Budimpešta, noćna mora za plovidbu
01. 06. 2019. u 08:21
Tragedija u Mađarskoj otvorila pitanje sigurnosti na evropskim rekama. Kapetan Branislav Vajda: Sve se dogodilo na najstresnijoj deonici
POTRAGA Ronioci u Dunavu na mestu nesreće,foto AP
NESREĆA na Dunavu, u Budimpešti, pre dva dana, u kojoj je posle sudara kruzera i malog turističkog broda stradalo najmanje sedmoro ljudi, otvorena su pitanje poštovanja propisa i regulisanja bezbednosti plovidbe. Na mestu gde se dogodila nesreća, ali i kod nas.
Stručnjaci kažu da je rečni put u mađarskoj prestonici, naročito u delu kod Parlamenta i Margitinog mosta, gde se nesreća dogodila, najopasnija i najstresnija deonica u letnjoj sezoni, zbog gustog saobraćaja.
Kapetan unutrašnje plovidbe Branislav Vajda i predsednik Udruženja profesionalnih lađara Srbije smatra da je već godinama u Budimpešti pretila opasnost od ovakvog incidenta zbog izuzetno velikog broja turističkih brodova, noćnih obilazaka, kao i njihovog nekontrolisanog kretanja.
- Svi mi koji plovimo velikim putničkim brodovima, kada prolazimo tom trasom, nalazimo se u predinfarktnom stanju - kaže Vajda. - Smanjujemo brzinu, kontrolišemo, ali i dalje strepimo. Veliki problem ima Budimšešta na Dunavu zbog tih malih brodića koji plove kako hoće i gde hoće.
Branislav Vajda
.jpg)
Po njegovim rečima, sudeći po snimku nesreće, prilikom okretanja mali brod je kruzeru presekao put.
- Veliki brod ga je stigao, ko zna zašto ga nije video, uprkos uređajima navigacije, da li nije mogao da proceni udaljenost, ili ga nije video jer mu je ušao u mrtvu zonu u kojoj radar zbog smetnji nije radio - kaže kapetan Vajda.
- Mađari su zabranili noćnu plovidbu kruzerima, odnosno mogućnost da rade noćne turističke ture sa okretanjem kod Parlamenta jer u tom delu najlakše je da se nekom preseče put. Jedno od pravila za vožnju u Budimpešti je plovidba isključivo desnom stranom. Uglavnom se mali brodovi sklanjaju i vode računa da ne dođe do nezgode i tako je trajalo godinama, sve do ovog slučaja.
.jpg)
OPREMA
VEĆ deset godina svi brodovi u Evropi su obavezni da koriste transpordere, uređaje koji emituju podatke o brodu u realnom vremenu - kaže Vajda. - Kapetani dobijaju informacije o svim brodovima koji su ispred, iza, gde idu, šta rade...