Privlačimo prekookeanske goste
31. 01. 2018. u 23:20
Zajednički turistički proizvodi PKS i kolega iz Crne Gore i Makedonije. Turisti sa dalekih tržišta (Kina, Japan...) ne dolaze da obiđu samo jednu zemlju
Foto Z. Jovanović
KREĆU sa Divčibara. Drugog dana su u okolini Valjeva. Preko reke Trešnjice, planina Tare i Zlatibora, stižu na Durmitor. Sa Crnog vrha se spuštaju do Budve, a posetu završavaju kraj Skadarskog jezera. Devetodnevna biciklistička tura je deo zajedničke turističke ponude Srbije i Crne Gore. Čini je još šest programa osmišljenih da privuku turiste prekookeanskih zemalja, koji žele da za sedam do 14 dana obiđu što više država.
Privredna komora Srbije, zajedno sa kolegama iz Makedonije, na Sajmu turizma u Beogradu predstaviće još jedan zajednički turistički proizvod.
- Prvi zajednički turistički proizvod u regionu napravile su privredne komore Srbije i Crne Gore, uz podršku ministarstava i institucija dveju država. Uključili su se i pružaoci usluga, restorani, hoteli, galerije - objašnjava Tijana Maljković, sekretar Udruženja za turizam PKS. - Sa Crnom Gorom imamo sedam programa. Baziraju se na periodu od sedam do 14 dana. Učestvuju dve srpske agencije i dve crnogorske. Svaki od programa je prilagođen različitom tipu turiste. Tu je adrenalinska, kulturna, istorijska tura. Počinju ili iz Srbije ili iz Crne Gore. Ovaj proizvod je namenjen dalekim tržištima - Kini, Japanu, Emiratima, Iranu i Americi. Ti turisti ne dolaze da obiđu samo jednu zemlju. Plan je da ubuduće budu i tri zemlje uključene, jer je 14 dana dovoljno da se obiđu tri zemlje.
Program je predstavljen najpre u Beogradu, a potom u Beču i Berlinu. Plan je da se u toku ove godine, po sličnom principu, osmisle zajednički proizvodi i sa drugim zemljama Zapadnog Balkana. U okviru Komorskog investicionog foruma (KIF ZB) opredeljena su sredstva za promociju zajedničkih proizvoda u turizmu, koji uključuju minimum tri zemlje.
- Ideja je da napravimo sajt gde ćemo promovisati svaki zajednički proizvod - kaže Tijana Maljković. - Program sa Makedonijom okupio je tri agencije iz Srbije. U ponudi će biti tri vrste tura sa konkretnim datumima za garantovane grupne polaske. Ture traju od sedam do 12 dana. Prva će spojiti sve prirodne lepote i jezera, od Palića do Ohrida. Druga tura je vinska, a treća se tiče istorije i manastira. Plan je da se zajednički proizvod posle Beograda promoviše i na najvećem evropskom sajmu turizma u Berlinu.
foto Toz

Zajednički proizvod podrazumeva usaglašavanje viznog režima u državama koje učestvuju u zajedničkom proizvodu. Da građani Indije, na primer, ne prolaze kroz proces dobijanja vize za Srbiju, a za Makedoniju ne, već da slobodno mogu da obiđu obe zemlje. U svakom zajedničkom proizvodu učestvuje oko 100 pružalaca usluga. To je šansa i za male proizvođače hrane i za velike lance hotela. Komora objedinjuje sve njih i brine da usluga, krajnji proizvod, bude standardizovana i prilagođena kulturi, navikama i želji gostiju sa različitih kontinenata.
PRIVREDNA komora Srbije radi na izmenama Pravilnika o protivpožarnoj zaštiti. Postojeći je, u nekim delovima, neprimenjiv. Sada se prvi put radi u saradnji sa privredom, kako bi zadate uslove mogli da ispune svi objekti.
Beograd je prešao broj od dva miliona noćenja godišnje. Srbija beleži znatan rast deviznog priliva od turizma. Trenutno inkasiramo 1,2 milijarde evra, a ambicija nam je da za dve godine dostignemo 1,5 milijardi evra deviznog priliva. U proseku u Beogradu broj noćenja raste 20 odsto, a u Srbiji 13 odsto.
- Otvara se veliki broj hotelskih lanaca. Beograd ima 96 hotela, a Srbija će ove godine imati 11 svetskih lanaca. U Beogradu ćemo imati ove godine deset internacionalnih lanaca hotela, a u Novom Sadu uskoro očekujemo otvaranje "Šeratona" - ističe Tijana Maljković. - Na proleće se otvaraju "Hilton" i "Mamas šelter". Najduže posluju "Hajat", "Holidej in", "Tulip in", "Falkenpštajner", a tu su i "Kraun plaza", "Radison blu", "Meriot". Krajem prošle godine hotel "Ekscelzior" je ušao u "Merkur-Akor" porodicu. Na prostoru "Beograda na vodi" 2020-2021. biće otvorena dva luksuzna hotela svetski poznatih lanaca W i St. Regis. Vrlo su značajne i investicije domaćih kompanija u hotelske lance u celoj zemlji - "MK rizort", "Mona hoteli", "Prezident" i "A hoteli". Kada se sve ovo otvori, Beogradu će nedostajati novi hoteli sa tri zvezdice.
Srpska prestonica postala je adresa za veliki broj smeštajnih kapaciteta "okićenih" sa četiri zvezdice. Posle ekonomske krize, mnoge kompanije su se opredelile za održavanje kongresa u hotelima sa četiri zvezdica. Zato su neki od "globalnih igrača" svoje kapacitete sveli na taj rang.
- Uvek nam treba neki novi, dodatni sadržaj "siti brejk" paketa, jer je Beograd celogodišnja destinacija - ističe Tijana Maljković. - Sa direktnom linijom sa Teheranom očekujemo veliki broj gostiju iz Irana u martu, jer se tada kod njih slavi Nova godina. Hoteli se već pripremaju. Gosti imaju različite zahteve. Kinezima smo interesantni, ali nam nedostaje roba internacionalnih brendova, višeg ranga i prepoznatljivog kvaliteta, koja privlači platežno sposobne goste iz celog sveta. Ta prodajna mesta biće u tržnim centrima i hotelima na prostoru Beograda na vodi. Članice Privredne komore Srbije zajedno sa Nacionalnom turističkom organizacijom rade na promociji naše ponude u Kini i Japanu, i to uvek u saradnji sa nekom od susednih zemalja.
foto N.Fifić

EDUKACIJA
UDRUŽENjE za turizam zajedno sa Centrom za edukaciju PKS priprema zaposlene u turizmu za goste sa novih tržišta - objašnjava Tijana Maljković. Udruženje za turizam sa Grupacijom hotelijera, na čelu sa Centrom za dualno obrazovanje PKS, aktivno radi na modernizaciji obrazovnog profila turističkog tehničara, kako bi se taj profil prilagodio i usaglasio sa savremenim zahtevima i opisima poslova koji se obavljaju u hotelima u realnom radnom okruženju.
ŠTAND NA SAJMU
PRIVREDNA komora Srbije, posle duže pauze, imaće ove godine štand na Sajmu turizma u Beogradu. U Hali četiri biće predstavljene delatnosti u sektoru turizma.
- Ne želimo samo da predstavimo firme koje prodaju turističke proizvode, već i one koje svoje proizvode prodaju hotelima. Sve one kojima je turizam interesantan, koji čine jedan njegov segment, ali nisu dominantni. I to nam je cilj, da budemo tu i ubuduće - kaže Tijana Maljković, sekretar Udruženja za turizam PKS.