PREVARA putnika S.A.B agencije naterala je nadležne državne organe da posle tek završene javne rasprave oko novog zakona o turizmu održe još jedan krug konsultacija. Ideja je da se povaćaju iznosi osiguranja i obaveznih depozita. Vodeće agencije predlažu čak da osiguranje iznosi milion evra, a da obavezan polog bude 150.000 evra, ali nadležni se plaše da bi to moglo da ugrozi rad malih agencije, koje godinama dobro rade. Zato se razmatra da se aranžmani garantuju i ličnom imovinom njihovih vlasnika.

Najavljujući novi Zakon o turizmu, resorni ministar Rasim Ljajić za "Novosti" objašnjava da će uslovi za osnivanje turističkih agencija biti pooštreni, ali i da će samim putnicima biti obezbeđena veća zaštita.


PROČITAJTE JOŠ:
Ljajić: U pripremi novi zakon o turizmu

- Kada je reč o radu agencija razmatramo nekoliko opcija, jer su dosad one mogle da bi radile da polože depozit, bankarsku garanciju ili da imaju polisu osiguranja - govori Ljajić. - Sada ćemo, najverovatnije, tražiti da bude više sredstava obezbeđenja, a ne samo jedno. Red mora da se napravi i među turističkim agencijama, kojih u Srbiji sada ima 560, a isto toliko ima i subagenata. To je previše. Neka prirodna trijaža mora da postoji. Ne mogu ni svi da otvaraju turističke agencije. Svakako, ništa još nije odlučeno. Veće agencije traže da se uslovi pooštre, ali tada bi mali svi nestali. To je jedan ekstrem. Ne možemo da ugasimo sve, pa da to ide u prilog velikim agencijama. Moramo da pronađemo neko srednje rešenje i da omogućimo zdravu i fer utakmicu.

Kako objašnjava Ljajić, ovako ispada da je u Srbiji teže bilo koji drugi posao započeti, nego otvoriti turističku agenciju. Nedavni slučaj, prevare turističke agencije S.A.B., koja je bez putovanja ostavila oko 6.500 ljudi, zatresla je turistički svet u našoj zemlji. Svi su bili iznenađeni i šokirani, kada je samo preko noći vlasnik S.A.B. Stevan Buđić odlučio da više ne može da radi, ali i da ne može da vrati uzeti novac. Sreća u nesreći jeste što je agencija članica Nacionalne asocijacije turističkih agencija, pa će deo novca, dobijen iz polise osiguranja od 300.000 evra, biti vraćen oštećenim turistima. Svakako, za većinu njih, letovanje je završeno i pre nego što je započelo. Mnoge od njih, kako saznajemo, privukla je upravo nerealno niska cena nekih aranžmana.

- Putnici moraju da obrate pažnju s kim sklapaju ugovore i koja sredstva obezbeđenja imaju te agencije - naglašnjava Ljajić. - Ako je on prodavao aranžmane za Grčku od 200 evra, a u drugoj agenciji je taj isti aranžman 400 evra, odmah se vidi da je reč o nekoj prevari.

Šteta koja je nastala otkazivanjem 2.249 aražmana iznosi više od 600.000 evra. Po zakonu, polisa osiguranja sada je na 300.000 evra, a spekuliše se da bi ona mogla biti povećana na 500.000 evra. To bi bio veći trošak za agencije, ali i veća sigurnost za putnike. Pitanje je samo koliko malih turističkih agencija, koje rade dobro, mogu to da priušte.

I dok se priča da će Buđić prodati deo imovine kako bi nadoknadio štetu, uz onih 300.000 evra od polise osuguranja, šanse da se to dogodi vrlo su male. Kako nam je ispričao Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (JUTA), nema ništa od toga što bi on mogao da proda, jer tu nije pravno rešeno pitanje.

- Za sada ne znamo hoće li biti samo tih 300.000 evra ili ćemo ubediti osiguravajuće kuće da bude i više - govori Seničić. - Ljudima će biti vraćeno 50 do 65 odsto i to tako svuda funkcioniše, iz mase da se recipročno isplaćuje. Mislim da je najrealnija opcija da se kod nas izdefinišu tri vrste agencija. Da se zna da veliki turoperateri moraju da imaju najmanje 10 zaposlenih, da imaju velike i ozbiljne lokale, pa samim tim moraju da imaju i ozbiljan početni kapital da to rade. Sada ima turoperatera koji rade iz kuhinje, imaju jedan sto i jedan telefon. S druge strane, ne možete male agencije koje dobro rade da im tražite 30 ili 100.000 evra, ako one to ne mogu da obezbede. Priča treba da se uozbilji, da ne može svako ovim poslom da se bavi.

Prema rečima Seničića, ozbiljnost treba da se uvede i kod subagenata. Svesni smo da dosta prevara ima i tu.


PROČITAJTE JOŠ:
Varaju putnike bez posledica


- Veliki broj onih koji su prevareni u S.A.B. su njihovi dugogodišnji putnici - ističe Seničić. - Niko nije mogao da očekuje da čovek prevari ljude preko noći. Znalo se za probleme ali je ovo bila jedina firma koja je radila i od koje je živeo. Ovako, 7. jula ističe rok S.A.B. agenciji da pare vrati, a od ponedeljka počinju prijave sa potpunom dokumentacijom, što će trajati nekih 15 dana. Očekujemo da do kraja jula počne isplata.

HRONOLOGIJA

- 2010. agencija "Konte"

- 2011. agencija "Junajted travel"

- 2012. agencija "Triniti"

*prevarile putnike za Egipat

- od 2012. do 2018. bilo je više od 15 agencija koje su oštetile putnike.