Smokovac, Uvač i Mateševo više se pominju u poslednje vreme nego ranijih vekova. Kroz krš, kamen i ljute gudure do kojih na mnogo mesta ljudska noga nije ni kročila, ako bude sreće udarničke, za dve godine nići će "čudo" - deonica auto-puta u dužini od 41 kilometar sa grandioznim mostom Moračica. Od maslinjaka na jugu do šljivika na severu prolaziće se kroz 42 tunela, preko 92 mosta i vijadukta, a ceo put, prema obećanju crnogorskih zvaničnika, moći će da se preveze za dva sata!

Saobraćajnica sa tunelima i petljama hvata kopču ka severu, sve do sela Boljari, na samoj granici Srbije i Crne Gore i 1.420 metara iznad mora na Pešterskoj visoravni. Drugi krak vodiće do Bara. Kad ceo posao bude završen jug i sever povezaće trake u dužini od oko 170 kilometara. Prema ugovoru, rok za gradnju ove deonice počeo je da teče 11. maja 2015. godine, a trajaće 48 meseci.

- Minulog meseca na gradilištu je bilo 2.189 radnika od čega Kineza 1.491, domaćih radnika koji rade u CRBC - 250 i 448 radnika angažovanih kod podizvođača - kaže za "Novosti" Jelena Raspopović iz Ministarstva saobraćaja i pomorstva.

- Za prvih pet meseci ove godine izvedeni su radovi u vrednosti od 45,1 milion evra, a u budžetu je za 2017. godinu ovu deonicu planirano 194,3 miliona.

Kinezi su ovu trasu već "napali". Tresu se gore od miniranja, a moćna mehanizacija "udara" na brda. U ovom trenutku najzahtevniji projekat je most Moračica, gde zatičemo Ivana Maretića, diplomiranog građevinskog inženjera, zaposlenog u "Monteputu", firmi koja je upravljač projekta.

Jedan od 16 tunela na trasi od Smokovca do Mateševa

- Ovaj most je ključni na celoj trasi auto-puta od Bara do Boljara. Ko što vidite, premošćuje magistralni put Podgorica - Kolašin, reku Moraču i plato Moračica, po kome je most i dobio ime. Maksimalna visina je iznad 175 metara, a na delu iznad reke Morače i dodatnih 30, kolika je dubina kanjona u odnosu na plato Moračica. Most će biti dug 960 metara, a širok 23,4. Moračica je samo jedan od 20 mostova koji će se izgraditi na ovom pojasu ukupne dužine od 5,9 kilometara - objašnjava Maretić.

Iako je temperaturna skala "podivljala" (37 stepeni), neimari ne miruju. U oči upada radna disciplina. U tunelu Vjeternik tiska se 150 ljudi i svako zna šta radi. Inženjer Lazar Smolović, predstavnik investitora koji je zadužen za izgradnju tunela, kaže u razgovoru za naš list da je Vjeternik samo jedan od 16 tunela na trasi od Smokovca do Mateševa.

- I najduži! To je dvocevni tunel čija dužina sa portalima iznosi 2.852 metra na desnoj traci auto-puta, a dužina na levoj 3.039 metara - kaže Smolović.

Na pitanje zbog čega je tolika razlika u dužini, odgovara:

- Zbog konfiguracije terena. Posao je zahtevan. Iskopano je pola miliona kubika zemlje i kamena. Radovi na iskopu i primarnoj podgradi izvode se pored Vjeternika i na još osam tunela: Vežešniku, Mrkama, Klopotu, Vilacu, Mrkom kršu, Kosmanu, Maloj travi i Jabučkom kršu na kojima je ukupna dužina iskopa veća od 10 kilometara, što od ukupne dužine iskopa svih tunela iznosi 28,7 odsto. Očekujemo da se na jesen obavi proboj prvog tunela Jabučki krš, čija je dužina obe cevi 2.744 metara, a do sada je probijeno 2.099 metara ili 77 odsto.

Mateševo će postati glavna raskrsnica prema Kolašinu, Beranama i Podgorici. Nekada je taj kraj vrveo od života - puna škola đaka.Sada se boljitku nadaju nove generacije koje je muka naterala da ostanu u toj nemaštini.


TRASA

Na trasi od oko 41 kilometar zbog konfiguracije terena postoji 20 mostova ukupne dužine oko 5,91 kilometar, 16 dvocevnih tunela dužine 17,9 kilometara. U Ministarstvu saobraćaja podsećaju da je "otvorena trasa" projektovana na dužini od oko 17 kilometara i na njoj više od šest armirano betonskih zidova i skoro tri kilometra zidova od armirane zemlje, kao i više od četiri kilometra propusta.

UGOVOR SA KINEZIMA

VLADA Crne Gore je posle dužih pregovora prihvatila ponudu kineskih kompanija CCCC i CRBC za izgradnju ove najteže deonice auto-puta u iznosu od 809 miliona evra. Od toga 688 miliona obezbediće Eksim banka kroz kredit, a 121 milion je učešće države Crne Gore. Rok otplate kredita je 20 godina, grejs period šest godina, a godišnja kamatna stopa je dva odsto. Kredit za gradnju ove trase biće vraćen za 17 godina od perioda gradnje, odnosno 13 od početka njegove eksploatacije, pokazala je socioekonomska analiza projekta.