DA bi se poboljšali uslova za kretanje ljudi, robe i usluga u prekograničnoj oblasti naše zemlje i Rumunije, dve države realizuju projekat "Unapređenje povezanosti Banata". Vredan je 1,8 miliona evra, a finansira se u okviru Interreg-IPA programa prekogranične saradnje. Osnovni cilj je da se poboljša postojeća i izgradi nova infrastruktura na graničnom prelazu Nakovo-Lunga, kod Kikinde, kako bi ovaj prelaz radio 24 sata, a ne od 7 do 19 sati, kako je sada. Time bi se preko granice omogućio prolazak za kamione i autobuse, a ne samo za putnička vozila, bicikliste i pešake, kako je trenutno.

Projekat je veoma važan za Kikindu i njenu privredu, pa ovaj grad u dodatno opremanje graničnog prelaza sa naše strane ulaže skoro 480.000 evra.

- Već dve godine je ovo za Kikindu, ali i Severnobanatski okrug, projekat od strateškog značaja. Konačan cilj je da ovaj granični prelaz bude otvoren 24 sata, jer je u prethodne tri godine preko ovog graničnog prelaza prešlo više od 700.000 ljudi - obrazlaže Pavle Markov, gradonačelnik Kikinde.

Radi realizacije projekta u Kikindi, ovih dana je održan sastanak svih učesnika. Vodeće je JP "Putevi Srbije", a partneri su Regionalni centar za društveno-ekonomski razvoj "Banat" i Grad Kikinda, sa naše, i opština Žombolj, sa rumunske strane. Kako je najavila Biljana Vuksanović, izvršna direktorka JP "Putevi Srbije" i projekt menadžerka, dogodine se očekuje obnova oko devet kilometara puta od Kikinde do Nakova, na način kako je to uradila susedna država. Naime, Darijus Andrijan Postelnicu, predsednik opštine Žombolj, potvrdio je da su oni na prelazu Nakovo-Lunga izgradili po jednu ulaznu i izlaznu traku, napravili natkriven kontrolni prostor, uveli video-nadzor i druge sadržaje.

Pročitajte još: Svinjska kuga još vreba iz Rumunije

NAJPROMETNIJI, POSEBNO VIKENDOM PRELAZ Nakovo-Lunga otvoren je novembra 2014. i frekventniji je od dva druga prelaza sa Rumunijom koji su otvoreni istog dana, a to su Vrbica-Valkanj kod Čoke i Jaša Tomić - Fenj kod Sečnja. Otkako je otvoren, građani rumunskih pograničnih mesta u Kikindu dolaze i u kupovinu, najviše vikendom.

Kada bi prelaz Nakovo-Lunga radio 24 sata, i kada bi bio moguć prolazak kamiona, transport robe na tržište EU bio bi brži i jeftiniji. To je zejednički interes i kikindskih i rumunskih firmi koje su u poslednje dve godine otvorile pogone u Kikindi. Put od Kikinde do Temišvara preko Nakova kraći je za oko 20 kilometara u odnosu na prelaz u Srpskoj Crnji, do Arada je kraći čak za 65, a do pograničnog mađarskog grada Mako za 40 kilometara. I protok radne snage bio bi bolji, što odgovara i našim i rumunskim poslodavcima.

Koliko je ovaj prelaz važan, najbolje govori podatak da između "Zopasovih" fabrika u Kikindi i Velikom Semiklušu godišnje saobraća 530 kamiona. Udaljenost između ova dva mesta preko prelaza u Srpskoj Crnji je 78, a preko Nakova 38 kilometara, dakle 40 kilometara je kraći put.

STAZA ZA BICIKLISTE

PROJEKAT bolje povezanosti rumunskog i našeg Banata uključuje i izgradnju dvosmerne biciklističke staze od Kikinde do same granice sa Rumunijom u dužini od devet kilometara. Ti radovi su u toku i trebalo bi da budu završeni do avgusta.