KRSTARENjA nikada nisu bila jeftinija i kabina na beloj lađi može da se dobije i za 90 evra. Ipak, sve je više nepredviđenih troškova na koje turisti moraju da računaju.

Dvonedeljno krstarenje do Maldiva, Indije i Šri Lanke košta 399 evra. Petnaest dana na brodu do Madagaskara, Mauricijusa, Sejšela i Reuniona je 159 evra, a do sada je bilo 1.500 evra! I krstarenje severnom Evropom, koje je nekada bilo basnoslovno skupo, sada je pristupačno. Tako, recimo, Holandija, Belgija, Engleska, Francuska i Nemačka mogu da se vide za 249 evra. Međutim, najvažniji podatak je činjenica da je na brodu usluga na bazi “sve uključeno”!

- Najjeftinija su first minit, a pogotovo last minit krstarenja - kaže Tatjana Cojić iz “Kruz kluba”. - Povoljna su i inauguraciona krstarenja, odnosno prve plovidbe brodom. Mini krstarenje Mediteranom može da se nađe i za 99 evra, a jeftino je ploviti kada brodovi prelaze Atlantik ili se vraćaju sa Dalekog istoka. Naročito je jeftino krstariti u oktobru, novembru, januru i februaru.

Mini-krstarenja iz Savone do Marselja, Majorke i Barselone koštaju oko 99 evra, a uz nekoliko dana plaćenog hotela na obali može da se osmisli odličan odmor. Takvih krstarenja je najviše leti i za Vaskrs.

Koncept krstarenja se poslednjih godina promenio, a najviše prosek godina putnika koji je sve niži. Nekada su kruzerima putovale, uglavnom, sede glave i parovi, a sada je mnogo dece, mladih i putnika svih generacija. Kabine su veće nego ranije, a zabave je više. Svaki brod ima po nekolio bazena, dečje klubove, pozorište, sportske terene, noćne klubove, kockarnice i više zabave nego prosečan turistički grad na kopnu.

- Najveća prednost krstarenja je što se obilaze razni gradovi, plaže i države, a ne napušta se soba - ističe Cojićeva. - Takođe, ovo je dobar način letovanja za one koji na odmoru ne žele da brinu ni o čemu. Treba redovno pratiti ponude i reagovati u trenutku.

Postoji dvadesetak velikih kompanija koje imaju desetine brodova, ali i još toliko manjih. U većini slučajeva turisti na brodu ne plaćaju hranu, a pored tri osnovna obroka imaju i užinu, kasni doručak i ponoćnu večeru. U tu cenu je uključeno i osnovno piće, ali ne i alkohol, espreso, kokteli... Sladoledi i ostale slatke đakonije se naplaćuju ukoliko se jedu posle obroka.

Međutim, postoji nekoliko “skrivenih” troškova na koje treba računati. Prvi je dolazak do luke iz koje brod isplovljava. Ukoliko je reč o Trstu, Veneciji, Atini ili Kotoru može se stići kolima ili autobusom. Do ostalih luka se najjednostavnije stiže avionom. Drugi trošak na koji treba računati je i kako stići do same luke od aerodroma, autobuske stanice ili parkinga, a taksi se nikada ne uzima sa pristaništa, jer je i po deset puta skuplji nego iz grada. Kompanije za krstarenje obezbeđuju transfer, ali nekada košta i po 50 evra po osobi. U kabinu može da se uđe već od podneva, ali nekada se dešava da prevoz do luke ukrcaja stiže dan ranije, pa i jednu noć u hotelu treba uračunati u budžet.

Treći trošak su lučke takse koje iznose od 100 evra, u zavisnosti od krstarenja. Četvrta stavka je obavezan bakšiš koji za odraslu osobu obično iznosi 10 evra za svaki dan krstarenja, a prvog dana se daje depozit od 150 evra po kabini (koji se vraća ukoliko se ne potroši).

Pored ova četiri osnovna ekstra troška, treba znati i da na destinaciji, ukoliko brod ne pristane u sam centar grada, treba da se plati autobuska karta ili ode na izlet, jer je to često jedini način da se vidi neko mesto. Dobro rešenje je da se iznajmi bicikl koji dnevno košta od pet evra, u zavisnosti od destinacije.

Brodovi obiluju zabavom, ali nekada turista nije svestan da se doplaćuju. Ne računajući fotografije koje turista ne mora da kupi, plaća se piće tokom večere, ali i razni tiketi za zabave, lutrije, žurke i koktele.

Turista koji dobro predvidi sve troškove i mudro isplanira putovanje, može za malo novca da vidi i po nekoliko država, ostrva i atraktivnih gradova. Kada se tome doda da deca do 18 godina u kabini sa dve odrasle osobe borave besplatno - krstarenje može da bude nezaboravna avantura!


CENE

99 evra

Zapadni Mediteran, 5 dana


169 evra

Transatlantnik, 14 dana


179 evra

Maldivi, Indija, Šri Lanka


159 evra

Jadran i Jonsko more