Lepota pruga u objektivu
24. 02. 2019. u 09:40
Mladen Žarković (23), student građevine u Beogradu, ima neobičan i zanimljiv hobi. Njegove fotografije objavljuju renomirani svetski časopisi posvećeni železnici
Mladen Žarković - Foto Lična arhiva
PREVALIO je više od 20.000 kilometara, vozom ili pešice, duž pruge Beograd -Bar, kako bi objektivom foto-aparata ovekovečio njene najlepše delove! S foto-aparatom je obišao sve srpske pruge, načinivši, do sada, više od 30.000 snimaka. Njegove fotografije sa motivima srpskih pruga objavljuju renomirani svetski časopisi posvećeni železnici...
Student Građevinskog fakulteta u Beogradu Mladen Žarković (23) železnicu je zavoleo još kao dete, u Vreocima kod Lazarevca, gde je svakodnevno gledao vozove koji prolaze barskom prugom. Budući građevinski inženjer za puteve, železnice i aerodrome, već godinama fotografiše pruge i ponosno veli da je uz redovno školovanje stekao i diplomu mašinovođe, a voleo bi da se jednog dana nađe i za upravljačem lokomotive...
Pročitajte još: Smederevac je najbolji foto-reporter Čikaga
- Svaka trasa je privlačna na svoj način, ali za mene je bez premca po lepoti pruga Beograd - Bar, jedinstveno građevinsko čudo, kojoj se uvek iznova vraćam, sa istom radoznalošću, kao da njome prvi put putujem - kaže Mladen Žarković. - Nemoguće je opisati doživljaj kada se čeličnim putem iz Beograda krene preko Valjeva, kanjonom reke Gradac, preko zlatiborskih visina, zaviri se kratko u BiH, potom se pruga spusti u Priboj, pa pored Limskog jezera do Prijepolja. Dalje uz reku Lim do Bijelog Polja, pa se ponovo vine u visine ka Kolašinu, te kroz mistični i opasni kanjon reke Morače spusti u Podgoricu i pored Skadarskog jezera prođe ispod ogromne planine Sozine i ugleda Jadransko more...
Zlatibor i pogled na prugu Beograd - Bar - Foto M. Žarković

POZNAJE, kaže, bezmalo svaki od 476 kilometara barske pruge. Njenih 115 kilometara tunela, 14,5 kilometara mostova... Kao svoj najveći poduhvat smatra što je pešice prošao ceo tunel Zlatibor, dug oko 6,2 kilometra, drugi po veličini na barskoj pruzi, između železničkih stanica Branešci i Zlatibor. Planira da prepešači i most Mala Rijeka, u Crnoj Gori, najviši te vrste u Evropi i treći u svetu.
Most Mala Rijeka, u Crnoj Gori, najviši te vrste u Evropi - Foto M. Žarković

- Po lepoti, izdvajaju se i sve timočke pruge u istočnoj Srbiji, kao i pravci Kraljevo - Požega i Kraljevo - Kosovska Mitrovica - kaže Mladen. - Pruga Niš - Zaječar prolazi kroz Niševačku klisuru, čija je priroda spektakularna, a između stanica Crveni krst i Gramada je toliko veliki uspon da imate utisak kao da se vozite uspinjačom.
Pročitajte još: RADOST KUBE U KADRU: Fotografije u Galeriji "Nikola Rašković"
SVE pruge je obišao o svom trošku, izdvajajući sredstva od studentskog džeparca. Još je ostalo da foto-aparatom zabeleži prizore duž pruge od Polumira do Kosovske Mitrovice, te od Niša do Kuršumlije.
Niševačka klisura - Foto M. Žarković

- Već nekoliko godina moje fotografije objavljuju čuveni britanski časopis Todays Railways i holandska železnička knjiga Spoorwegen, a koristile su ih i "Železnice Srbije" za razne ilustracije - kaže Žarković. - I preko fejsbuk- stranice "Vozovi i železnička infrastruktura" mnogi znaju za moj rad. Zahvaljujući železnici i vozovima, prošao sam mnogo evropskih zemalja, zavirio na tlo Male Azije, stekao mnogo prijatelja širom sveta. Uz to, mnoga saznanja o prugama su veoma značajna i za moje studije i za buduću profesiju.

NA njegovim fotografijama, predeli srpskih pruga izgledaju toliko lepo da se začas zaboravi na spore vozove koji kasne, na musave vagone, železničke stanice koje zvrje prazne, odavno napuštene...
- Uspeo sam da formiram svoj stil, tako uspevam da kreiram fotografije koje kod posmatrača izazivaju one najlepše, pozitivne emocije prema železnici - otkriva Žarković. - Vozovi su prevozna sredstva koja bude nostalgiju, lepa sećanja, a takve su i moje fotografije. Naravno, realnost je, nažalost, da su naše pruge u katastrofalnom stanju. Avanture, pejzaži, a naročito trase pruga i zvukovi lokomotiva i kloparanja točkova po šinama predstavljaju nemerljivo zadovoljstvo. Zato se prugama uvek iznova vraćam...
PRISVAJANjE FOTOGRAFIJA
- VEOMA često "Železnice Srbije" koriste moje, ali i fotografije ostalih vozoljubitelja, bez naše dozvole i potpisa autora - kaže Žarković. - Tako su sve fotografije koje su nastale našim ličnim angažovanjem i finansijskim ulaganjem postale njihove. Kada se obratimo sa zahtevom da navedu ime autora, iste sekunde fotografija bude sklonjena sa sajta. Zbog takvog odnosa, većina ljubitelja vozova i pruga više i ne pokušava da ostvari saradnju sa "Železnicama Srbije". Nastavljamo, ipak, da putujemo, pravimo fotografije i sa istom strašću obilazimo pruge. Fotografije objavljujemo na sopstvenim sajtovima, već dobro poznatim svakome ko se interesuje za železnicu...
Komentari (1)