Pupovac: Srbi i u novoj vladi

Lj. BEGENIŠIĆ

11. 12. 2011. u 20:54

Potpredsednik SSDS u Hrvatskoj o učešću u vlasti, položaju srpskog naroda, tužbi...Već razgovarali sa budućim premijerom Milanovićem

SRBI će verovatno učestvovati i u novoj vladi Hrvatske. Od budućeg kabineta očekuju da završi započete projekte kojima se rešavaju problemi srpske populacije. Veruju i da će odnosi sa Srbijom ići uzlaznom putanjom koju su trasirali predsednici Boris Tadić i Ivo Josipović. Takođe, najbolje bi bilo kada bi se tužba protiv Srbije za genocid povukla.

Ovo je u razgovoru za "Novosti" rekao Milorad Pupovac, potpredsednik Samostalne srpske demokratske stranke (SSDS) u Hrvatskoj, koja je na proteklim izborima osvojila tri poslanička mandata.

* Jeste li već razgovarali sa nekim o učešću u novoj hrvatskoj vladi?

- Da. Razgovarali smo sa budućim premijerom Zoranom Milanovićem i drugim predstavnicima Kukuriku koalicije, koja je pobedila. Očekujemo da i u novoj vladi budemo u nekoj koaliciji, bez obzira na to što izborni pobednici imaju mogućnost da sami formiraju kabinet. O svemu ćemo zvanično razgovarati kada predsednik Josipović poveri manadat za sastav vlade Milanoviću. To će se dogoditi uskoro. Naredne sedmice trebalo bi da bude sednica Sabora, a vlada izabrana do katoličkog Božića.

KORIST OD EVROPSKE UNIJE * DA li će Srbi imati neku korist od potpisivanja pretpristupnog ugovora Hrvatske sa EU?
- Imali smo koristi i do sada, tokom procesa pristupanja Uniji. Mnoge stvari su rešene, istina sa zakašnjenjem, a za mnoge i prekasno. Da nije bilo EU ne bi bilo ni obnove kuća, vraćena je neka vrsta stanarskog prava, Srbi participiraju u vlasti, značajno je bolja atmosfera...

* Očekujete li da dobijete neko ministarsko mesto, ili da, možda, zadržite mesto

potpredsednika Vlade?

- Ne znam koliko je realno očekivati da dobijemo najviše funkcije, ali svakako očekujemo da učestvujemo na nižim nivoima vlasti. Do sada smo, osim potpredsedničkog mesta, imali dva sekretara u Vladi, nekoliko pomoćnika ministara, nekoliko direktora uprava... O tome ćemo razgovarati sa Milanovićem i drugim liderima Kukuriku koalicije. Najbitnije je da vlada ponudi funkcionalna rešenja za mesta koja su važna za srpsku populaciju.

* Koji su problemi Srba koje bi vlada morala da reši?

- Da se definitivno reše problemi izbeglica, obezbede stambena prava, nađe rešenje u vezi sa penzijama... Takođe, Vlada u programu mora da ima posebne instrumente za razvoj povratničkih sredina, da otvori prostor za primenu zakona o zapošljavanju, da prizna ulogu Srba u hrvatskom kulturnom i istorijskom životu, unapredi toleranciju i oslobodi nas govora mržnje.

* Odnosi Srbije i Hravatske idu uzlaznom linijom, zahvaljujući dvojici predsednika.

Međutim, dok je HDZ bio na vlasti ti odnosi su imali i padove. Da li će to biti izbegnuto, s obzirom na to da je HDZ otišao s vlasti?

- Sigurno je da će politika predsednika i premijera biti istovetna. Razlike koje smo do sada imali u politici Vlade i predsednika ne treba očekivati. I prema izjavama Vesne Pusić, buduće šefice diplomatije, jasno je da će saradnja u regionu biti jedan od prioriteta.

* Jedan od najvećih problema u odnosima dve države je tužba za genocid koju je Hrvatska podnela protiv Srbije. Da li je realno očekivati da ona bude povučena?

- Rešenje osetljivih pitanja zavisiće od socijalnog i ekonomskog stanja u obe države. Ako se zadrže sadašnje političke okolnosti, možemo očekivati povlačenje tužbe. Ako se socijalne i ekonomske prilike pogoršaju, tužba bi mogla da ostane "na čekanju" ili čak da je rešava sud.

* Postoji li opasnost da i nerešeno pitanje granice na Dunavu u jednom momentu izbije u prvi plan?

- To pitanje je već na stolu. Ali problem je kako ga, kada i na koji način pokrenuti. Ono ne bi trebalo da komplikuje odnose Srbije i Hrvatske, pogotovo ne na način na koji su ti odnosi bili zakomplikovani između Hrvatske i Slovenije oko granice u Piranskom zalivu. U ovom pitanju potreban je oprez.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (16)

Vukašin Zorić Mande

11.12.2011. 22:15

Na zalost stanarska prava izbjeglih se ponovo stavljaju u treci plan a to je osnovni razlog sto se mnogi ne vracaju.Gospodin Pupovac prica o "nekoj vrsti stanarskih prava" umjesto da se beskompromisno bori za povratak nasih bivsih stanova ili novcane protuvrijednosti stana u kojem smo zivjeli prije 1991.Svaka druga varijanta i solucija je cisto zamajavanje kroz praznu pricu...

domovine sin

11.12.2011. 23:51

@Vukašin Zorić Mande - Vukašin, nema povratka stanarskih prava. To je pitanje bilo i na Europskom sudu i riješeno je u korist RH.Srbi povratnici, bivši nositelji st. prava, mogu sudjelovati u sustavu Poticanje stanogradnje i kupiti nekretnine po povlaštenim cijenama, i to je to.

