BOMBAJ - Strahuje se da je 160 putnika stradalo kada se avion kompanije Er Indija koji je leteo iz Dubaija, zapalio pri sletanju na aerodrom u indijskom gradu Mangaloru pokušavajući da se spusti na pistu po kiši, javile su agencije.
Agencija Frans pres prenosi informaciju indijske aviokompanije da je nesreću preživelo najmanje osam putnika.
"Prema informacijama kojima raspolažemo, osam osoba je spaseno i one su zbrinute u bolnicama u Mangaloru", rekao je novinarima visoki zvaničnik indijske avio kompanije Anup Šrivasta.
Avion Er Indija Boing 737 sa 160 putnika i šest članova posade srušio se danas nakon što je promašio pistu pri sletanju.
Prema rečima očevidaca, avion je u početku zahvatio manji požar, da bi se uskoro iz još neutvrđenih razloga, cela letelica pretvorila u buktinju. Spasioci tvrde da se avion pri padu prepolovio.
Mangalor se nalazi oko 400 kilometara zapadno od Bangalora, glavnog grada države Karnataka.

"JAT ERVJEZ" POTVRDIO DA JE ZLATKO GLUŠICA NJIHOV PILOT
PILOT indijskog aviona koji je jutros doživeo nesreću prilikom sletanja u gradu Mangalor, Zlatko Glušica, je na spisku zaposlenih "JAT ervejza", potvrdila je danas Tanjugu predstavnica za odnose sa javnošću JAT-a Željka Stojanović.
Ona je rekla da Glušica u Indiji radi poslednje tri godine, sa još 20-ak JAT-ovih pilota, kojima je trenutno staž u mirovanju u matičnom preduzeću.
"JAT ervejz" je krajem 2006. godine potpisao sa predstavnicima "Er Indije" pismo o namerama, kojim je obuhvaćeno i "iznajmljivanje" neangazovanih JAT-ovih pilota indijskoj kompaniji, na šest do 12 meseci, školovanje indijskih pilota u JAT-ovoj pilotskoj akademiji u Vršcu i Beogradskom školskom centru, kao i komercijalna saradnja za letove u SAD i Kanadu, preko Beograda.
Od kada je JAT u krizi i ima smanjen broj letova, pa su i plate manje nego u dugim avio kompanijama, veliki broj pilota odlazi da radi u inostranstvo, ali pri tom ne raskidaju radni odnos, već ulaze u status mirovanja, što znači da im se uplaćuju doprinosi, ali ne primaju platu i druge prinadležnosti.
Kompanije u koje "Jatovi" kapetani odlaze najčešće su iz Singapura, Turske, Maroka, Tunisa, Kine, pa čak i dalekog pacifičkog ostrva Nauru. Mnogi od njih veoma su zainteresovani i za rad u Albaniji, čija je nacionalna aviokompanija u usponu, nabavlja nove avione i traži posade kojima se nudi plata od 6.500 evra i plaćen stan.
JAT je pre samo pet godina imao 290 kapetana i kopilota, da bi danas ostala samo 162 letača i 16 aviona, od kojih je 12 u ispravnom stanju.
Prosek zarade pilota JAT-a je 2.400 evra, dok njihove kolege u Albaniji zarađuju 6.500, u Bugarskoj 5.500, Hrvatskoj 7.500 evra, koliko zarađuju i piloti u Turskoj.U avionskoj nesreći u subotu rano ujutru u indijskom gradu Mangalor poginulo je 159 ljudi, a među njima i Srbin Zlatko Glušica (55), koji je upravljao letelicom! Iz „Jat ervejza“ je potvrđeno da je bio kapetan srpske aviokompanije i da je i dalje na spisku zaposlenih. Od pre godinu dana bio je na neplaćenom odsustvu i zaposlen u indijskoj nacionalnoj aviokompaniji.
Preliminarna istraga je pokazala da je u subotu oko 6.30 časova avion dodirnuo zemlju oko 600 metara dalje od predviđene tačke, izleteo sa piste, prepolovio se na dva dela i zapalio u obližnjoj šumi.
Prema podacima aviokompanije „Er Indija ekspres“, u „boingu“ 737-800 bilo je 160 putnika i šest članova posade. Katastrofu je preživelo osam ljudi, ali je jedan od njih, prema informaciji „Tajms of Indija“, umro na putu do bolnice. Svi stradali putnici u nesreći bili su indijski državljani.

Verzije nesreće

Ovo je prva velika avionska nesreća u Indiji u poslednjih 10 godina. „Boing“ 737-800 je bio nov, počeo je da se koristi u januaru 2008. godine. Pre sletanja posada nije upozoravala na bilo kakve tehničke probleme.
Kako svetski mediji prenose, uzletno-sletna pista aerodroma Mangalora se nalazi na vrhu brda i od posade zahteva posebnu preciznost pri uzletanju i sletanju. Mangalor se nalazi oko 400 kilometara zapadno od Bangalora, glavnog grada države Karnataka. Aerodrom je otvoren pedesetih godina, a pista i aerodromska zgrada su ove godine modernizovani.
Kolege poginulog pilota Glušice iz „Jata“ kažu da je pista na aerodromu gde se u subotu dogodila nesreća veoma teška za sletanje. Kratka je, a meteorološki uslovi nisu išli naruku pilotu. Jaka kiša, velika količina vode i klizava pista, po jednoj varijanti, dovele su do proklizavanja i Glušica nije imao mogućnosti da zaustavi avion koji je izleteo sa piste. Međutim, po izjavi preživelog putnika, postoji i druga varijanta. Navodno, kada je avion dodirnuo pistu začula se eksplozija.
- Avion se prepolovio - rekao je Abdulah, jedan od preživelih. - Ja sam iskočio iz njega pre nego što se slupao i video sam da su još neki ljudi izašli.
„Er Indija ekspres“ je filijala budžetske aviokompanije „Er Indija“, koja leti uglavnom u zemlje Persijskog zaliva i jugoistočne Azije.

