Nastava na srpskom jeziku u Švajcarskoj i Nemačkoj postoji već 45 godina
12. 02. 2018. u 23:46
Dopunske škole u Švajcarskoj i Nemačkoj, nešto kasnije i u drugim državama, osnovala je svojevremno nekadašnja zajednička država SFR Jugoslavija
Foto: P. Rakočević
Dopunske škole u Švajcarskoj i Nemačkoj, nešto kasnije i u drugim državama, osnovala je svojevremno nekadašnja zajednička država SFR Jugoslavija.
Nastava na srpskom jeziku je nastavljena u organizaciji Ministarstva prosvete novonastale države SR Jugoslavije i posle raspada SFR Jugoslavije. Nešto kasnije za Dopunske škole bila je nadležna Državna zajednica Srbije i Crne Gore. Danas je za organizaciju i rukovođenje školama odgovorno Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije u Beogradu.
Iz razgovora sa mnogim građanima Srbije i Republike Srpske čija su deca bila učenici naših Dopunskih škola znamo, da su sve do nedavno, škole bile prava pastorčad države Srbije.
Pročitajte još - Šarčević: Očuvanje srpskog jezika, kulture i tradicije u dijaspori
Problema je bilo bezbroj – od ranijeg višemečnog kašnjenja plata za nastavnike koje je delegirao Beograd, preko često lošeg izbora nastavnika, obično na vezu ili čak uz dokazano davanje mita jednom članu Konkursne komisije, pa do neuplaćivanja radnog staža nastavnicima koji su u inostranstvu boravili više godina.
Neki od njih su pred penzionisanje, sudskim putem morali da zahtevaju uplate penzionih doprinosa. Naravno, nedostajali su i udžbenici, nastavni plan i program je bio nejasan i još dosta toga.
Ipak, kako tako, škole su radile. Pored redovne nastave, nastavnice i nastavnici su spremali učenike i za nastupe na dve velike godišnje akademije – Svetosavsku i Vidovdansku. Aktivisti koji su pomagali rad škola, pa i sami nastavnici, su bezbroj puta svim ministrima prosvete od 1991. godine do nedavno slali pozive da dođu na đačke akademije i da se kroz direktne kontakte sa roditeljima i učenicima upoznaju sa teškoćama i potrebama škola.

Foto: P. Rakočević
Izlišno je napisati da se do nedavno na sve pomenute pozive nije odazvao nijedan ministar ili njegov zamenik, tačnije niko iz ministarstva zadužen za rad škola, osim ponekad dve dosta nekompetentne koordinatorke.
Imenovanjem novog ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladena Šarčevića, sve je krenulo na bolje! Njegov lični interes koji je preneo i na organizaciju Dopunskih škola, da se kroz što više učenika u našim školama u dijaspori zaustavi asimilacija srpske dece rođene van Srbije, je zaista primeran.
Pročitajte još - Šarčević: Pozitivni efekti promena u oblasti obrazovanja
U međuvremenu su već pripremljeni planovi za poboljšanje nastave, izbor nastavnika i organizaciju škola. Određeni su stručnjaci u Ministarstvu koji će se intenzivno baviti dopunskom nastavom u inostranstvu, plate nastavnicima sada stižu redovno..
Pomenuli smo da do nedavno nijedan ministar prosvete nije našao za shodno da poseti učenike Dopunskih škola. A njih ima, samo u Švajcarskoj i Nemačkoj preko 4.000. Zato je prisustvo ministra prosvete, nauke i tehniloškog razvoja Republike Srbije Mladena Šarčevića i njegovih saradnika na nedavno održanoj proslavi „45. godina Dopunske škole u Švajcarskoj“ i 3. februara na „Centralnoj Svetosavskoj akademiji“ u Štutgartu, kao i izjave Šarčevića i navodi njegovih saradnika po pitanju dopunskih škola pokazalo, da je država Srbija najzad na veliku radost roditelja i učenika, „otkrila“ značaj i važnost dopunske nastave na srpskom jeziku za već treću pa i četvrtu generaciju srpske mladeži koja odrasta u rasejanju.
Učenici, roditelji i nastavnici u Štutgartu su se ministru Šarčeviću i njegovim saradnicima, za prvi dolazak jednog ministra od osnivanja dopunske nastave pre 45 godina do danas u Štutgart, zahvalili dobro organzovanom svečanom Svetosavskom akademijom.
Akademija je počela solističkim pevanjem Svetosavske himne mlađane Isidore Rajković, devojčice prelepog glasa, uz pratnju hora od šezdesetak učenika svih uzrasta.
Pročitajte još - Mladen Šarčević: Menjaćemo školstvo, i to od temelja
Posle besede sveštenika Stanka Rakića, ministar Šarčević je pozdravio prisutne goste i stotinak prisutnih učenika- učesnika u programu rekavši da je njegovo Ministarstvo već napravilo jedinstveni program po kome će deca u Srbiji, Republici Srpskoj i u rasejanju, učiti srpski jezik, istoriju i naučiti dosta toga o kulturi naroda iz koga potiču.
U nastavku programa, smenjivali su se recitatori, scenski prikazi iz života Svetog Save, horski nastupi…Svi učesnici su svojim umećem oduševili prisutne goste, od kojih su mnogi morali da stojeći prate Akademiju jer je sala bila prepuna! Posebno je bio zapažen recital učenice Tamare Brus iz Štutgarta koja je Dopunsku školu “Vuk i Dositej” prestavljala na Centralnoj Svetosavskoj akademiji u Beogradu. Program su realizovali profesori i nastavnici Dopunske škole iz Štutgarta i okoline.
U okviru Akademije u foajeu sale, uz prisustvo stručnih saradnica Muzeja Vuka i Dositeja, priređena je izložba“Jezik je hranitelj naroda”. Ujedno je predstavljen i novi časopis za učenike Dopunskih škola “Vid” koji će izlaziti dva puta godišnje i biti deljen učenicima.
U foajeu sale razgovarali smo sa nekoliko roditelja učenika Dopunske škole. Oni nisu krili razočaranje da ministar Šarčević nije razgovarao sa roditeljima ili bar sa predstavnicima nekih Školskih odbora.
Od generalog konzula u Štutgartu Božidara Vučurovića smo čuli, da je za opširnije razgovore bilo premalo vremena, ali i to, da će ministar Šarčević već 9. marta opet biti u Štutgartu pa će verovatno tada imati više vremena.

Foto: P. Rakočević
Pomenimo da su u delegaciji Minstarstva, pored ministra Šarčevića, bili prisutni i njegov šef kabineta Marko Popadić, zatim državna sekretarka Ana Langović, pomoćnica ministra Vesna Nedeljković i savetnica Ministarstva Gordana Kosanović. Manifestaciji su prisustvovali i gosti- predstavnici Vlade Republike Srpske, zatim direktor Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitavanja iz Beograda Zlatko Grušnović i drugi.
Goran
06.03.2018. 12:49
U Dubaiju Kuvajti takodje ima vise stotina nase dece i potrebna im je dodatna srpska skola ima ovde i nasih ucitelja ali je potreban pomoc drzave u organizaciji.
Komentari (1)