SRBIJA će i ove godine zabeležiti povećanje broja turista, čak i tokom "mrtvih meseci", ali neće biti rekordna kao lane kada je i Evropska turistička komisija priznala da smo postigli veliki uspeh, naročito sa kineskim gostima. Deseti turistički forum, koji je održan u Banji Koviljači, bio je odlična prilika da se svedu računi posle najbolje turističke sezone.

- Kada uporedimo srpski turizam od pre pet godina i danas vidimo fantastične rezultate - rekao je Rasim Ljajić, ministar turizma, telekomunikacija i trgovine. - Broj domaćih gostiju je dupliran, stranaca je povećan za 66 odsto, a devizni priliv za 53 odsto. Za samo pet godina otvoreno je 97 novih objekata. Turizam je ozbiljna tema i važna privredna grana. Više nije potencijal, već ekonomska činjenica. Međutim, više ne možemo očekivati rast od 14 odsto godišnje, već četiri odsto, kao i u Evropi.


PROČITAJTE JOŠ:
PRIMENA NOVOG ZAKONA O TURIZMU: Nema više skrivenih troškova

Ministarstvo turizma planira da na kraju ove godine Srbija ima 3,6 miliona turista, 900 miliona stranaca i devizni priliv od 1,7 milijarde dolara.

Maksimalanih rezultata nema, čak, ni u top pet najpopularnijih odredišta Srbije: Beogradu, Novom Sadu, Vrnjačkoj Banji, Zlatiboru i Kopaoniku. Ovih "pet lokomotiva" koristi samo 56 odsto svojih kapaciteta, a Ministarstvu turizma je cilj da za dve ili tri godine Srbija dobije deset najpopularnijih destinacija.

- Među najboljima vidim Podunavlje, Sokobanju, Palić, Podrinje i Niš ili Divčibare - veruje Ljajić. - Podunavlje će uz Golubac dobiti i tvrđave u Ramu i Fetislamu, a biće novca i za Smederevo i pimnice. Podrinje se munjevito razvija, a sa auto-kampom, Kraljevim podzemnim gradom u Malom Zvorniku i Kur salonom i velnesom u Banji Koviljači, uz ostale atrakcije, biće kompletan doživljaj.

Ljajić, međutim, smatra da i postojeće, najpopularnije destinacije moraju da dobiju nove atrakcije. Skijalište na Avali i Jastrepcu samo su neka od mesta gde će se ulagati u nove sadržaje.

- Promocija Srbije je ključna, ali potrebni su novi programi - ističe Ljajić. - Lokalnim turističkim organizacijama nastup na sajmovima u inostranstvu ne treba da bude cilj, već osmišljavanje novih sadržaja, nove ponude i uključenje u četvrtu tehnološku revoluciju.


PRIZNANjE

EVROPSKA turistička komisija je proglasila Srbiju šampionom u dovođenju kineskih turista, a najveća zasluga pripada ukidanju viza.

- Mapa od 250 evropskih gradova pokazuje da turisti u Beograd dolaze iz Budimpešte ili Sofije - kaže Migel Galjero, direktor marketinga Evropske turističke komisije. - Danas turisti žele da vide najmanje dva grada u dve države.


PROČITAJTE JOŠ:
Monolit odiseje Lepenskog vira

ZAŠTO PADA BROJ TURISTA

MINISTAR Ljajić je podatak da broj turista i dalje raste, ali da je rast manji nego lane, objasnio je činjenicama:

- Pored sive ekonomije, prvi razlog je ukidanje direktnog leta Beograd - Peking. Imamo i manji broj gostiju iz Irana, jer smo im ponovo uveli vize zbog pritiska EU, pošto je bilo zloupotreba. Turski turisti sada imaju manje letova za Beograd, karte su skuplje, a lira oscilira. Pad je broja i turista iz Izraela od 34 odsto i iz Mađarske za sedam odsto. Ostala tržišta rastu, pa je broj ruskih gostiju veći za 30, australijskih za 22, poljskih za 20 i nemačkih za 10 odsto.