Srbija, sudeći po brojnim izjavama političara, poljoprivrednih stručnjaka, raznih funkcionera kao i prema izveštavanju medija, itekako želi da poveća izvoz svojih poljoprivrednih, voćarskih i drugih prehrambenih proizvoda u Nemačku i druge zemlje EU.

Nešto se izvozi, ali prema postojećim kapacitetima, pogotovo za izvoz gotovih proizvoda, količine izvezenog bi mogle da budu daleko veće. Kako da se u tome uspe, kratko smo razgovarali sa direktorom Štutgartskog sajma Rolandom Blajnrotom.

Gospodin Blajnrot kaže, da su opšti PR rad i dobra reklama prvi i osnovni uslovi za povećanje izvoza. Kupci, npr. u Nemačkoj, moraju da saznaju šta to Srbija može boljeg, zdravijeg, ukusnijeg i prirodnijeg, bez dodatnih aditiva, pojačivača ukusa, veštačkih boja, genetski manipulisanih sirovina u proizvodu isl. da ponudi kupcima na zahtevnom nemačkom tržištu.

“Naravno da se to postiže kroz dobro osmišljenu i još bolje plasiranu reklamu koja nije jeftina, ali postoje i drugi načini da se daleko jeftinije od npr. TV reklame, oslovi veliki broj potrošača. To su učešća na specijalizovanim sajmovima, kao na primer na nedavno održanom sajmu 'Pijaca dobrog ukusa' u Štutgartu koji je posetilo preko 100.000 potencijalnih kupaca, dobavljača i distributera”, kaže Blajnrot.

Pročitajte još - Nemci zadovoljni u Srbiji, hoće još da ulažu

Na istu temu, povećanje izvoza gotovih prehrambenih proizvoda i pića, razgovarali smo i sa generalnim konzulom Republike Srbije u Štutgartu Božidarom Vučurovićem. On nam je rekao da se na sajmu koji pominje Blajnrota nije pojavila nijedna srpska firma- iako je bilo nekih najava o učešću.

Konzul Vučurović je u stalnim kontaktima sa više nemačkih firmi koje su uspešno animirane da investiraju u Srbiju. Može se reći, da je on dobro upućen i u mogućnosti plasmana naših prehrambenih proizvoda u pokrajini Baden Virtemberg.

Vučurović nam kaže, da učešće na sajmu u Štutgartu nije bilo ni preskupo- kvadratni metar za štandove je iznosio od 88 do 113 evra, u zavisnosti od mesta postavljanja štanda. Roba izlagača, doneta na sajam, je mogla da se prodaje posetiocima. Tako je bar deo troškova za učešće na sajmu mogao da bude nadoknađen prodajom.

Božidar Vučurović


Poznato je da je pokrajina Baden-Virtemberg jedna od dve najbogatije u Nemačkoj sa nadprosečno visokim zaradama i odličnim kupovnim navikama potrošača. Zna se da samo u Štutgartu živi, računajući i Srbe koji su već uzeli nemačko državljanstvo, preko 20.000 naših a širom pokrajne još najmanje 150.000 ljudi poreklom iz Srbije, Republike Srpske i Srbi iz drugih delova bivše Jugoslavije.

Pročitajte još - Nemački privrednici traže i dobavljače u Srbiji

"Samo ti ljudi koji itekako cene prehrambene proizvode iz svoje otadžbine, predstavljaju značajan potrošački potencijal za naše buduće izvoznike prehrambenih proizvoda i srpskih pića. Uz njih dolazi i veliki broj Nemaca koji vole srpke specijalitete", rekao nam je generalni konzul.

“Ali, šta sve to vredi”, vajka se i jedan od brojnih Srba posetioca sajma Milan Đorđević iz Tibingena,kada su srpske firme nezaintresovane da na sajmovima kao na ovome u Štutgartu, oslove svoje buduće potrošače!

foto Messe Stuttgart

Pomenimo najveće sajmove prehrambenih i poljoprivredno- voćarskih proizvoda u Nemačkoj. To su „Zelena nedelja“ u Berlinu (Gruene Woche) sa prošle godine 1660 izlagača iz 65 zemalja i 400.000 posetilca, zatim ANUGA u Kelnu sa 7405 izlagača (!) iz 107 država i oko 165.000 posetilaca i Štutgartski sajam „Pijaca dobrog ukusa“ (Markt des guten Geschmacks) sa oko 600 izlagača i preko 100.000 posetilaca.

Nažalost, i pored već pomenutih svakodnevnih priča o željama da se poveća izvoz srpskih prehrambenih proizvoda, npr. na nemačko tržište „teško“ preko 300 milijarde evra godišnje, veoma je malo pokušaja prezentacije srpskih brendova na nemačkom tržištu bilo kroz reklamu, bilo kroz učešće na tematski specijalizovanim sajmovima.

Srbi u Štutgartu i u celom Baden-Virtembergu se nadaju, pogotovo posle uspešne posete predsednika pokrajinske vlade Vinfrida Krečmana Beogradu i razgovora sa predsednikom Vučićem i njegovim ministrima, da su teme razgovora bile i srpski izvoz i da će se uskoro u policama giganata – trgovaca prehrambenom robom Lidl, Aldi, Neto, Peni idr. naći i proizvodi iz Srbije.