OD STALNOG DOPISNIKA: PARIZ

FRANCUZI se nadaju da će biti uključeni u projekat izgradnje budućeg beogradskog metroa. Između ostalog, i sa tim očekivanjima, sutra u glavni grad Srbije dolazi francuski predsednik Emanuel Makron.

Za to vreme, Francuzi šire parisku podzemnu železnicu, pokazujući šta znaju i umeju. Projekat pod nazivom "Veliki Pariz-ekspres" potpuno će izmeniti sliku oko prestonice. Sve to se radi u okviru "Velikog Pariza", opsežne građevinske akcije širenja Grada svetlosti van postojećih granica.

U periodu od 2020. do 2030. godine biće izgrađeno još 200 kilometara potpuno automatizovanog metroa u širem krugu oko grada, čime će se udvostručiti postojeća mreža. Podiže se čak 68 novih stanica, a koliko je ovo grandiozan projekat pokazuje i činjenica da je to ujedno trenutno i najveći urbanistički projekat u Evropi.

GRADE se istovremeno četiri nove linije - 15, 16, 17 i 18, dok će značajno biti produžene i linije 11 i 14. Četrnaestica i jedinica, inače, već sada saobraćaju bez vozača, a njima se upravlja iz komandnog centra.

Izgradnji novih stanica posvećena je posebna pažnja. Na konkursima su prolazile one skice koje su raspaljivale autorsku maštu, a u obzir su uzimani samo ekološki materijali. U firmi "Veliki Pariz", koja rukovodi radovima, ističu za "Novosti", da svaka nova stanica predstavlja gradilište jednako podizanju desetospratnice duge sto metara i široke sedamdeset, pod zemljom.


Radovi na novoj deonici podzemne železnice


Pročitajte još: Pariz slavio Srbe i dugo prijateljstvo


KOLIKO je to veliki posao, pokazuju i podaci da je 2017. godine na površinu izvučeno milion tona zemlje, prošle godine tri miliona, a ove - celih pet. Tri tunela su već izbušena, dok se u ovom momentu buši još petnaest. U okviru "Velikog Pariza" trenutno je aktivno 126 gradilišta, na kojima radi pet i po hiljada ljudi.


Ovako će izgledati neke od stanica buduće trase metroa


Sve bi trebalo da košta oko 35 milijardi evra! Istovremeno, potpuno će se promeniti izgled predgrađa tamo gde nove linije budu prolazile, jer se oko stanica grade novi trgovinski i poslovni centri.

PODZEMNA železnica je u Parizu izuzetno razvijena, a sada je akcenat stavljen na povezivanje širokog oboda, kao i na prebacivanje s različitih tačaka bez prolaska i zagušenja kroz centar. Novim linijama spojiće se aerodromi, istraživački centri, univerziteti.


Prvo će se kraju privesti produžeci starih linija, dok će od 2024. krenuti da se polako uključuju i novoizgrađeni pravci, tako da se planira da deo bude gotov i za Olimpijske igre, koje će za pet godina biti održane u francuskoj prestonici.


SIMBOL

PARISKI metro je jedan od najrazvijenijih na svetu. Trenutno je dugačak 220 kilometara, ima 16 linija i 302 stanice. Prosečno su raspoređene na 570 metara, a vožnja između njih traje minut i po. Pariskim metroom se godišnje preveze milijardu i po ljudi, što iznosi više od četiri miliona svakog dana. U špicu se metro u proseku čeka dva minuta, a uveče i do osam. Kreće se prosečnom brzinom od 21 do 39 kilometara na sat, a maksimalno od 70 do 80. Prva linija je puštena za Veliku svetsku izložbu 1900. godine. Izgrađen u secesionističkom stilu, pariski metro je postao jedan od zaštitnih znakova grada.