IAKO postoji samo 25 godina, a verovatno je najmlađa takva institucija u Srbiji, Muzej rudničko-takovskog kraja u Gornjem Milanovcu ostavio je neizbrisive pečate u svesrpskoj kulturi svojim brojnim projektima, a ostaviće ih i novim istraživanjima koja su već na pomolu. Ovo je opšta ocena najmerodavnijeg sudije - publike, na obeležavanju četvrt veka rada tog muzeja, koju je otvorio retrospektivnom izložbom radova svetski poznatog akademskog slikara Milana Miletića, svog sugrađanina.

Pročitajte još: Na Rudniku otkriven vinski podrum iz srednjeg veka


Podsetimo, ovaj muzej između ostalog čuva dva legata kao stalne postavke - čuvene umetničke braće Nastasijević, takođe svojih nekadašnjih sugrađana, i legat Obrenovića. Toj dinastiji posvetio je i do sada petodelni obimni kataloški projekat "Obrenovići u muzejskim zbirkama Srbije i Evrope", jedinstven u našoj zemlji, a po izjavama njegovih autora i saradnika taj originalni strpljivi istraživački rad doseći će i svoj deseti tom, izuzetno važan za Srbiju.

ZNAMENITA su i arheološka otkrića iz predhrišćanskog i srednjovekovnog doba na obližnjem Rudniku, koja je izvršio ovaj muzej. Teško je nabrojati sva druga njegova ostvarenja, i ona koja se već ugovaraju, kroz samostalne ili kroz projekte saradnje sa drugim institucijama u Srbiji i svetu.

- Muzej 25 godina čuva i sačuvaće istraživačku tradiciju svog kraja i cele Srbije - kaže direktor, istoričar i kustos Aleksandar Marušić.

Još posle Prvog svetskog rata, pokrenuta je inicijativa za osnivanje ove ustanove, ali uzalud. Mnogo kasnije, ovde je postojao Zavičajni muzej, da bi pre četvrt veka bio osnovan Muzej rudničko-takovskog kraja i pročuo se celom Srbijom.

IZLOŽBU Miletićevih dela otvorio je likovni kritičar Dragan Jovanović Danilov.

Pročitajte još: Gornji Milanovac - grad nikao na divljem polju

- Poznavalac metafizičke materije, opčinjen mogućnošću da se kroz domen likovnog objasni najdublje tajanstvo predmeta, ima retku sposobnost da magijskom slikarskom alhemijom obično pretoči u čudesno - sažeo je Jovanović ocenu Miletićevog rada.

Kako ističe Tanja Gačić, kustos muzeja, Miletićevo slikarstvo likovni kritičari su različito definisali.

Milan Miletić sa slikom "Starac i hleb"


- Đorđe Kadijević ga naziva iluzionističkim, Kosta Vasiljković upotrebljava reč hiperrealizam, dr Pavle Vasić ga naziva novofiguralnim. Bilo je i drugih naziva: romantično, sentimentalno, nostalgično, racionalno, magično, prividni realizam i tako redom - kazala je Gačićeva.

POVELjE

ZA dugogodišnju iskrenu saradnju, Muzej je poveljama zahvalnosti nagradio svoje spoljne saradnike i deo novinara, među njima i dopisnika "Novosti".

OSNIVAČ BIJENALA

MILETIĆ je jedan od glavnih osnivača svetskog Bijenala umetnosti minijature u Gornjem Milanovcu, najprestižnijeg na planeti po broju žanrova i učesnika. Kad je 1989. osvojio Gran-pri na svetskom Bijenalu minijature u Torontu, za portret starca, rešio je sa istomišljenicima da u Milanovcu osnuje najveći bijenale, i uspeo je u tome.