UKOLIKO "Železnički prevoz Crne Gore" do 15. oktobra ne uplati 5,3 miliona evra poreskog duga, račun tog preduzeća će biti blokiran, a nakon toga će, ukoliko blokada ne da rezultate, uslediti i predlog za otvaranje stečaja, upozorili su iz Poreske uprave. Uprava kompanije izjasnila se da ne raspolažu novcem koji bi mogli namiriti dug, ali se nadaju da će, kao što je bio slučaj više puta do sada, u pomoć priteći država.

Poreska uprava će biti primorana da, ukoliko prinudnom naplatom ili na neki drugi način ne bude mogla da naplati poreski dug ŽPCG, Privrednom sudu podnese predlog za otvaranje stečajnog postupka. Kako su istakli, dug "Železničkog prevoza" je za prethodne dve godine porastao za dva miliona evra. A poreski obveznik nije aplicirao za reprogram shodno Zakonu o reprogramu poreskog potraživanja.

Kako dodaju, ŽPCG je ranije prezentovao Plan reorganizacije i racionalizacije radnih mesta, čijom primenom bi se stvorili uslovi za održivo poslovanje. Ali i da on do danas nije realizovan, niti smanjenjem broja zaposlenih niti uspostavljanjem dinamike izmirivanja dospelih poreskih obaveza.

Kako bi se izbegao stečaj, s obzirom na to da iz redovnih prihoda nisu u mogućnosti da izmire dug, direktor železničkog preduzeća Nenad Babić očekuje pomoć države.

- Oni su toga svesni. Zapretili su nam da će nam, ako se to ne desi, blokirati račun. Hoće li biti nekog razumevanja s obzirom na to da se bavimo delatnošću kojom se bavimo, da li će nam se rok pomeriti i da li će nam neko iz ministarstva ili Vlade pomoći u smislu izdvajanja sredstava da bi se taj dug smanjio, znaće se u danima koji predstoje. Računamo da smo značajni po društvo i državu i da će država pokušati da nađe rešenje - rekao je Babić.


Milisav Dragojević


Istakao je da, čak i u krajnjem slučaju, da preduzeće ode u stečaj, vozovi ne bi stali sa radom, ali da bi glavni cilj bio reorganizacija i smanjenje broja radnika.

DUGOVI I GUBICI

"ŽELEZNIČKI prevoz" pored poreskog duga još pet miliona evra duguje dobavljačima. Za pola godine poslovao je sa gubitkom većim od 750.000 evra. Minus nije izostao ni prethodne godine, kada je bilans uspeha tog preduzeća bio u minusu 1,37 miliona evra. Slična situacija je i sa ostalim železničkim preduzećima. "Železnička infrastruktura" je u prvih šest meseci tekuće godine ostvarila gubitak od 760.000, AD "Održavanje železničkih voznih sredstava" poslovalo je u istom periodu sa minusom od 443.084, dok je "Montekargo" AD u gubitku od skoro 600.000 evra.

PODELA URUŠILA GIGANTA

SPORAN momenat u poslovanju železnice je, prema njegovim tvrdnjama i to što je nekada jedinstveno preduzeće Železnica Crne Gore podeljeno na četiri preduzeća, pa svako od njih funkcioniše za sebe i vodi različitu politiku. U takvim okolnostima - kaže Milisav Dragojević, direktor NVO "Centar za železnička istraživanja". - Nijedna od njih ne vodi brigu o tome šta se dešava u drugoj, izdaci su uvećani za četiri puta, država izdvaja velike svote novca kako bi pomogla železničke kompanije, a niko ne kontroliše ta sredstva.