Morski plodovi imaju mnogo hranljivih sastojaka, lako i brzo se spremaju i idealni su za tople dane jer ne opterećuju želudac. Školjke, lignje, hobotnice, rakovi i ostali stanovnici morskih dubina sadrže malo kalorija i masti, tako da su idealni za dijete.

Svi morski plodovi bogati su esencijalnim aminokiselinama i omega 3 masnim kiselinama, selenom, fosforom i gvožđem. Selen je važan antioksidans koji štiti ćelije od štetnog dejstva slobodnih radikala.

Niži nivo ovog minerala u organizmu povećava opasnost od pojave karcinoma, kardiovaskularnih bolesti, upala, prevremenog starenja i katarakte.

Dagnje obiluju cinkom, mineralom koji poboljšava imunitet i pojačava potenciju kod muškaraca, a libido kod žena. Lignje i hobotnice sadrže vitamine B1, B3, B5, B6, kao i B12, koji je neophodan za organizam jer snižava nivo homocisteina u krvi i time značajno smanjuje mogućnost od srčanog udara i drugih kardiovaskularnih oboljenja.

U manjim količinama prisutni su vitamini A i D. Gambori, škampi i jastozi obiluju nezasićenim mastima koji snižavaju štetan holesterol u krvi.

Plodovi mora su naročito popularni u mediteranskoj i kineskoj kuhinji, imaju široku primenu u kulinarstvu jer se lako spremaju, imaju blag ukus i mogu da se kombinuju sa različitim namirnicama. Služe se kao predjelo, salata, od njih se prave supe, rižota, paste...


Pasta sa gamborima i brokolijem

Potrebno je: 500 g očišćenih, velikih gambora, 500 g špageta ili paste po izboru, kašika maslinovog ulja, 200 g cvetova brokolija, 2 čena belog luka, kašika soka od limuna, jedna ljuta zelena paprika i so po ukusu.

Pastu skuvajte u kipućoj slanoj vodi i ocedite je. Dok se kuva dobro zagrejte maslinovo ulje u tiganju sa nelepljivom podlogom i kratko izdinstajte sitno iseckani beli luk, a zatim dodajte opran brokoli, posolite i pobiberite, pa dinstajte još nekoliko minuta da spanać omekša. Sklonite s ringle i odložite sa strane. Gambore kuvajte desetak minuta i pomešajte ih sa spanaćem, dodajte limun i ljutu papriku isečenu na kolutove. Pastu sipajte u tanjire, a preko povrće iz tiganja.

Dagnje sa blitvom i kobasicom

Za 2 osobe potrebno je: 1 kg dagnji, veza blitve, glavica crnog luka, 50 g butera, jedna ljuta kobasica, 0,75 dl supe od kocke, kašika svežeg iseckanog peršuna, so i biber po ukusu.

Na zagrejanom buteru u dubokom tiganju ili šerpi izdinstajte krupno isečen crni luk, zatim dodajte sitno iseckanu ljutu kobasicu, promešajte i dinstajte pet minuta, pa dodajte opranu i očišćenu blitvu isečenu na trakice. Promešajte i krčkajte nekoliko minuta, sipajte supu od kocke, sačekajte da provri, pa ubacite oprane dagnje. Kuvajte desetak minuta, da se školjke otvore, one koje se nisu otvorile odbacite. Posolite i pobiberite, na kraju pospite peršunom. Servirajte toplo.


Gulaš od hobotnice

Za 4 osobe potrebno je: 500 g očišćene hobotnice, 2 glavice crnog luka, 3 čena belog luka, 200 g paradajz pirea, jedna ljuta papričica ili kašika "tabasko" sosa, 1 dl belog vina, jedna crvena paprika, kašika iseckanog svežeg peršuna, kašika maslinovog ulja, so i biber po ukusu.

U velikom tiganju na maslinovom ulju izdinstajte sitno iseckani crni luk, pa dodajte izdrobljeni beli luk. Posolite i promešajte, a zatim dodajte hobotnicu isečenu na komade, 2 dl vode i belo vino. Kada provri kuvajte 20 minuta, zatim stavite paradajz pire, sitno iseckanu ljutu i blagu crvenu papriku. Kuvajte još 10 minuta, na kraju začinite peršunom, a ukoliko je potrebno dosolite. Servirajte toplo.


Punjene lignje u sosu

Potrebno je: 10 velikih lignji, 2 dl maslinovog ulja, 1 dl belog vina i 2 dl soka od paradajza. Za fil: kraci od lignji, 2 glavice crnog luka, 5 čenova belog luka, šolja pirinča, 2 paradajza, kašika iseckanog peršuna, 2 šake kikirikija, 10 zelenih maslina, so i biber po ukusu.

Lignje dobro operite i odsecite im krake, pa ih odložite za fil, a tela ocedite od vode. Skuvajte pirinač. Zagrejte 0,5 dl maslinovog ulja u dubokom tiganju za prženje, dodajte sitno iseckani beli i crni luk, kada omekšaju posle nekoliko sekundi dodajte krake lignji, pirinač, iseckani kikiriki, paradajz i peršun. Posolite i pobiberite, promešajte i ovom smesom punite lignje i zatvarajte ih čačkalicom. Zagrejte ostatak maslinovog ulja i na njemu pržite lignje oko 3 minuta. U posudi za kuvanje pomešajte sok od paradajza i belo vino, dodajte pržene lignje i kuvajte na umerenoj temperaturi oko 20 minuta. Lignje sipajte u tanjire, izvadite čačkalice i preko njih sipajte ostatak sosa od paradajza. Servirajte toplo.