NAKON uspešne treće sezone emisije "Autoportret", autorka Snežana Stamenković Jojić nam i u četvrtom ciklusu, drugačijim konceptom i izborom gostiju, potvrđuje koliko su kultura i umetnost važne za naš život i društvo. U nastavku serijala u fokusu su autori i stvaraoci različitih generacija koji će sa najbližim saradnicima i prijateljima razgovarati o ranim radovima, prvim profesionalnim iskustvima i o planovima.

* Koja od sezona do sada vam je kao autoru bila najveći izazov?

- Prva, jer smo s našim gostima istraživali kakav je to okvir najbolji za njihov autoportret, a onda i koja je tehnika za oslikavanje njima najbliža. Kada smo to savladali, u nastavku je sve išlo lakše. Jedini "problem" je sada kako da autoportretiste uklopimo u raspored snimanja, jer su naši gosti najuposleniji umetnici, pa su im rokovnici popunjeni mesecima unapred.


PROČITAJTE JOŠ:
IZLOŽBA "DžEZ U BEOGRADU": Slike otvaraju stranice zaboravljenih dešavanja

* Šta ćemo sve videti i čuti u narednim emisijama?

- Posle Vojina Ćetkovića, Jasminke Petrović, Kokana Mladenovića, Olge Dimitrijević, Tanje Mandić Rigonat, Gorana Šušljika, Slavimira Stojanovića, na programu su autoportreti Tihomira Stanića, Maje Pelević, Vasila Hadžimanova, Ašhen Ataljanc, Đorđa Milosavljevića, Vuleta Žurića, Fredija Stanisavljevića, Slavena Došla. Svako od njih u emisiji ima dva gosta, tako da je taj skup uspešnih, inspirativnih i zanimljivih sagovornika, pravo bogatstvo. Dobili smo izuzetnu galeriju autoportreta, ali i portreta.

* Ko je od gostiju do sada ostavio poseban autorski pečat?

- Ovu sezonu smo počeli s Vojinom Ćetkovićem koji ostvaruje izuzetne uloge u pozorištu, na filmu i televiziji ali se ne eksponira u javnosti, retko daje intervjue, tako da je bilo veliko zadovoljstvo kad smo realizovali njegov "Autoportret". Jasminka Petrović, pisac za decu, ugostila je svog prijatelja i saradnika Boba Živkovića. Ovaj dvojac daje neprocenljiv značaj odrastanju mnogih generacija. Dramska spisateljica Maja Pelević govori o temama svojih budućih komada, Vule Žurić oslikava život od Sarajeva do Pančeva i to uz pomoć mladih pisaca, dok Glumac Tihomir Stanić otkriva zbog čega smatra da je trenutno u najuzbuljivijoj glumačkoj fazi.

* Kakve su reakcije publike?

- Od početka serijala, gledaoci nas podržavaju. Sada najčešće pitaju da li ćemo da vratimo minutažu i da ponovo trajemo 50 minuta. Ne opterećujemo se rejtinzima, ali nam prija što smo gledani. Publika nas prati, jer voli svoje umetnike - glumce, reditelje, pisce... Dopada joj se atmosfera emisije, preplitanje razgovora u studiju sa rubrikama koje snimamo na terenu i to što se naši gosti, osim što govore o svom stvaralaštvu i profesionalnim odlukama, na nenametljiv i dostojanstven način otvaraju publici. Autoportretisti su prepoznali našu emisiju kao odličan način da ih publika bolje upozna i razume. Tako smo pridobili i poverenje gostiju i gledalaca.

* U današnje vreme velika je hrabrost kad radite emisiju koja je drugačija od mnogih na domaćim televizijama. Šta vas posebno motiviše u radu na ovom projektu?

- Publika "Autoportreta" - ona je najbolja potvrda da nismo bespovratno izgubljeni u trivijalnostima. U obilju lakih sadržaja, površne zabave, osoba problematičnih biografija i etičkih principa koje se pojavljuju na malim ekranima, izazov je osmisliti emisiju iz kulture i privući publiku. Posebno smo ponosni na treću sezonu u kojoj smo predstavili novu generaciju umetnika. Naši gosti su brzo postali okosnica srpske, ali i regionalne umetničke scene.

* Kojim kriterijuma se vodite kad birate autoportretiste?

- Svi gosti su izuzetno upečatljive i snažne autorske ličnosti koje preporučuje njihov rad. Tim kriterijumima se vodimo koleginica Tamara Baračkov i ja, kada ih biramo. Osim onih koji imaju izuzetno uspešne i duge karijere, osluškujući puls mlade publike, zvali smo i umetnike koji prave prve korake, ali su već pokazali da naša kulturna scena može ozbiljno da računa na njih.

* Da li ste nekog morali da ubeđujete da zaslužuje mesto u vašem serijalu?

- Nema ubeđivanja kad je reč o ovakvoj emisiji. Pošto ona počiva na gostu, ukoliko on ne vidi sebe u ulozi domaćina, onda je jasno da bi bilo poteškoća da se uklopi u ovaj specifičan format. Prve dve sezone su zbog toga bile najzahtevnije za realizaciju, jer su autoportretisti sami vodili razgovor sa svojim gostima i najavljivali rubrike. Većina se odlično snalazila u toj ulozi. Ipak, pojedini koje smo zvali, nisu postali autoportretisti zato što nisu mogli da zamisle sebe u toj poziciji gosta-domaćina. Zbog toga smo uveli moderatora.


PROČITAJTE JOŠ:
Uroš Jovčić: I dalje tragam za ulogom iz snova

* Ko vam je od kreatora naše umetničke scene doneo najduhovitiju, a ko najemotivniju priču?

- Svi oni vešto prepliću duhovite i emotivne priče. Gledaoci će saznati da je nagrađivani pisac Vule Žurić zapravo otpravnik vozova. Gosti Tihomira Stanića su reditelji Goran Marković i Dušan Petrović. On će, osim o saradnji s njima, izuzetno emotivno govoriti kako su roditelji ovih reditelja uticali na njegovu karijeru.


U NOVINARSTVU JE SVE IZAZOV

*, DA li vam je ova emisija jedna od onih koje ste priželjkivali od početka karijere ili već imate ideju da realizujete nešto novo?

- "Autoportret" je jedan od izazova, a drugi je uređivanje "Kulturnog dnevnika". Na televiziji radim različite formate i to me održava u dobroj novinarskoj kondiciji. Želja svih nas koji se bavimo kulturom je da učinimo da ona bude što prisutnija i vidljivija u svakodnevnom životu. U vreme digitalnih tehnologija, voditelja-robota, prividno velikih sloboda, a zapravo najrazličitijih ograničenja, sve je izazov - i televizija i emisije i samo bavljenje novinarstvom.