POTROŠAČI u Crnoj Gori najviše primedaba imaju na račune za struju i vodu. Centru za zaštitu potrošača dnevno se obrati i po 20 ljudi koji utvrde da su uskraćena njihova potrošačka prava. Godišnje bude i više od 2.500 prigovora. To je, za "Novosti", saopštila Jasna Božović, pravna savetnica u CEZAP-u.

- Najčešći su prigovori na pružanje usluga od javnog interesa. Potrošači se žale, pre svega na rad Elektroprivrede, CEDIS-a, Vodovoda, odnosno na visoke račune za struju i vodu koji se obračunavaju sa zajedničkih vodomera uglavnom u zgradama, na nezakonit prekid isporuke električne energije, na zastarela potraživanja, obračun kamata na potraživanja koja su stara i više od deset godina - navela je Božovićeva. - Osim toga, ima prigovora na garanciju jer trgovci ne poštuju garantni rok od dve godine. Žale se i na neispravnost tehničkih uređaja, netačne cene kada je na policama istaknuta jedna, a na računu druga. Veliki je broj pritužbi na telekomunikacione kompanije, jer građani ne mogu da raskinu ugovor iako se žale na slab pristup tim uslugama npr. internet.

Pročitajte još: Crna Gora: Roba lakša, cene iste

Pitali smo Božovićevu, kada će konačno biti definisano kada dug zastareva?

- Izmenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača situacija će biti mnogo jasnija. Pružalac usluge od javnog interesa moraće na računu da istakne dug stariji od dve godine, ali i iznos kamate kao posebnu stavku i period na koji se odnosi. Takođe, inovirani zakon imaće odredbu da dug ne može biti uslov za prekid napajanja npr. električnom energijom. Ako se ovo rešenje usvoji u finalnoj verziji zakona rešiće se pitanje izuzetno starih dugova, jer ima potrošača, koji, nažalost, godinama žive u mraku - odgovorila je predstavnica CEZAP-a.

USVAJANjE ZAKONA IZMENE i dopune zakona o zaštiti potrošača, prema našim saznanjima u Ministarstvu ekonomije, biće usvojene u drugoj polovini godine. Tada bi trebalo da kupci imaju bolji tretman, kao i da njihova prava budu zaštićena.

Čest je slučaj da kupac elektronskog uređaja dobije garanciju koja važi godinu ili dve, pojedine i više. Međutim, aparat se pokvari. Usledi reklamacija, a onda nakon kontrole u servisu potrošač najčešće dobije obaveštenje da je fizički oštetio uređaj pa reklamacija ne važi.

- Prema važećem zakonu potrošač može da podnese nadležnoj inspekciji zahtev za inspekcijski nadzor. Ali, po našim propisima ne postoji mogućnost nezavisnog veštačenja u upravnom postupku. Te manjkavosti biće rešene izmenama zakona o zaštiti potrošača koji će obezbediti da ukoliko potrošač nije zadovoljn odgovorom ovlašćenog servisa ima pravo da predloži nezavisno veštačenje. Na taj način biće izbegnut sudski postupak koji donosi troškove, ali i gubljenje vremena, pa će procedura kroz arbitražni postupak biti brža - objasnila je Božovićeva.

Upozorila je i na oprez prilikom internet kupovine, prevarne reklame preko interneta, jer ima slučajeva, kako kaže, da takve firme i ne postoje. Skrenula je pažnju i na situacije zablude potrošača, naročito kada je u pitanju gramaža, ali i akcijske cene.

- Potrošač ima pravo, u slučaju da je na rafu jedna a na kasi druga cena da pozove Tržišnu inspekciju, koja trgovcu može izreći, ako utvrdi propust, visoku novčanu kaznu, a kupcu da se vrati razlika između jedne i druge cene - objasnila je Božovićeva, dodajući da su takve prijave česte u Centru za zaštitu potrošača.