CRNI hleb, ako je pravi, mora biti napravljen od 100 odsto crnog brašna T1100, bez ikakvih dodataka i boja. Upravo takvih 4.000 vekni dnevno izlazi iz zrenjaninske pekare. Reč je o slovenačkoj kompaniji "Don Don", koja u Zrenjaninu ima nekoliko pekara, kao i pogon u nekadašnjem "Žitoproduktu".

Posrnulu zrenjaninsku pekaru, slovenački biznismeni preuzeli su 2011. U stvari, zakupili su proizvodne pogone i mlin sa silosom, investirajući svake godine u opremanje i modernizaciju. Zapošljavaju 90 radnika i dostigli su produkciju od 45.000 vekni dnevno.

Posle jednomesečne probne proizvodnje, tržište je dobro prihvatilo pravi crni hleb. On u asortimanu već dostiže skoro 10 odsto.

- Brašno T1100 dobijamo mlevenjem pšenice u našem mlinu, čiji je kapacitet 200 tona dnevno. Za nijansu je tamnije od belog, pa je često teško na prvi pogled uočiti razliku. Ona je još manja kada govorimo o gotovom hlebu, na polici. Ipak, 100 odsto crni hleb ima specifičnu aromu i svežinu, veći sadržaj proteina, masti i minerala, a od ostalih vrsta posebno se izdvaja po sadržaju biljnih vlakana - objašnjava za "Novosti" Verica Petrov, glavni tehnolog "Žitoprodukta", podsećajući da se namirnice od 100 odsto crnog brašna koriste u prevenciji gojaznosti, kardiovaskularnih bolesti i poremećaja koji se javljaju kao posledica nepravilne ishrane.

Potrošači očekuju da crni hleb ima visok volumen i veličinu kao beli. Međutim, po pravilniku Republike Srbije, kako ističe Goran Radovanović, direktor RJ "Don Don" u Zrenjaninu, definisano je da hleb proizveden od čistog crnog brašna ne može imati taj volumen i zapreminu koju ima beli hleb.

- Još jedan pokazatelj je i boja. Boja svakog hleba zavisi od boje pšenice, pa tako crni hleb ne može biti tamniji od boje brašna od koje je pravljen. Sve ono što nije svojstveno boji pšenice, ne odgovara ni hlebu. Površinski sloj pšenice je nosilac pigmenta i boje - objašnjava direktor zrenjaninske pekare, sugerišući potrošačima da će pravi crni hleb prepoznati ne koliko je crn, već po vlažnoj sredini, punom ukusu, specifičnoj aromi i svežini.

Pekari i tehnologija za čistu peticu,Foto Sl.P.

U novom trendu povratka crnom brašnu, proizveli su i crni somun, čiji se izvoz najavljuje u okolne zemlje.

LIDERI

SLOVENAČKA kompanija u Srbiji posluje od 2008. godine, a u unapređenje proizvodnje, širenje asortimana i recepture uložila je oko 50 miliona evra. Sa svojih osam pogona i dnevnom produkcijom od 300.000 vekni, "Don Don" lider je u domaćoj pekarskoj industriji. Trenutno ima 1.500 zaposlenih i najbolje organizovanu distributivnu mrežu širom Srbije. Posao u Srbiji uspešno razvijaju preko svog matičnog pogona u Pudarcima kraj Beograda.