NEMA SVETLA IZ TUNELA: Meštani Boana kod Šavnika više od četiri decenije čekaju završetak puta kroz Semolj
29. 07. 2018. u 07:30
Četrdeset tri godine žitelji šavničke mesne zajednice Boan čekaju da davno započeti posao - proboj tunela Semolj (dužine 1.750 metara) bude završen
Vojo Peković ispred nedovršenog tunela Semolj / Foto V. Kadić
ČETRDESET tri godine žitelji šavničke mesne zajednice Boan čekaju da davno započeti posao - proboj tunela Semolj (dužine 1.750 metara) bude završen. Proteklo je mnogo vremena, neki od neimara koji su probili 460 metara sa obe strane, kao i svedoci početka tog poduhvata odavno nisu među živima, dok oni retki u poznim godinama sa setom pričaju o nikada završenom projektu koje je pojelo vreme. Uoči izbora pojavi se nada da bi se jednog dana mogla pojaviti svetlost iz tunela, ali potom Semolj opet utone u duboki mrak.
Vojo Peković (89), sa štakama je došao kod tunela i, kako reče, ispunio sebi poslednju želju da obiđe građevinu od životnog značaja za ovaj kraj, obraslu u korov i šiblje, natopljenu vodom, čiji svodovi se obrušavaju pred očima retkih prolaznika.
TUNEL kroz Semolj počinje u dolini Javorskog potoka u Gornjoj Morači, a izlazi u dolini reke Tušine i "smešten" je na regionalnom putu Mioska - Boan - Tušina, čija izgradnja je počela sedamdesetih godina. Radi se o saobraćajnici koja prolazi kroz centralni deo Crne Gore.
- Dođe mi da od muke zalelečem. Kad se tunel počeo probijati imao sam 46 godina, a gledajte danas - on izgleda stariji od mene! Da je na funkciji ostao general JNA Danilo Jauković, tutnjeli bi danas ovom trasom automobili, a žitelji sela bi ostali na svojim ognjištima i ne bi se rastrčali po belom svetu. Sačuvao bi se i stočni fond - priča, za "Novosti", krepka starina Vojo Peković.
POŠTO se već uveliko gradi auto-put, povezivanje Žabljaka i Boana sa tom saobraćajnicom skratio bi muke ovih ljudi koji bi izašli u svet, i uhvatili kopču sa Podgoricom i primorskim mestima.
- Angažovanjem jake mehanizacije tunel bi bio završen za kratko vreme, ali šta vredi kada propaganda čini svoje, pa izmišljaju da neće moći da izdrži teret jezera koji je iznad njega. A radi se o ledničkom jezeru dubine oko 17 metara i nalazi se na oko 120 metara iznad tunela. Napraviše tunel ispod Lamanša pa ga Atlantski okean ne potopi, a ne ova kapljica vode - dodaje Peković.
NE miruju Uskoci, pa su u Boanu formirali štab koji će raditi na rešavanju ovog problema. Luka Vuksanović, koji je nekada bio Brozov pratilac na brodu "Galeb", kaže u razgovoru za "Novosti" da su za sve krivi lobisti iz Nikšića i Šavnika, kojima, kako tvrdi, nije bilo u interesu da se tunel ikada završi.
Luka Vuksanović u Boanu / Foto V. Kadić

- Nema te državne institucije, koja je nadležna za ovu našu muku, kojoj se nismo obraćali za pomoć, ali odgovora - nema. Borićemo se, jer smo uvereni da bi tunel bio isplativ. Prema najgrubljim procenama njegova izgradnja koštala bi oko osam miliona, ne računajući postavljanje rasvete. Mi smo bili žrtve Nikšićana koji su hteli da izbegnu visoravan Krnovo i usmerili su svoj put prema Pragi i Jasenovom Polju. Sve što je od stočnog fonda iz našeg kraja trebalo da se proda išlo je na pijacu u tom gradu. Sećam se da je moja majka gonila goveda, ali Nikšićani nisu izlazili preko dana da trguju, već su čekali noć kada se nema kud nazad sa stokom, i onda po bagatelnoj ceni kupovali stoku - priča Vuksanović.
VOJSKA GRADILA
Luka Vuksanović podseća da je put Boan - Mioska, u dužini od 40 km, 1975. gradila vojska, ondašnje Vojno odeljenje Titograd, dok je probijanje bilo povereno preduzeću OGP iz Titograda.
- Tunel Semolj skratio bi put Podgorica - Žabljak sa sadašnjih 160 kilometara na oko stotinu, dok bi od Žabljaka preko Boana i Podgorice, pa kroz tunel Sozinu kod Bara trebalo svega 150 km, što je za 90 kilometara manje nego sada - računa Vuksanović. -Preko prevoja Semolj na 1.600 metara nadmorske visine izgrađen je pristupni put dužine oko osam kilometara, kojim se stiže do Mioske. Međutim, on je prilično zapostavljen i gotovo neupotrebljiv za korišćenje.