U GODIŠNjEM izveštaju o otvorenosti vlada u regionu navodi se da je stanje najbolje u Makedoniji, a najlošije u Bosni i Hercegovini. Crna Gora sa indeksom od 69 odsto ima lošiji učinak nego pre godinu. Preporuka civilnog sektora je da će poboljšanje biti očiglednije kada se primene zakoni, odnosno tek kad odluke, uredbe, izveštaji o radu vlada budu dostupni javnosti.

To su poruke sa Konferencije o otvorenosti institucija izvršne vlasti u regionu i Crnoj Gori.

Pročitajte još: Crna Gora: Veće plate i penzije

Cenzurisani dnevni red sa sednica vlade, neobjavljivanje podataka o potrošnji novca iz budžeta, izveštaji o radu koji daju pregled aktivnosti, ali ne i rezultati, tajne zarade javnih funkcionera i planskih dokumenata, to su propusti zbog kojih se Crna Gora na listi ove godine kotira lošije nego lane.

- Rezultati gotovo svih indikatora lošiji su nego prošle godine. Po stepenu otvorenosti, odnosno objavljivanju informacija prednjači Ministarstvo turizma sa 76 odsto. Najzatvorenije je Ministarstvo saobraćaja sa 30 odsto objavljenih informacija. Kada se uzme sve u obzir, stepen transparentnosti crnogorske izvršne vlasti je 69 odsto ove godine - saopštila je Biljana Papović, koordinator u Centru za demokratsku tranziciju.

Na vrhu liste je Makedonija sa indeksom od 76 odsto. Razlog, kako je navela Ljiljana Ilieska iz Makedonije, nije samo promena vlasti već i posvećenost nove da informacije o radu učini dostupnijom.

Prema rečima Vuja Ilića iz Centra za istraživanje Srbije, u toj zemlji stagnacija.

Pročitajte još: CRNA GORA MEĐU NAJSIROMAŠNIJIM U EVROPI: Plata tanka za ceo mesec

- Sa 48 odsto je rangirana otvorenost izvršne vlasti u Srbiji - naveo je Ilić.

Najlošije mesto zauzela je BiH. Najotvorenije je Ministarstvo pravde, najzatvorenije Ministarstvo javne uprave i lokalne samouprave.

POLITIČKA VOLjA

PREDSTAVNICI civilnog sektora konstatovali su da su za poboljšanje neophodni politička volja i nova zakonska rešenja koja će obavezati sve grane izvršne vlasti da odluke, uredbe, izveštaje objave, poželjno je i na društvenim mrežama koje većina građana koristi.