MALO je osoba koje mogu da se pohvale svojom telesnom težinom, a mnogo više onih koji žele da se oslobode viška kilograma. Ipak, bez obzira na njihovu upornost i trud oni "popunjeniji" uspevaju da skinu tek nekoliko kilograma da bi se već sledeće nedelje razočarali, shvativši da je to bilo samo privremeno i da su svi oni "viškovi" opet tu. Međutim, kilogrami kojih bezuspešno pokušavamo da se oslobodimo često i nisu masne naslage kao što obično mislimo, već tečnost koja se zadržava u našem telu. Ovaj problem, osim što kvari liniju, može biti posledica i ozbiljnijih zdravstvenih problema, povišenog pritiska, bolesti bubrega, jetre ili štitaste žljezde.

Tečnost se zadržava u prostoru tkiva između ćelija koje je ispunjeno vodom poput sunđera natopljenog tečnošću. Znaci po kojima se prepoznaje ovaj problem su oscilacije težine, od kilogram do dva, u toku 24 časa, povremeno oticanje zglobova i nogu, otečen i zategnut stomak, preosetljive grudi ali i sklonost depresivnim raspoloženjima. Ako vam prsten koji stalno nosite, povremeno ne "pasuje", takođe može biti signal koji ukazuje na ovaj problem, kao i odeća i obuća koja vam je ujutro komotna i udobna, a uveče tesna.

Bela krvna zrnca, usled alergijskih reakcija, luče histamin, jedinjenje koje povećava propustljivost kapilara, pa tečnost i proteini iz njih lako "beže". Višak proteina deluje kao magnet na tečnost koja se zadržava u tkivima, i ona se još više pune vodom. Proteini bi, normalno, trebalo da zadrže tečnost u krvnim sudovima, a ne u tkivima. I neke namirnice, na primer, mleko, neke vrste hleba ili brašna, takođe mogu da utiču na zadržavanje tečnosti. Nedovoljna fizička aktivnost može biti uzrok zastoja u radu limfnog sistema čija je uloga da odnosi višak proteina i tečnosti koje kapilari nisu u stanju da ponovo apsorbuju. Međutim, dugotrajno zadržavanje tečnosti znak je da limfni sistem u tome ne uspeva. Celulit, pojava koja ženama zadaje toliko muke, predstavlja oblik zadržavanja tečnosti u pokušaju organizma da rastvori toksine koji su se nagomilali u masnom tkivu. Kada se organizam oslobodi tečnosti energičnom masažom, i masne naslage mogu nestati ukoliko se pridržavate niskokalorične ishrane i/ili redovno vežbate. Do zadržavanja tečnosti u našem telu može doći i zbog konzumiranja većih količina soli i/ili šećera koji mogu izazvati probleme u radu bubrega. Za zadržavanje vode u organizmu mogu biti "odgovorni" i višak toksina, kombinacija lekova, droga, alkohola ili kontraceptivnih tableta.

Ako je lekar konstatovao zadržavanje tečnosti, verovatno će vam predložiti da taj problem rešite uz pomoć lekova, diuretika što može biti rešenje kada se radi o pojedinim srčanim oboljenjima. Međutim, diuretici mogu pogoršati zadržavanje tečnosti u organizmu koje nastaje kao posledica alergija na hranu ili nedostatka nekih hranljivih materija.

Zahvaljujući načinu ishrane koji preporučuju skandinavski nutricionisti, moguće je izgubiti oko dva kilograma nedeljno, a odgovara gotovo svima. Ako ste pod terapijom zbog problema sa bubrezima i jetrom, posavetujte se sa lekarom pre nego što počnete da se pridržavate ovih uputstava. Ali, za sve važi jedno, najvažnije pravilo - ishrana siromašna solju. Ako pijemo dovoljno vode, zadržavanje tečnosti u organizmu može se smanjiti i, takođe, ako smanjimo unos soli.

* Izbegavajte četiri osnovna alergena - pšenicu, mlečne proizvode, jaja i kvasac.

* Potrudite se da u organizam svakodnevno unesete oko 50 grama proteina.

* Izbegavajte običnu so, koristite kalijumovu ili malo natrijumove soli. Umesto solju, namirnice možete začiniti limunom, peršunom, bosiljkom, belim lukom, ruzmarinom itd.

* Izbacite iz ishrane namirnice koje sadrže veće količine šećera i nezasićenih masti.

* Jedite svakodnevno ovsene pahuljice, heljdu, integralni pirinač.

* Svakodnevno jedite što više svežeg voća i povrća, namirnice bogate vitaminom C i kalijumom - pomorandže, paradajz, krompir, banane, cveklu, rotkve, celer, brokoli, karfiol, prokelj. Takođe je preporučljivo da svakodnevno pijete sveže ceđene sokove iz ovog voća i povrća.

* Mogu pomoći i neki dodaci ishrani, na primer, vitamin B6, prirodni diuretik, kao i različiti biljni čajevi, na primer od koprive.

* Pijte čaj od cveta deteline bogatog kumarinom, supstancom sličnom flavonoidima.

* Rekreirajte se i redovno vežbajte ili jednom nedeljno idite na masažu.

* Problem konstipacije uspešno se rešava suvim šljivama, pšeničnim klicama, lanenim semenom i ovsenim pahuljicama.

* Ako dugo i često sedite, i cirkulacija je usporena pa je veća mogućnost zadržavanja prekomerne tečnosti.

* Pijte dosta vode, jer se tako podstiče lučenje mokraće i detoksikacija organizma od viška soli, koji se odstranjuje kroz bubrege. Određena stanja, poput PMS-a, trudnoće i menopauze, mogu dovesti do hormonskog disbalansa i povećati zadržavanje tečnosti u organizmu. Međutim, glavni "krivci" za nastanak ovog problema su neke svakodnevne sitne navike. Iako zvuči čudno, to što ne pijemo dovoljno vode glavni je krivac. Voda pomaže jetri da preradi masnoće u energiju. Ne pijete li je dovoljno, bubrezi se muče s koncentrisanom tečnošću zbog čega i jetra radi više nego inače. Pošto jetra mora da pomaže bubrezima, ne obavlja svoju funkciju prerade masnoće pa masne materije ostaju u organizmu.