Šest godina čekali su Crnogorci da se ponovo vrate "poslu veka" - izgradnji auto-puta Bar-Boljare (169,2 kilometra) i najkomplikovanije deonice Smokovca do Mateševa (43,5 kilometara) . U ponedeljak su zvanično radovi počeli i trajaće četiri godine. Iz Ministarstva saobraćaja su saopštili da je prva rata avansa uplaćena i rok od 48 meseci za izgradnju pve deonice počeo je da teče.

A selo Gornje Mrke poviše Bioča, nadomak Podgorice, konačno je dočekalo najezdu Kineza i njihove mehanizacije.

Reporter "Novosti" je u ponedeljak oko 11 sati obišao trasu i zatekao čobane sa stadima ovaca i koza, dok se nešto dalje u dolini čulo brektanje bagera koji se "zapleo" u šiblju pripremajući temelje za buduću upravnu zgradu u kojoj će biti smešteni inženjeri i projektanti.

- Kineze čekam od zore - prilazi nam uz pozdrav čobanin Fabijan Butorac, koji u Gornjim Mrkama dane provodi sa ovcama. - Nema čoveka u kraju koji se ne raduje putu koji će biti prozor u svet. Velika je investicija u pitanju koja će mnogo značiti za privredu i turizam. Ja sam rodom iz hrvatskog primorja, ali sam ovde došao pre četrdeset godina i uspeo da se prilagodim ovim gorama i ljudima. Zato se jednako radujem ovom projektu kao svaki starosedelac. Platije koje su uzele mnogo ljudskih života otići će u prošlost, a Mrkama će svanuti!

Fabijan Butorac

ČESTITKE Crnogorski ministar saobraćaja Ivan Brajović primio je delegaciju Ministarstva trgovine NR Kine, predvođenu zamenikom direktora u Sektoru za spoljne investicije Đou Đenšengom, koji mu je čestitao uspešan početak radova na deonici Smokovac - Uvac - Mateševo, prenela je RTCG. Glavna tema razgovora bila je realizacija projekta auto-puta Bar - Boljare, ali i saradnja Kine i Crne Gore u svim vidovima saobraćaja, saopštilo je ministarstvo.

Meštani su šest godina čekali da se vrate mašine na plac koji je zaoran uz presecanje vrpce tadašnjih premijera vlada Srbije i Hrvatske Mirka Cvetkovića i Jadranke Kosor, i još aktuelnog crnogorskog Mila Đukanovića. Tada je rečeno da će se prva deonica auto-puta graditi do 2016. godine, a cela trasa deceniju duže. Na žalost tada ništa nije urađeno.

I ponovo je proleće aktuelno. Od Mrka će se u startu graditi po most, pa odmah po tunel. I tako ka severu, non-stop: most, tunel, vijadukt, po dve trake u oba smera. Prvi metri koji će se kopati u ovom selu nalaze se na 63 metra nadmorske visine, a kraj je na Mateševu na 1.100 metara. A trasa će ići preko Moračice, tunela Klopot, Pelevog brijega, tunelom Vjeternik, Mala trava, Uvac, leva obala Tare do Mateševa.

Vlada Crne Gore je posle dužih pregovora prihvatila ponudu kineskih kompanija CCCC i CNBS za izgradnju prve deonice auto-puta od Smokovca do Mateševa (43,5 kilometra) u iznosu od 809 miliona evra i učešće države 120 miliona, dok će se kreditom kod Eksim banke finansirati ostatak investicije. Ukupna cena ove saobraćajnice oko koje se Crnogorci i danas spore je oko dve milijarde evra.

Ministar saobraćaja Ivan Brajović saopštio je da je već počeo da teče rok od 48 meseci za potpuni završetak ovog dela saobraćajnice, jer je Eksim banka uplatila prvu tranšu kredita od 94,3 miliona evra. Inače, ova banka je odobrila kredit na 20 godina, uz grejs period od šest godina i godišnju kamatnu stopu od dva odsto. Iako ovaj kredit počinje da se vraća za šest godina, Crna Gora ima obavezu da plaća kamatu na zajam čim se on povuče, zbog čega je uvedena taksa od sedam centi na gorivo.

Ovaj put nadovezaće se na ostatak kojim će se povezati sever i jug i postati kičma budućeg razvoja Crne Gore, što dosadašnja deonica puta Podgorica - Kolašin, kroz kanjon Platije, više ne može da prati.

KORIDOR Trasa auto-puta definisana je pravcem Đurman, tunel Sozina, Virpazar, Smokovac, Mateševo, Andrijevica, Berane i Boljare. Na celoj dužini planirana je gradnja 42 tunela i 92 mosta i vijadukta. Prosečni dnevni, odnosno godišnji saobraćaj na postojećim putevima od Bara do granice sa Srbijom na pojedinim deonicama kreće se od 5.100 do 8.300 vozila sa izraženim sezonskim godišnjim intenzitetom koji dostiže i do 20.000 vozila.

Uz to, auto-put Bar - Boljare povezaće Crnu Goru sa Srbijom i putnom mrežom Evrope.

KRITIKE OPOZICIJE

Opozicija je u startu bila protiv izgradnje ove saobraćajnice smatrajući da će ona biti kamen o vratu generacijama koje dolaze.

- Ukupni troškovi gradnje prelaze 1,2 milijarede evra ili 29,6 miliona po kilometru, što ga čini ubedljivo najskupljim u Evropi do sad, poručili su iz Pokreta za promene.

MORAČICA

Radovi na auto-putu odvijaće se u tri etape, a najkomplikovaniji poduhvat svakako će biti izgradnja mosta Moračica čiji će glavni stub od 180 metara biti rekorder po visini na Balkanu!