2fast

12.12.2011. 08:33

@Vukašin Zorić Mande - Jos ste zaboravili reci da je ta presuda doneta pre 4 godine, ali se presucuje u Srbiji.

tzv. sine

12.12.2011. 08:58

@Vukašin Zorić Mande - stanarska prava su vracena u celoj bivsoj SFRJ,svako svakom,vas nacin etnickog ciscenja ("da Srbi prakticno nestanu sa ovih prostora") oduzimanjem stanarskih prava,nece proci. Benkovac,Knin,Obrovac...opet ce biti vecinsko Srpski gradovi!

2fast

12.12.2011. 09:34

@Vukašin Zorić Mande - I Kosmet ce opet biti nas. A onada sledi cuveno "Srbija do Tokija". :-)

Posmatrac

12.12.2011. 11:52

@Vukašin Zorić Mande - 2fast A sto ce vam velika Srbija do Tokija kad ne mozete da sredite ovo malo sto imate.

2fast

12.12.2011. 12:17

@Vukašin Zorić Mande - Goposine, nadam se da ste zbog smajlija na kraju komentara shvatili da ironisem. naime, cuvena velikosrpska recenica bila je "Srbija do Tokija", a sada je Srbija do Preseva. Upravo zbog njih.

112br.

12.12.2011. 16:13

@Vukašin Zorić Mande - Kakvo je stanje bilo u Krajini prije "etničkog čišćenja"? Koliko je nesrba živjelo na tom prostoru? Nitko vam neće osporiti stanarska prava ako preko njih ne želite opet SAO Krajinu. I kako to da se niste kao većina uspjeli braniti više od jednog sata?

baunti

12.12.2011. 19:51

@Vukašin Zorić Mande - @112br - Srbi ne bi ni trazili SAO Krajinu da nisu bili ugrozeni, mada u tome ima masla i Slobe i Tudjmana zajedno. Srbi iz Krajine su zrtvovani dva puta - provi put kad im nije dozvoljeno da mirno rijese situaciju (koju je pokojni Dr. Jovan Raskovic zastupao), i drugi put kada im je naredjeno da se jednostavno "povuku". Otpora nije bilo jer je takvo bilo naredjenje. Da je bilo malo srece i pameti, ne bismo ratovali nego pregovarali i danas ne bi bilo ovakvih gluposti...

Pero

12.12.2011. 23:30

@Vukašin Zorić Mande - Ukoliko ovo nije smišljena provokacija koja možda i danas predstavlja mišljenje većine u Republici Srbiji, jao si ga ostatku Srba u Hrvatskoj. Ne radi fizičke (ne)sigurnosti ili ugrožavanja imove, nego radi ono malo obraza koji je preko 100,000 Srba sačuvalo od 1991- nadalje, živeći sa svojim komšijama Hrvatima i manjinama. Imate li vi neko ime za te ljude, zovete li ih nekim pogrdinim imenima, jesu li to poturice ili brankovići ?

Pero

12.12.2011. 23:36

@Vukašin Zorić Mande - Poštovani, samo kratko. Svaki pregovarački proces je odnos vojnih snaga. Kada je Hrvatska željela pregovarati, naoružana 'RSK' s podrškom JNA to naravno nije prihvatila. 4 godine kasnije, potpuno drugačija situacija. Ja prethodnim događajima pristupam realno, bez nacionalne retorike - Z4 Hrvatska ne bi nikada potpisala da je znala da će 'RSK' pristati, tvrditi suprotno je neozbiljno. Vi ste nešto slično pokušali na Kosovu, no to je kasnilo jedno 20 godina i niste imali podršku SAD.

baunti

13.12.2011. 02:08

@Vukašin Zorić Mande - Pero, nisi u pravu. Dr. Jovan Raskovic je postigao dogovor sa Tudjmanom i tadasnjim hrvatskim rukovodstvom jos prije nego sto je rat i poceo. Pa i kada je poceo, mogao se zaustaviti relativno brzo, ali je Raskovica Milosevicev rezim smaknuo u Beogradu. Istovremeno, i Tudjman i Milosevic su se dogovarali da se rat nastavi jer su samo tako mogli da se obogate basnoslovno. Da rata nije bilo danas bi SFRJ imala BDP od $30.000 po stanovniku, samo ratnim profiterima to nije odgovaralo.

Posmatrac

13.12.2011. 10:31

@Vukašin Zorić Mande - Izvinjavam se, nisam dobro pogledao nadam se da mi necete uzeti za zlo.Napravili ste pun pogodak sa svojom teorijom.Ocigledno ste veoma realna osoba.

112br.

13.12.2011. 12:26

@Vukašin Zorić Mande - Teško je na početku rata bilo razumjeti vašu ugroženost jer smo uglavnom mi dobivali po glavi. Kasnije su sankcije i naše naoružanje i premoć u ljudstvu učinile svoje. Slažem se da je trebalo ispregovarati situaciju ali naše vođe su htjele rat. Krajina poslije Oluje nije izgledala dobro, prazne i opljačkane kuće nije bio dobro odrađen posao.Nemam ništa protiv da se Srbi vraćaju ali smataju mi najave kako će opet Krajina biti Srbska.

MEXO

12.12.2011. 06:56

Zssto da se povlace tuzba i protutuzba!?Valjda je jasno ko je na terenu izvrsio etnicko ciscenje i genocid,doseljavajuci jednu naciju na podrucja koja su vecinski bila naseljena etnicki ociscenom,unistavajuci svu pokretnu i nepokretnu imovinu i masakrirajuci one koji su povjerovali u bajku o bezbjednom ostanku..................itd.itd.