Škola u Vršcu

Kako smo saznali u „Jat ervejzu“, kapetan Zlatko Glušica, iz Jakova kod Beograda, iz treće je generacije „Jatove“ pilotske akademije u Vršcu.
- Akademiju je upisao 1975. godine. Završio je obuku u Vršcu, odslužio vojni rok, a potom nastavio školovanje na avionu DC-9 - čuli smo u „Jatu“. - Na tom tipu letelice dobija zvanje kapetana. Uvođenjem sankcija našoj zemlji 1992. godine, kada je „Jatova“ flota bila prizemljena, Glušica odlazi u Kanadu gde se bavio privatnim biznisom i dobio državljanstvo te zemlje. Posle ukidanja sankcija, vraća se u „Jat“, obnavlja letačku dozvolu i nastavlja da pilotira DC-9. Kada je ovaj tip aviona napustio flotu nacionalne aviokompanije, Glušica prelazi na „boing 737“. Prošle godine uzeo je neplaćeno odsustvo u „Jatu“ i zaposlio se u indijskoj nacionalnoj aviokompaniji.
Visoki predstavnik indijske kompanije Anup Šrivastav rekao je da je drugi pilot u avionu bio Indijac i, kao i Glušica, počeo za kompaniju da leti 2009. godine.
Dnevnik „Tajms of Indija“ piše da je naš 55-godišnji pilot bio iskusan, sa 10.000 sati leta, više puta je sletao u Mangalor i bio je upoznat sa karakteristikama aerodroma. Sve najbolje o iskustvu poginulog pilota Glušice kažu i bivše kolege iz „Jata“.

PILOTI RASUTI PO SVETU
Predstavnica za odnose sa javnošću „Jata“ Željka Stojanović rekla je u subotu da je Glušica u Indiji radio sa još 20-ak „Jat-ovih“ pilota, kojima je trenutno staž u mirovanju u matičnom preduzeću.
„Jat ervejz“ je krajem 2006. godine potpisao sa predstavnicima „Er Indije“ pismo o namerama, kojim je obuhvaćeno i „iznajmljivanje“ neangažovanih „Jatovih“ pilota indijskoj kompaniji, na šest do 12 meseci, školovanje indijskih pilota u „Jatovoj“ pilotskoj akademiji u Vršcu i Beogradskom školskom centru, kao i komercijalna saradnja za letove u SAD i Kanadu, preko Beograda.
Od kada je „Jat“ u krizi i ima smanjen broj letova, pa su i plate manje nego u drugim aviokompanijama, veliki broj pilota odlazi da radi u inostranstvo, ali pri tom ne raskidaju radni odnos, već ulaze u status mirovanja, što znači da im se uplaćuju doprinosi, ali ne primaju platu i druge prinadležnosti.
Kompanije u koje „Jatovi“ kapetani odlaze najčešće su iz Singapura, Turske, Maroka, Tunisa, Kine, pa čak i dalekog pacifičkog ostrva Nauru.

TUGA U PORODIČNOJ KUĆI POGINULOG KAPETANA ZLATKA GLUŠICE
DOM U JAKOVU ZAVIJEN U CRNO

U porodiČnoj kući poginulog pilota Zlatka Glušice, u Jakovu, u subotu su se smenjivali familija, prijatelji, komšije i kolege iz „Jata“, koji su udovici Tanji, sinu Aleksandru i ćerki Merimi izjavljivali saučešće. Najmlađa ćerka Dunja (7) još ne zna da joj je otac poginuo. „Sklonjena je“ kod rođaka na neko vreme, a rečeno joj je da je tata bolestan.
Supruga Tanja u subotu nije imala snage da razgovara sa novinarima. Međutim, iako skrhan bolom, jedan od dvojice braće našeg kapetana rekao nam je da je Zlatko Glušica bio veoma uspešan pilot, da je izabrao da radi u Indiji da bi zbrinuo troje dece.
- Iako je već stekao uslove za penziju, rešio je da nastavi da radi - kaže naš sagovornik. - Boravio je po mesec i po dana u Indiji, a 15 dana je bio sa porodicom. Neću da pričam šta se dogodilo i kako je došlo do nesreće, ali najviše nas boli što nije trebalo on da leti toga dana. Kopilot se nije pojavio, pa su poslali njega. Pre pet dana je otišao poslednji put u Indiju. Inače je bio veliki patriota i među omiljenim kolegama i najiskusnijim pilotima u „Jatu“.
Kako smo saznali, sin Aleksandar (26) završio je pilotsku školu i u ponedeljak je trebalo da polaže ispit za prvi nivo dozvole za letenje.
- Rođen je i odrastao u Jakovu - rekao nam je komšija iz kuće preko puta porodice Glušica uz Savskoj ulici. - Ovu kuću napravio je pre godinu dana. Sve što je zaradio ulagao je u nju. Roditeljski dom, u kome sada stanuje sin Aleksandar, nekoliko je desetina metara daleko u istoj ulici.