Majka zaklela sina, šefa Ozne
02. 06. 2019. u 07:00
Crkva Brvnara na Bobiji, iznad Ljubovije, opstala od 1945. godine. Hrabra Jela sprečila rušenje bogomolje
Prota Mirko Vilotić
CRKVA na Bobiji, gore iznad Ljubovije, koja je jedan od dragulja iz prošlosti Azbukovice, podignuta je na inicijativu pukovnika Dragoslava Račića, komandanta Cersko-majevičkog odreda Jugoslovenske vojske u otadžbini, na radnom sastanku u Orovici 1943, koju je prihvatio Draža Mihailović, otkriva nam vredni ljubovijski hroničar Milan Mladenović.
Na sastanku Štaba Vrhovne komande JKVO 21. februara 1944. zahtevani su veće angažovanje Srpske pravoslavne crkve i sistematska gradnja crkava na slobodnoj teritoriji.
Bobija, s najvišim vrhom Tornička Bobija (1.271 metar), sa svojim položajem, lepotom i vidikovcima, prava je planinska kraljica Azbukovice.
- Blagoslov za podizanje crkve na Bobiji dao je episkop žički Nikolaj Velimirović, a odobrenje je izdao general Draža Mihailović. Ona je sagrađena u vrtlogu Drugog svetskog rata, i danas je najpoznatija "četnička crkva" brvnara u zapadnoj Srbiji - kaže prota Mirko Vilotić, arhijerejski zamenik u Eparhiji šabačkoj SPC. - Crkve podignute za vreme rata, nova narodna vlast nazva "četničkim", iako ih je gradio narod otkako je sveta i veka.Bile su to crkve o kojim se nije smelo govoriti, u koje se nije smelo ići, u kojima su krišom obavljana krštenja i venčanja. Samo hrabri se nisu plašili Udbinih spiskova, u koje su unošena imena vernika i prijatelja Crkve. Vernike su bojkotovali narodna vlast, pojedine komšije i srodnici, smatrani su neprijateljima naroda, optuživani da urušavaju sistem.
Pročitajte još: Vekovni čuvari svoje vere
SMATRANO je da sve što se dovodi u vezu sa četničkim pokretom treba iskoreniti, tako da je rukovodstvo azbukovačkog sreza, pod jakim uticajem okružne "narodne vlasti" i Ozne iz Šapca, rešilo da po svaku cenu sruši crkvu na Bobiji 1945. godine.
Prvi pokušaj rušenja, prema saznanjima hroničara Milana Mladenovića, bio je izveden uz pretnje, ucene, hapšenja, batinanje i razne spletke, a narod tri okolna sela se samoorganizovao da zaštiti svoju crkvu koju je sam izgradio. Kao tobožnji neprijatelji svoga naroda, trpeli su nečuveni teror Ozne (Odeljenja za zaštitu naroda) i šikaniranje pojedinaca iz NOO, gde su pojedinci žigosani i bojkotovani od svoje rodbine, komšija i članova porodice.
Crkva brvnara na planini Bobiji - Foto V. Mitrić

Samoorganizovali su se za odbranu svoje svetinje, zalažući svoj život i nudeći buduću lojalnost.
Posle žučnih zborova i fizičkih obračuna tokom letnjeg perioda 1945, situacija oko rušenja crkve na Bobiji se stišala, uz napetost i nepoverenje. Posle paljenja Crkve Svetog cara Konstantina i Jelene na Rožnju krajem 1945. godine, stanje u vezi sa crkvom na Bobiji došlo je do usijanja. Zborovi meštana Orovice, Košalja, Tornika i Savkovića, nakon razgovora s predstavnicima sreske vlasti u Ljuboviji, molili su da se ne ruši crkva, u ime naroda triju sela. Potom su meštani bili izričiti da će, ukoliko bude srušena "četnička crkva" na Bobiji, sami srušiti "četničke škole" u Gornjim Košljama i Orovici.
KAKO su tada naveli, oni su u ime naroda i za svoje potrebe gradili, kako škole, tako i crkvu, u vreme vlasti Ravnogorskog pokreta. Stanje u ovim živopisnim predelima Azbukovice, toliko se otrglo kontroli da su gorštaci zapretili "dizanjem ustanka" protiv lokalne narodne vlasti i o tome upoznali njihove pretpostavljene. Posle "zborovanja", tokom prvih meseci 1946. narodna vlast u Srezu azbukovačkom donela je odluku da postojeća crkva na Bobiji nema stalnog sveštenika i da treba da se priključi Orovičkoj parohiji, i odobrila da se crkva osvešta, što je učinjeno 11. juna 1946. godine.
Prema svedočenju igumana manastira Pustinja, Antonija Đurđevića, iz 1980. godine, a što su potvrdili i meštani Savkovića, u toku rata podignuta je crkva brvnara Svetog kneza Lazara na Bobiji. Po naredbi Ozne, ova "četnička crkva" je trebalo da doživi sudbinu ostalih sličnih crkava u Srbiji.
- Nakon paljenja crkve na Rožnju, na redu je bila crkva na Bobiji - zapisao je iguman Antonije, koji će kasnije dići manastir Tronošu bukvalno iz pepela. - Kada je to saznala Jela zvana Begija, majka šefa ljubovijske Ozne, skrhana i slabašna starica, u duši prava hrišćanka i Srpkinja, velikog i hrabrog srca, kleknula je pred svog sina i očajnički zavapila: "Sine, tako ti majčine hrane, ako to ne sprečiš bićemo prokleti i od ovog i onoga sveta i bićemo sramni i kod Boga i svog naroda!"
Stameni komandant Ozne podigao je majku sa zemlje, prigrlio je čvrsto, osetivši njenu ljubav prema Crkvi i njenom pokolenju, bez ikakve grimase na licu niti jedne izgovorene reči. Okrenuo se ispred majčine kuće i uputio se svojim oznašima u Ljuboviju. Zahvaljujući ovoj hrabroj Srpkinji, u Crkvi Svetog mučenika kneza Lazara na Bobiji i danas se čuje služba božja i odvijaju se krštenja i venčanja, jer je tada bogomolja zaštićena od rušenja.