Prokelj, kao i kelj, pripada porodici kupusa, a u njegovom karakterističnom ukusu uživali su antički narodi. Povrće nalikuje minijaturnim glavicama kupusa i izuzetan je izvor vitamina C, A i K, folne kiseline, kalijuma, mangana i celuloze.

Medicinska istraživanja pokazala su da prokelj izuzetno snažno štiti od pojave svih oblika kancera. Posebno je važan za podizanje imuniteta. Čisti organizam od štetnih sastojaka tako što ubrzava pražnjenje creva. Obiluje luteinom i zeaksantinom, koji čuvaju oči. Osobe koje svakodnevno konzumiraju 300 g prokelja imaju 37 odsto veću koncentraciju vitamina C u krvi, pokazala je nova austrijska studija. Ova namirnica se preporučuje osobama koje imaju hronične probleme sa nervnim sistemom.

U kulinarstvu se koristi za pripremu variva, čorbi, salata, ali najčešće kao prilog piletini i ribi. Ne bi trebalo da se dugo kuva ili prži jer gubi dragocene vitamine.

100 g svežeg prokelja sadrži: 43 kalorije, 3 g belančevina, 9 g ugljenih hidrata, 2 g šećera (810 mg glukoze, 930 mg fruktoze), 99 mg omega 3 masnih kiselina, 45 mg omega 6 masnih kiselina, 6697 mkg vitamina A, 177 mkg vitamina K, 85 mg vitamina C, 0,9 mg vitamina E, 0,11 mg vitamina B 1, 0,13 mg vitamina B 2, 1 mg vitamina B 3, 0,27 mg vitamina B 6, 29 mkg vitamina B 9, 42 mg kalcijuma, 1,4 mg gvožđa, 23 mg magnezijuma, 69 mg fosfora, 447 mg kalijuma, 0,3 mg mangana, 1,6 mkg selena.

Čorba od prokelja

Potrebno je: 500 g prokelja, jedan krompir, glavica crnog luka, 2 čena belog luka, 1 dl belog vina, veća glavica celera, biber i so po ukusu.

Na tri kašike ulja propržite krupnije iseckani crni i beli luk, pa dodajte prokelj, opran, očišćen i isečen na polovine. Dinstajte nekoliko minuta, a zatim nalijte 2 l vode. Dodajte krompir i celer isečen na kocke. Kada provri smanjite temperaturu i kuvajte dok povrće ne omekša. Sipajte vino, posolite i pobiberite po ukusu. Servirajte odmah.

Prokelj u bešamel sosu

Potrebno je: 500 g prokelja, 50 g butera, 2 kašike brašna, 3 dl mlakog mleka, kašičica suvih začina, kašičica seckanog bosiljka i 2 čena belog luka.

Prokelj operite, potopite ga u kipuću vodu na nekoliko minuta i ostavite da se ocedi od vode. Pripremite sos tako što ćete u posudi za kuvanje da istopite buter na umerenoj temperaturi, a zatim postepeno dodavati brašno, neprekidno mešajući. Polako sipajte i mleko sve vreme mešajući da se ne bi stvorile grudvice. Kada dobijete sos srednje gustine, smanjite temperaturu na minimum i ostavite da se krčka, a u međuvremenu dodajte suve začine, bosiljak i sitno iseckani beli luk. Ukoliko je sos gust, sipajte još mleka, pa sklonite s ringle. U tanjir stavite glavice prokelja, prelijte ih vrućim bešamel sosom i servirajte toplo.

Salata sa prokeljom, šargarepom i bademom

Potrebno je: 500 g prokelja, 150 ml kisele pavlake, 100 g šargarepe, 2 čena belog luka, 50 g butera, 50 g badema iseckanog na listiće, so, i mleveni biber po ukusu.

Prokelj operite i očistite, po želji ostavite cele glavice ili isecite na pola. U posudi za kuvanje na niskoj temperaturi otopite 10 g butera i nekoliko sekundi ispržite listiće badema da dobiju zlatnu nijansu, ali vodite računa da ne zagore. Dodajte malo soli i bibera, pa izručite u činiju za salatu. U istoj ili većoj posudi na umerenoj temperaturi otopite ostatak butera, pa dodajte prokelj i sitno iseckani beli luk. Posolite i pobiberite po ukusu i uz neprekidno mešanje dinstajte oko sedam minuta. Kada glavice počnu da dobijaju žućkastu nijansu stavite kiselu pavlaku i sačekajte da provri, smanjite temperaturu i ostavite da lagano vri u poklopljenoj posudi desetak minuta, povremeno promešajte, pa otklopite i kuvajte još desetak minuta, uz povremeno mešanje. Kada prokelj bude dovoljno mek, ukoliko je potrebno dodajte još soli i bibera, pa ga preručite u posudu za salatu gde je badem. Dodajte izrendanu šargarepu i sve zajedno dobro promešajte. Servirajte toplo ili hladno.

Zapečena piletina sa povrćem

Potrebno je: 300 g prokelja, 700 g piletine, glavica brokolija srednje veličine, 4 kašike suvih začina, 4 dl jogurta, 100 g rendanog kačkavalja, 100 prezli i 2 kašike suncokretovog ulja.

Piletinu isecite na manje komade i kratko propržite u tiganju sa nelepljivom podlogom. Brokoli i prokelj obarite u slanoj vodi, a zatim ocedite. Sipajte ih u vatrostalnu posudu koju ste najpre premazali uljem, posuli prezlama i dodali 2 kašike suvih začina, pa 50 g rendanog kačkavalja. Zatim stavite polovinu piletine, pa ostatak kačkavalja i suvih začina. Pecite na 200 stepeni oko 15 minuta. Servirajte zajedno za brokolijem i prokeljom.