VLADA Crne Gore na poslednjoj sednici usvojila je predlog zakona o slobodi veroispovesti i pravnom položaju verskih zajednica koji je svojim sadržajem uzdrmao državu i uneo zebnju među sveštenstvom, monaštvom i vernicima Mitropolije crnogorsko-primorske.

Strahuje se da aktuelna vlast preko ovog dokumenta sprema konačni udar na najstariju instituciju - Srpsku pravoslavnu crkvu i daje veštačko disanje grupici raskolnika oko anatemisanog Miraša Dedeića. Predloženi zakonski akt je prema nekim analizama čak rigidniji od nacrta zakona iz 2015. godine. On se tumači kao nastavak onoga što je lane najavljivala organizacija "Amanet" - da se ukine vlasništvo SPC nad manastirima i crkvama u Crnoj Gori i "vrati" državi.

Nešto slično ovome, poručuju i iz Vlade.

- Svi verski objekti koji su bili imovina države Crne Gore pre gubitka njene nezavisnosti i pripajanja Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca 1918. godine, a koji kasnije nisu na odgovarajući pravni način prešli u svojinu neke verske zajednice biće prepoznati kao državna imovina - objašnjava zvanična Podgorica.

PROČITAJTE JOŠ - Pokrenuta peticija za ukidanje vlasništva SPC nad crnogorskim manastirima

Premijer Duško Marković predloženom zakonu daje čak "istorijski značaj".

- Nakon obnove nezavisnosti i međunarodne afirmacije Crne Gore, naša je dužnost da do kraja utemeljimo kulturni i građanski identitet naše države. Ovaj zakon završni je korak na istorijskom putu emancipacije Crne Gore - poručuje Marković.

U Mitropoliji, međutim, ne misle tako. Više puta su ukazivali da je Crkva oduvek bila zakoniti vlasnik, a ne držalac svoje imovine, a da bi svoja prava trebalo da dokazuje država, a ne Crkva.

PROČITAJTE JOŠ - SKANDALOZNO: Crnogorci otimaju Ostrog od SPC

- U tekstu se koriste izrazi "država Crna Gora" i "Crna Gora" iako se država do 1918. godine nije tako zvala. Ne postoji dokument od 1860. godine do danas koji dokazuje da je Knjaževina, a potom Kraljevina, bila vlasnik crkava i džamija. Što se tiče današnjeg vremena - stvar je jasna kao beli dan. Mitropolija, eparhije, manastiri i crkvene ustanove su se kao pravni subjekti upisivali u katastarske knjige kao i druge firme i građani. Pravni subjektivitet Mitropolije u Crnoj Gori isti je kao i pre 1918. Srpska patrijaršija nije titular crkvene imovine u Crnoj Gori, kako se uporno podmeće - navode na Cetinju.

Dr Velibor Džomić

Protojerej-stavrofor dr Velibor Džomić, koordinator Pravnog saveta Mitropolije smatra da ponuđeno rešenje neće rešiti pitanje slobode veroispovesti niti pravni položaj verskih zajednica.

- Ovaj akt više liči na politički pamflet nego na predlog zakona koji treba da reši goruću temu. On je usmeren protiv svih verskih zajednica, a posebno naše Mitropolije. Sadrži 30 odsto gorih rešenja od spornog nacrta zakona iz 2015. godine. Učinićemo sve da nestanu ova kardinalno loša rešenja i Crna Gora dobije moderan zakon, a ne ovu ideološko-partijsku "mačugu" za verske zajednice.


KATOLICI I MUSLIMANI

IZ Mitropolije crnogorsko-primorske su još ranije uputili pitanje nadležnima u Crnoj Gori, koje pokazuje apsurd situacije - da li je država bila i da li je sada vlasnik imovine Islamske zajednice i Rimokatoličke crkve? Na istu adresu otišlo je i: Ko je bio vlasnik crkvene imovine drugih verskih zajednica na teritoriji koja se nije nalazila u Knjaževini i Kraljevini Crnoj Gori, a koja se danas nalazi na teritoriji Crne Gore? Odgovor još nije stigao.


SVETINjE NA UDARU PROPISA

OSIM manastira Ostrog, kao i Cetinjskog manastira, na "udaru" novih propisa mogli bi da se nađu i Saborni hram Hristovog vaskrsenja u Podgorici, Svetog Jovana Vladimira u Baru, Svete Trojice na Rumiji, manastiri Morača, Podmaine, Svetog arhangela Mihaila na Miholjskoj prevlaci kod Tivta, Svetog Vasilija Ostroškog u Nikšiću, Ždrebaonik, Pivski manastir...