SOPSTVENI „nevidljivi“ borbeni avion - tzv. stelt, koji su kineski zvaničnici nedavno prikazali, ova zemlja je verovatno napravila pomoću saznanja do kojih je došla na osnovu delova američkog „nevidljivog“ aviona „F-117“, oborenog iznad Srbije za vreme NATO bombardovanja 1999. godine - javio je u nedelju američki Asošijeted pres.

Balkanski vojni zvaničnici i drugi stručnjaci rekli su toj agenciji da je vrlo verovatno da su Kinezi uspeli da naprave taj avion visoke tehnologije na osnovu analize delova oborene američke letelice koje su kupovali od srpskih seljaka s područja Buđanovaca, gde je „stelt“ oboren 27. marta 1999.

Novi kineski borbeni avion „čengdu J-20“, kojeg je veoma teško detektovati na radaru, a koji bi mogao ozbiljno da ugrozi američku dominaciju u domenu vazduhoplovne industrije, imao je prvi let 11. januara.

AMBASADA ZAPADNE diplomate su tvrdile da je Kina u vreme bombardovanja SRJ imala obaveštajnu ispostavu u svojoj ambasadi u Beogradu, koja je tokom bombardovanja greškom bila meta napada snaga NATO, u kojem su poginule tri osobe, naveo je AP.

Američki „F-117 najthok“ je prvi „stelt“ borbeni avion na svetu, i prvi koji je ikada pogođen. Pilot se tom prilikom katapultirao i spasao, ali se olupina letelice rasula na širokom području poljoprivrednih dobara. Seljaci su kao suvenire skupljali delove aviona, od kojih su neki bili veličine manjeg automobila.

- U to vreme, prema našim obaveštajnim podacima, kineski agenti su išli po toj oblasti i kupovali delove aviona od lokalnih poljoprivrednika - izjavio je šef hrvatskog generalštaba, tokom NATO bombardovanja Srbije, admiral Davor Domazet-Lošo za AP. - Verujemo da su Kinezi iskoristili te materijale da bi stekli uvid u tajnu „stelt“ tehnologiju i onda ih napravili.

Neimenovani vojni zvaničnik Srbije potvrdio je da su delove olupine aviona uzeli kolekcionari suvenira i da su neki od njih završili „u rukama stranih vojnih atašea“.

Delovi oborenog aviona „F-117“ nalaze se i u beogradskom Muzeju vazduhoplovstva, a zamenik direktora tog muzeja Zoran Milićević ne zna šta se desilo sa ostatkom letelice.

- Mnoge delegacije su nas ranije posećivale, uključujući Kineze, Ruse i Amerikance, ali niko nije pokazao interesovanje da uzme bilo koji deo aviona - rekao je Milićević.