ONE više nisu romantične heroine koje bi sve dale za ljubav. Nisu samo majke, ćerke, brižne supruge... One su samostalne, emancipovane, sposobne... U rukama drže pištolj umesto varjače. Bave se muškim poslovima. Traže pravdu. Donose teške odluke. Ne libe se da kažu šta misle. One su u prvom planu.

Svetski trend jakih ženskih likova koji nose TV serije umesto da u njima budu ukras i čuvaju leđa muškarcima, stigao je i kod nas. Marija Bergam, kao bogata naslednica Maja u "Senkama nad Balkanom", Marta Bjelica, kao agent Krle u "Državnom službeniku", Sloboda Mićalović, kao inspektorka u "Ubicama mog oca" - nijedna od njih nije glavna junakinja, ali igraju drugačije likove od onih na koji smo navikli.


PROČITAJTE JOŠ:
VODITELjKA ZABLISTALA U CRVENOM: Dea se vratila u jutarnji program, pet meseci posle saobraćajne nezgode

Ipak, posle Cakane u "Otvorenim vratima", dugo nismo imali ženski lik koji nosi priču. A onda se pojavila serija "Pet" i ponudila nam ne jednu, nego pet takvih junakinja. I za to je zaslužan jedan muškarac. Koscenarista i reditelj Balša Đogo primećuje da je saga "Pet" u našoj TV produkciji prepoznata kao pomak da se u ambijentu krimi-trilera ravnopravno pojave žene, ne samo kao žrtve ili neizbežni deo ljubavnog života muškaraca. Činjenicu da je žena često prikazivana stereotipno na malim ekranima ipak ne vidi kao dokaz patrijarhalnosti društva.

- Mislim da je pre strah u pitanju, čak ne od toga da žene ne budu samo majke, sestre i supruge, nego od tog nekog kvazihumorističko-kvazirealističkog obrasca koji ovde caruje decenijama i svaku životnu situaciju svodi na dijalog likova koji su najčešće postavljeni kao mlaki, banalni klovnovi koji ništa ne mogu da promene - primećuje Đogo.

Patrijarhalnost, ali i činjenica da se muški autori osećaju komfornije sa muškim likovima, razlozi su zbog kojih je žena do sada slikana jednolično, smatra Vuk Ršumović. Scenarista koji trenutno priprema seriju u kojoj je centralni lik ženski, primećuje da se pojavila generacija mladih autorki koje se bave ženskim likovima.

- Dobro je da je tako, jer su uloge žena često kliše. Stereotip je i ako stavite da je ženski lik u podređenom položaju muškarcu, majka ili domaćica, ali i ako ih idealizujete. Treba da se traga za onim što žena jeste, da se definišu njen problem, ambicije, snovi, odnos prema porodici - kaže Ršumović.

Upravo je to Đogo imao na umu dok je slikao Ninu, Nataliju, Aleksandru, Katarinu i Sonju. Jer, i jake žene mogu da budu slabe.

- Bilo mi je važno da moje junakinje ne budu savršene, morale su da imaju sve slabosti koje oba pola imaju u životu. Ali bilo nam je važno i da one budu spremne da budu veće od života i da učine ono što, verujem, mnogi žele. Jer, u ljudskoj prirodi je da budemo solidarni i hrabri onda kada je naša pomoć potrebna slabijima od nas. Onda lakše praštamo, ili manje primećujemo mane - objašnjava Đogo.

Vuk Ršumović

Ako uporedimo našu sa svetskom kinematografijom, i dalje znatno kaskamo. Ršumović podseća na samo neke primere, poput HBO serije "Nevine laži" ili "Sluškinjine priče".

- U skandinavskom noaru pojavio se talas, koji sada doduše prolazi, da je glavni detektiv žena. Fantastične ženske likove imamo u seriji "Most", ili u danskoj "Ubistvo". Takođe, u seriji "Premijerka", u kojoj pratimo predsednicu vlade Danske i gledamo kako savremena žena koja ima tako odgovoran posao uspeva da balansira između privatnog i profesionalnog života. U regionu je dobar primer hrvatska serija "Novine", prva sa ovih prostora koja se našla na Netfliksu. U njoj je jedan od centralnih likova žena, beskompromisna novinarka koju igra Branka Katić - podseća Vuk.

Naši sagovornici veruju da ćemo i mi postati deo trenda.


PROČITAJTE JOŠ:
Suzana Mančić: Nije greška ako ti sreća okrene leđa

- Možda kod nas malo sporije ide odvajanje od dominantne, muške vizure, ali ipak se to menja. Pogodilo se da je publika zavolela seriju "Pet" iako je "po babine linije". I ako mene pitate, to je i za mene iznenađenje - kaže Đogo, dok Ršumović dodaje: - Ako neko ima ambiciju da pravi seriju koja će komunicirati sa stranim gledalištem, važno je da uzme u obzir tretman ženskih likova, jer se o toj raznovrsnosti u svetu veoma vodi računa.

JELENA ĐOKIĆ: I DALjE SMO PATRIJARHALNO DRUŠTVO

Glumica Jelena Đokić, koja je igrala glavnu ulogu u seriji "Pet", primećuje da smo, nažalost, i dalje veoma patrijarhalno društvo. Prema njenim rečima, žene koje su ostvarene i oslobođene muškog obrasca su izuzeci i velika radost i poštovanje. I, kaže, ima ih u raznim branšama, ali skoro nimalo na zaista uticajnim mestima, gde bi se njihov glas čuo i bio delotovoran.

- Ko bajagi se plasira ravnopravnost, a odmah na početku se javljaju velike razlike u primanjima za isti posao. Ko bajagi imamo premijerku, koja, zapravo, to nije. I to nije samo u zemlji Srbiji, taj problem vrišti na svim merdijanima. Primera radi, evo nam je kapetanica broda Karola Rakete koja je uhapšena jer je spasla 50 duša migranata - priča glumica.

Tako je, nastavlja, i serija "Pet" priča o pet žena, ali pisana muškim perom, režirana muškim pristupom i, na kraju, muškarac je i producent.

- Zapravo i jeste muška priča sa ženskim protagonistima. Veliku nadu daje pojava sjajnih producentkinja, rediteljki i vrlo borbenih glumica. Pomenuću Jovanu Karaulić, producentkinju filma "Zlogonje". Za svaku pohvalu je kako je vodila pripreme, samo snimanje i život filma posle toga. Zatim rediteljka Milica Tomović, jedna od trojca serije "Jutro će promeniti sve", koja je sada snimila upravo i svoj prvi celovečernji film "Kelti".

Glumica otkriva da čezne za projektima poput Feud, u kom su Suzan Sarandon i Džesika Lang same producirale maestralnu seriju.

- Onda "Nevine laži", gde su pak Nikol Kidman i Riz Viderspun uzele stvar u svoje ruke i same sebi osmislile seriju, na veliku radost svih polova.