TURISTIČKI aranžmani će najverovatnije od februara poskupeti, jer većini agencija krajem januara ističu polise osiguranja, a nove će biti čak deset puta skuplje!

Dosadašnje polise osiguranja poslovanja bile su nerealno male i nisu mogle da pokriju i zaštite putnike, a to je najbolje pokazao niz propalih turističkih agencija proteklog leta. Osiguravajuće kuće će morati da povećaju polise, koje su do sada koštale i po 450 evra za organizatore putovanja. Agencije će sada morati da plaćaju polisu od 4.000 do 12.000 evra, u zavisnosti od obima posla.

- Agencije su do sada plaćale polisu u proseku po 800 evra, a to je zaista nedovoljno da pokrije potres u poslovanju i zaštiti putnike i klijente - kaže Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija JUTA. - Dosadašnje osiguranje apsolutno nije bilo dovoljno. Osiguranje mora da poskupi, pa će tako najveće agencije plaćati polise i 12.000 evra.

Mnoge agencije nisu računale na poskupljenje polisa, pa će se iznenaditi krajem januara kada im istekne postojeće osiguranje. Pošto su mnoge agencije još u novembru počele da prodaju aranžmane za odmor u Grčkoj 2019. godine, postavlja se pitanje da li će cenu morati da doplaćuju turisti koji su već rezervisali letovae.

- Neće sigurno doplaćivati oni koji su aranžman platili u celosti, a ni oni koji su deponovali čekove - objašnjava Seničić. - Tačnije, turisti treba da pogledaju ugovor koji su potpisali, ali sigurno neće doplaćivati za deo koji su već uplatili. Međutim, već objavljeni aranžmani ne bi trebalo da poskupe, jer su agencije dužne da skuplju polisu osiguranja uračunaju kao i ostale troškove poslovanja poput zakupa prostora ili plata.


PROČITAJTE JOŠ - Aerodrom Nikola Tesla: Uskoro samostalno čekiranje putnika i prtljaga

Daleko veće promene za turiste doneće novi zakon o turizmu koji će biti usvojen do proleća, pa će početi da se primenjuje tek za narednu, 2020. godinu. Aranžmani će tada sigurno poskupeti, jer će agencije morati da obezbede garancije za svoje poslovanje, a osiguranje će se plaćati u odnosu na promet. Tačnije, agencija će plaćati garanciju po svakom turisti i garancije će iznositi i po milion evra.

Takođe, novi zakon predviđa i podelu agencija na tri kategorije, a određivaće se prema broju putnika.


STOP LAŽNIM REKLAMAMA

AGENCIJE više neće smeti da reklamiraju destinacije koje nisu uključene u cenu, kao ni da koriste fotografije izleta koji se dodatno plaćaju.

- To znači da aranžman neće smeti da se zove “Tri dana u Veneciji” ukoliko turisti spavaju u Lidu di Jezolu i moraju da plate kartu za vaporeto kako bi videli Veneciju - objašnjava Seničić.