pa su činili takozvani romboidni raspored. Mogao je da se okrene u krugu čiji je prečnik bio nešto veći od 3,5 metra, tako da je bio idealan za gradsku vožnju.

Prototip ovog atraktivnog vozila bio je proizveden u preduzeću "David Pajić" iz Beograda davne 1958. godine, što samo govori u prilog veštine naših inženjera i njihovog razumevanja svetskih trendova.

Na žalost, prototip nije sačuvan.

- Krajem pedesetih godina prošlog veka beleženo je masovno prisustvo popularnih mikro-automobila koje su proizvodile desetine manjih ili većih fabrika u hiljadama primeraka - podsećaju nas stručnjaci Udruženja istoričara automobilizma.- Bili su popularni pod imenima "BMWizeta", "gogomobil", "meseršmit"...

Naš "prvenac" na žalost nije uspeo da se probije u taj krug. U svakom slučaju, ubrzo je vreme pregazilo sva slična rešenja, a kako uočava Zoran Pualić, uskoro je krenula proizvodnja "pravih" malolitražnih automobila.

- Ne smemo zaboraviti da je u to vreme u Kragujevcu počela proizvodnja "fiće", koji je uskoro postao pravo narodno i nacionalno vozilo - ističu naši sagovornici.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

ZhivelaPartija

04.08.2018. 17:26

To su bili inženjeri školovani u Kraljevini ili na Sorboni ali o trošku naše kraljevine. Mada, proizvodnja motora i vozila nije počela NAKON Drugog rata nego pre rata ( ali tada su se pravili i moderni avioni što SFRJ nikada nije uspela). Čak je bio potpisan i ugovor sa Fordom a onda su pučisti uradili ono za šta su bili plaćeni i uvukli Srbiju u klanicu