Simbol proleća maslačak može da se koristi i u ishrani kao zdrava i hranljiva namirnica. Svi delovi biljke su jestivi, zeleni deo i žuti cvet, a beru se u martu, aprilu i maju. Kada se koristi u kulinarstvu, maslačak mora da se bere daleko od gradske sredine i bašta koje se tretiraju hemikalijama, i to iskuljčivo tokom sunčanih dana od 10 do 13 časova, jer tada ima najviše lekovitih svojstava. Sadrži veliku količinu vitamina C, dok gvožđa ima više od spanaća i zato je izuzetan dodatak prolećnih salata. Sadrži i taraksacin, sastojak koji u velikim količinama može da uzrokuje dijareju i poremećaj srčanog ritma, pa ne treba preterivati.

Jede se u svežem stanju ili se dodaje u variva, cvet se koristi za pravljenje sokova, raznih poslastica, a može i da se pohuje.

100 grama maslačka sadrži: 50 kalorija, 3 g proteina, 10,12 g ugljenih hidrata, 3,7 g celuloze, 4,20 g šećera, 1627 mkg beta karotena (provitamin A), 41,2 mg vitamina C, 0,20 mg vitamina B1, 0,22 mg vitamina B2, 0,8 mg vitamina B3, 0,26 mg vitamina B6, 30 mkg vitamina B9, 5,2 mg vitamina E, 300 mg vitamina K, 206 mg kalcijuma, 3,40 mg gvožđa, 40 mg magnezijuma, 67 mg fosfora, 0,5 mg cinka.


Prolećna salata

Potrebno je: 2 šake lista maslačka, 2 šnite slanine, 2 kuvana jaja, 100 g feta sira, 2 kašike maslinovog ulja, 2 kašike soka od sveže ceđene pomorandže, struk vlašca, so i biber po ukusu.

Dobro operite maslačak i odvojite cvetove od zelenog dela, pa iscepkajte na manje delove ili stavite cele u činiju za salatu. Jaja isecite na kolutove, a vlašac sitno iseckajte i dodajte u salatu. Sipajte sok od pomorandže i maslinovo ulje, pobiberite i posolite po ukusu, ali ne preterujte jer su feta sir i slanina slani. Slaninu isecite na trake i propržite u tiganju, a sir izdrobite i stavite u salatu.


Pohovani cvetovi

Potrebno je: 20 cvetova maslačka, ubranih na čistom mestu daleko od zagađenja, 2 jaja, kašika vode, 1,5 šolja prezli, rendana kora od jednog limuna i sok, 1/2 kašičice soli, 1/4 kašičice mlevenog bibera i maslinovo ulje za prženje.

Maslačak operite pod mlazom vode, ali budite oprezni da ne izmrvite cvetove. Prstima pažljivo skinite tamnozelenu skramu sa cvetova i ostavite cvetove da se dobro osuše na kuhinjskom papiru. Za to vreme u maloj posudi umutite jaje, sipajte vodu, opet umutite i odložite sa strane. U drugoj posudi pomešajte prezle, koru limuna koji ste prethodno dobro oprali i držali u rastvoru sode bikarbone, so i biber. Tiganj za pečenje napunite maslinovim uljem debljine 2 prsta (možete da kombinujete ulje i puter) i dobro zagrejte. Cvetove maslačka potopite u jaje, zatim u prezle sa svih strana, pa stavite na tiganj i pecite oko minut-dva s obe strane, da dobiju zlatnu nijansu. Izvadite na papirnatu salvetu, prelijte sokom od limuna čiju ste koricu izrendali i servirajte kao toplo predjelo.


Palačinke sa medom

Za 12 malih palačinki potrebno je: 30 cvetova maslačka, 5 kašika bezglutenskog brašna, 3 kašike kukuruznog brašna, 1,5 dl svežeg mleka, jedno jaje, prstohvat soli i ulje za prženje.

U maloj posudi pomešajte bezglutensko i kukuruzno brašno, dodajte jaje i mleko, dobro umutite, a zatim posolite i dodajte sitno iseckane cvetove maslačka koje ste ubrali na nezagađenom podneblju i dobro oprali, pa promešajte. Dobro zagrejte 2-3 kašike ulja u tiganju sa nelepljivom podlogom i sipajte punu kutlaču smese za palačinke u tiganj. U zavisnosti od veličine tiganja možete da pečete 4-5 palačinki istovremeno. Čim se jedna strana zapeče i odlepi od dna, okrenite na drugu stranu, pecite nekoliko sekundi, pa izvadite na papirnu salvetu da se upije višak masnoće. Pečene palačinke obilno prelijte medom i servirajte dok su tople.