Moravska trasa kroz sedam gradova

S. BABOVIĆ

22. 01. 2013. u 20:56

Predstavljen plan izgradnje auto-puta dugog 109,6 kilometara koji spaja dva koridora. Radovi počinju u maju, od Kruševca. Grade ga Kinezi

KRUŠEVAC - Prvi radovi na izgradnji Moravskog koridora koji u dužini od 109,6 kilometara osim što spaja sedam gradova i opština Pomoravlja, direktno povezuje koridore 10 i 11, počinju u maju i to na teritoriji Kruševca i Čačka, rečeno je u utorak posle operativnog sastanaka predstavnika Ministarstva regionalnog razvoja i lokalne samouprave i gradonačelnika i predsednika opština iz Kruševca, Kraljeva, Čačka, Varvarina, Trstenika, Ćićevca, Vrnjačke Banje i direktora lokalnih direkcija za urbanizam.

Ministarstvo je krajem prošle godine potpisalo predugovor o izgradnji dva regionalna auto-puta u Srbiji sa kineskom korporacijom za puteve i mostove ("Čajna rod" i "Bridž korporejšen"), koji se odnosi na izgradnju Moravskog koridora od Pojata do Preljine i auto-put od Novog Sada do Rume, sa tunelom kroz Frušku goru. Ukupna vrednost ovog predugovora je 642 miliona evra.

- Izgradnja Moravskog koridora jedan je od najvećih infrastrukturnih projekata u ovom trenutku u Srbiji - kaže ministarka Verica Kalanović.

- To je auto-put koji spaja koridore, ali i nova šansa za razvoj, bolji život ljudi i ostanak mladih generacija. Ovo nije politički, već životni projekat.

Oko pola miliona ljudi živi u Pomoravlju. Za njih je Moravski koridor životna potreba.

- Projekat zahteva sinhronizovanu aktivnost. Predviđeni rok za završetak projekta je 48 meseci - kaže ministarka. - Imamo 10 kilometara mostova, osam puta prelazi se preko Zapadne Morave, veliki broj nasipa, prolazak kroz Trstenik, vrlo uzak deo između Morave i Gledićkih planina, izmeštanje reke na teritoriji Kraljeva.

AUTO-PUT SA ŠEST TRAKA MORAVSKI koridor od Pojata do Preljine biće auto-put sa šest traka. Na ovom prostoru živi oko pola miliona ljudi, radi više od 20.000 malih i srednjih preduzeća, a posluje više od 10 industrijski zona i Slobodna zona Kruševac. Koridor je, ističu u menadžmentu projekta, šansa i za razvoj privrede, poljopivrede, oživljavanje industrije, kao i turizma, budući da koridor dotiče i popularna turistička mesta (Kopaonik, Gledićke planine, Goč) kao i mnogi manastiri.

Na sastanku je dogovoreno da svaki grad, odnosno opština, odredi sobu koje će 24 sata moći da pruža operativne podatke sa terena. Izvođačima će biti ponuđena lokalna snaga, kamenolomi, betonske baze, šljunkare, saradnja sa lokalnim građevinskim firmama, pa u Ministarstvu za regionalni razvoj izgradnju koridora vide i kao šansu za građevinske firme u krizi i kao razvojnu šansu za preduzeća u restrukturiranju, koja su tradicionalno opredeljena ka mašinskoj industriji.

- Krajem septembra izvršili smo uvid u prostorni plan posebne namene, to je područje u širini od 700 metara do kilometar, gde će proći buduća trasa auto-puta, za 57 kilometara od Pojata do Koševa i od Preljine do Adrana. Imamo završenu projektnu dokumentaciju za 52 kilometra, koja će se raditi u toku 2013. godine - ističe ministarka.

Prvi radovi kreću od Kruševca, a gradonačelnik Bratislav Gašić kaže da je grad spreman. Moravski koridor prolazi duž cele teritorije Trstenika, od oko 30 kilometara, pa će ova opština biti na samoj trasi puta.

- Za nas je to motor razvoja koji će nam omogućiti da u buduću industrijsku zonu od 62 hektara koja će biti na trasi auto-puta, dovedemo domaće i strane investitore i da postojeću privredu učinimo konkurentnijom - kaže Miroslav Aleksić, predsednik opštine Trstenik. - Na teritoriji opštine ne postoje ozbiljni imovinsko-pravni problemi, ali će jedan od problema biti prolazak saobraćajnice kroz naseljeno mesto Grabovac. Ipak, učinićemo sve da građani ne trpe previše zbog budućeg auto-puta.

Sastanci na ovom nivou održavaće se najmanje jednom u tri meseca. Ministarka Kalanović za "Novosti" ističe da imovinsko-pravni odnosi neće usporiti gradnju.

- Samo na 11,5 kilometara ovog dela od Koševa do Mrzenice, obilaznice oko Kruševca, imamo završenu eksproprijaciju - kaže ministarka. - Ne očekujem da ćemo imati sporne momente, ali je potpuno jasno da ćemo ući u proces cepanja parcela, proglašavanja javnog interesa, kupovine dela privatnih parcela, u nekima čak i rušenja objekata legalno ili nelegalno, postavljeni uz naknadu uz maksimalan kompromis sa vlasnicama i da nećemo dozvoliti da realizacija projekta stane zbog nerešenih imovinsko-pravnih odnosa.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (13)

BlackeyeVuk

22.01.2013. 21:22

Slika je lud zbunjen normalan.Tamo gde je postojeci autoput , napisan kao planiran ovo onde ovo ovde.. Navrat nanos.

Раде

23.01.2013. 23:11

@BlackeyeVuk - Ову мапу са оваквим ознакама мора да је Веља Илић нацртао док је ишао у забавиштеу Љубићу

Dragan

22.01.2013. 22:24

Moravski autoput je za Srbiju neuporedivo vazniji, jeftiniji i isplativiji od autoputa Pozega - granica sa Crnog Gorom. Duz njegove trase zivi mnogo vise ljudi, povezuje se veci broj gradova, privrednih centara, turistickih i istorijskih znamenitosti (Vrnjacka i Mataruska Banja, Goc, manastiri poput Zice , ...) itd. Buduci put od Pozege prema jugu ustvari ne vodi nigde.

Ja ne jedem buniku!

23.01.2013. 12:32

Obecanje ludom radovanje! PA kolko je puta taj Velja i Mrka to obecavali?!

petlja

24.01.2013. 13:52

Koliko će priključaka biti? Ne pravi se naplatna rampa na svakom kilometru, da svi žive kraj tog puta imaju velike koristi od njega.

daca

06.06.2013. 16:11

I dok Turci prave haos zbog parka, mi se radujemo što će plodno zemljište i prelepu prirodu da pregaze mašinama i pretvore u šest traka auto koji povezuje preljinu sa ostatkom sveta. taj auto put će nas spasiti bede u životu.Bravo za genijalne ideje!

Misko

18.04.2014. 09:33

Sta bi? Verovatno nestadose pare! Gde je taj put od Pojata do Preljine? Ovaj nas ludi narod u svasta veruje. Tako im i treba!