KAŠNJENJE MIMO PLANA: Rok za auto-put možda bude probijen
24. 07. 2018. u 06:15
Iako su radovi na auto-putu Smokovac - Mateševo u punom jeku neizvestan dogovoreni rok. Nurković: To je uobičajeno za ovako velike projekte. Kinezima slede penali
RADOVI Ministar saobraćaja na gradilištu Foto Vijesti
IAKO je do najavljenog otvaranja najteže deonice budućeg auto-puta kroz Crnu Goru od Smokovca do Mateševa (41 kilometar) ostalo oko desetak meseci, neizvesno je da li će taj rok biti ispunjen. Osman Nurković, ministar saobraćaja CG, izjavio je u ponedeljak da će rok najverovatnije biti probijen, iako je ugovorom sa kineskom kompanijom CBRC predviđen za 19. maj.
Za izgradnju auto-auto puta kroz Crnu Goru (Bar - Boljare 169,2 km) zainteresovan je ceo region, posebno Srbija, na koju se "oslanja" ova kapitalna saobraćajnica. Veliko gradilište u ponedeljak je obišla Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije i uverila se u tempo izgradnje mosta Moračica na Koridoru 11 koji treba da poveže dve zemlje. Dužina mosta Moračica je 960 metara, širina 23,4 metra, a visina pet prednjih stubova je 51 i 161 metar i već sada deluje impozantno. Prioritetna deonica Smokovac - Uvač - Mateševo sa 63 metra nadmorske visine kod Smokovca, završava se na preko 1.100 metara u Mateševu!
Vrednost ove deonice auto-puta je 809,5 miliona evra i na njoj kao podizvođači radi nekoliko firmi iz Srbije. Ministar Nurković je saopštio da je u toku 2017. izvođaču radova isplaćeno 176,3 miliona evra, a u ovoj 73,6 miliona. Od ugovorene cene 85 odsto je obezbeđeno iz kreditnih sredstava kineske Eksim banke, a preostalih 15 odsto, kao i prateći troškovi iz državnog budžeta. Kredit je zaključen na period od 20 godina, uz kamatnu stopu od dva odsto i grejs periodom od šest godina.
- Po dinamici radova na auto-putu, kašnjenje bi moglo biti i do godinu dana, što bi povećalo troškove izgradnje. U susednoj Albaniji imali smo žestoko prekoračenje roka i troškova čak u visini 30 i 40 odsto, čak i više. Postoje dva moguća modela da se nadoknade novi troškovi, a to su ili novo zaduživanje ili povećanje ionako visokih nameta tzv. indirektnih poreza koje plaćaju svi građani Crne Gore - ocenjuje nezavisni poslanik Aleksandar Damjanović.
U slučaju probijanja roka, ugovorom su predviđeni novčani penali za kineskog izvođača, pa se i od njega očekuje objašnjenje zašto bi došlo do kašnjenja.
KOPČA SA SRBIJOM
OVAJ put nadovezaće se na ostatak kojim će se povezati sever i jug Crne Gore i biće kičma budućeg razvoja države, što dosadašnja deonica magistralnog puta Podgorica - Kolašin, kroz kanjon Platije, više ne može da prati. Uz to, auto-put Bar - Boljari povezaće Crnu Goru sa Srbijom i putnom mrežom Evrope, pa, osim direktnih, očekuju se i indirektni pozitivni ekonomski efekti. Platije, ipak, ostaju više kao turistički pravac nego put koji će, sa opasnostima koje nosi, biti glavna saobraćajnica od Srbije ka moru.
KAO METRO
PROJEKTOM je predviđeno da se od Smokovca gradi po most, pa odmah po tunel. I tako ka severu, non-stop: most, tunel, vijadukt, po dve trake u oba smera. A trasa će ići preko Moračice, tunela Klopot, Pelevog brijega, tunelom Vjeternik, Mala trava, Uvač, leva obala Tare do Mateševa. Predviđeno je da put ima 18 tunela i 13 mostova, među kojima su najzahtevniji most na Moračici i tunel Vjeternik. Kroz delove do kojih na mnogo mesta ljudska noga nije ni kročila, put će posle Lutova, Lijeve Rijeke i Tuzi Ljevorečkih, izbiti na Taru, na Uvač.
Гојко
24.07.2018. 12:22
Nije pametno Kinezima,koji su jedini posle odustajanja hrvatskih izvođača da grade ovu pretešku deonicu,uvesti kaznene poene.Naše ministarstvo je juče,prilikom posete CG kolegama posetilo ovo gradilište.
Komentari (1)