Svaki drugi učenik u BiH funkcionalno nepismen
03. 12. 2019. u 22:28
Od 79 zemalja sveta u najvećem globalnom istraživanju u obrazovanju (PISA) za 2018. godinu, BiH je zauzela 62. mesto
Foto S. Mišljenović
PISA je najveće svetsko istraživanje u obrazovanju, koje se od 2000. godine sprovodi svake tri godine pod pokroviteljstvom Organizacije za ekonomsku saradnju, među ciljanom starosnom grupom - petnaestogodišnjacima.
Pomoćnik direktora Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH Žaneta Džumhur izjavila je da je uzorak bio 6.480 učenika uz ravnomeran odnos dečaka i devojčica iz 213 osnovnih i srednjih škola iz BiH u kojima je testirano 46 učenika koji odgovaraju PISA godištu, odnosno koji pohađaju razrede od sedmog osnovne do prvog razreda srednje škole, što je reprezentativan uzorak.
PROČITAJTE JOŠ - Zabrinjavajući rezultati PISA testa: Srednjoskolci iz Srbije kasne godinu dana za vršnjacima
- Test učenika sastojao se iz dva dela. Učenici su radili test iz matematike, prirodnih nauka i čitanja, nakon čega su popunjavali upitnik. Kreativnost, saradnja, inovativnost, kritičko razmišljanje neki su od ključnih segmenata koji se vrednuju u istraživanju, pojasnila je Džumhurova.
Prema njenim rečima, učenici su iz testiranja u matematici osvojili 406 bodova, iz čitanja 403, a iz prirodnih nauka 398, što su rezultati ispod proseka. BiH generalno ima lošiji prosek u poređenju s referentnim zemljama, odnosno od zemalja regiona i Austrije, sa kojima postoji slična obrazovna prošlost i obrazovni aspekt.
- Ovo istraživanje pokazalo je da je svaki drugi učenik u BiH funkcionalno nepismen, a ta nepismenost je najizraženija u matematici - ukazala je Džumhurova.
Direktor Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH Maja Stojkić pojasnila je da PISA odgovara na pitanje u kojoj su meri učenici iz BiH, nakon završenoga obaveznog obrazovanja, pripremljeni za nastavak školovanja, uključivanje u proces rada i za aktivno učešće u društvenoj zajednici.
- Osim što ovo istraživanje procenjuje funkcionalna znanja i sposobnosti za rešavanje realnih problema, meri i mnoštvo drugih parametara i trendova koji prikazuju široku sliku kvaliteta obrazovnih sistema i politika,navela je Stojkićeva.
Osim konkretnih pokazatelja, Stojkićeva je naglasila da su važan ishod ovog istraživanja preporuke na osnovu kojih je moguće poboljšati ili izmeniti, odnosno, napraviti efikasnijim one segmente obrazovanih sistema koji budu ocenjeni kao manjkavi.
PROČITAJTE JOŠ - Kineski učenici najpismeniji, a evo koje mesto je zauzela Srbija: Poznati rezultati PISA testa
Stojkićeva je istakla da je BiH prvi put učestvovala u ovom istraživanju, ali da je istraživanje, čiji bi rezultati trebalo da budu objavljeni 2021. godine, još pod znakom pitanja jer vlasti BiH još nisu dale odobrenje za potpisivanje ugovora.
Prva dva mesta na listi zauzele su Kina i Singapur.
Komentari (1)