Majstor prerušavanja
15. 01. 2016. u 08:34
Buntovni heroj koji je pao na Zemlju (3): Bouvi se od publike oprostio albumom "Blackstar", objavljenim na njegov 69. rođendan, dva dana pre smrti
Dejvid Bouvi
MUZIČKI genije koji je prkosio konvencionalnim društvenim normama stila i mode, i jedan od najoriginalnijih autora svih vremena, Dejvid Bouvi, tajno je kremiran u Njujorku, bez prisustva porodice i prijatelja, objavio je britanski "Dejli miror". Legendarni muzičar navodno je svojim najmilijima rekao da ne želi da bude sahranjen i insistirao da ne bude organizovan nikakav pompezni ispraćaj. Umesto toga, želeo je da ga pamte samo po dobrim vremenima i muzičkoj karijeri. Kremiran je nedugo nakon što je preminuo. Publicista globalne kulturne ikone rekao je Bi-Bi-Siju da ne može da potvrdi, ali ni da demantuje ovu vest.
Bouvi se od publike oprostio albumom "Blackstar", objavljenim na njegov 69. rođendan, dva dana pre smrti. Producent Toni Viskonti tvrdi da je muzičar planirao da snimi još jedan album, ali je rak jetre bio brži. Kada su mu pre 18 meseci saopštili dijagnozu, Bouvi je sa suprugom Iman i njihovom ćerkom Aleksandrom tajno otputovao u rodni London, kako bi se oprostio od grada koji ga je napravio zvezdom.
Za "Melodi mejker" Bouvi je 1974. rekao da bi voleo da bude priznat kao pevač, uprkos tome što nije verovao u svoj glas. Završivši "berlinsku trilogiju" 1980, objavio je album "Scary monsters (and super creeps)" na kojem je hit "Ashes to ashes", dokument o problemima koje je imao sa drogom. Odeven kao tužni pajac Pjero, Bouvi se u ovoj pesmi još jednom vraća na hit "Space oddity" i zatvara krug od 11 godina izvanredne inventivnosti. Album je bio jedna od prelomnih tačaka u njegovoj karijeri i mada ga mnogi fanovi smatraju najboljim Bouvijevim albumom, kritičari su mu spočitivali da se okrenuo pop zvuku.
- U to vreme sam posmatrajući publiku na koncertima razmišljao kako svi izgledaju kao da vide Fila Kolinsa na sceni - ispričao je Bouvi. - Onda sam pomislio, čekaj malo, pa ja zvučim kao Fil Kolins. Trebalo bi da sviram ljudima koji ne izgledaju kao da su došli da vide Kolinsa. Zato sam se promenio. Nikada nisam voleo mejnstrim. Snimio sam neke fenomenalne albume. Volim svoje stvari. Ali se naljutim kada čujem neku pesmu i vidim da sam mogao da je uradim još bolje. Moji najslabiji albumi su "Tonight" i "Never let me down".
Početkom osamdesetih Bouvi se okrenuo glumi. Igrao je tri meseca na Brodveju u predstavi "Čovek slon", snimio film "Srećan Božić, gospodine Lorens", a u studio je ušao samo zbog zajedničkog singla "Under pressure" sa grupom "Kvin". Engleski plesač, glumac, mimičar i koreograf Lindzi Kemp učio je Bouvija igri i glumi.
- Dejvid je uvek bio dobar u improvizacijama, pravi kameleon - ispričao je Kemp za "Gardijan". - Naučio sam ga da se izrazi i komunicira kroz svoje telo. Naučio sam ga da pleše, govorio mu o značaju izgleda, šminke, kostima, tehnikama izvođenja. Razgovarali smo o kabuki pozorištu, avangardi i svetu muzičkih dvorana. Bio je majstor prerušavanja. Postavljali smo predstave i režirali ih, a publika su nam bili Lu Rid i Igi Pop, obojica sa po flašom viskija u rukama. Dejvid je imao proganjajući glas. Podsećao me je na Žaka Brela. Imao je istu vrstu sentimenta i sposobnost pripovedanja.
VOZIO SE TAKSIJEM I METROOM
BRITANSKI pisac i scenarista Vilijam Bojd prisetio se za "Gardijan" susreta sa Dejvidom Bouvijem, neposredno pred muzičarev 60. rođendan, na zabavi u njujorškom hotelu "Tribeka". Samo što je stigao, spazio je Bouvija kako izlazi iz žutog taksija i plaća vozaču. Pozdravio ga je i iznenađeno pitao da li je ima problema dok je u gradu. "Nimalo", odgovorio je Dejvid, rekavši da se često vozi taksijem ili metroom. Pokazao mu je novine na grčkom jeziku i dodao da ih uvek nosi sa sobom. "Ljudi pomisle, ovo je sigurno Dejvid Bouvi, ali onda vide novine i kažu, ne, nemoguće, to je samo neki Grk koji liči na njega", kazao je Bouvi.
POSTAVIO STANDARDE
SVOJ najkomercijalniji album "Let's dance", koji obeležava doba novog romantizma, Bouvi objavljuje 1983. Na njemu gostuje čuveni bluz gitarista Stiv Rej Von. Naslovna numera zakucala se na prva mesta američkih i britanskih top-lista i uz "Modern love" i "China girl", postavila nove standarde u muzičkom svetu. Turneja koja je usledila, "Serious moonlight", bila je njegova najuspešnija do tada.