Dojče vele: Zabluda vaseljenskog patrijarha o Ukrajini
10. 01. 2019. u 18:53
Patrijarh Vartolomej mogao je da sebi dâ vremena za svoje odluke i u stvari, to je ono što je on pre svega trebalo da uradi, smatra novinar nemačkog lista
Patrijarh Vartolomej , Depositphotos
Pročitajte još:KRAJ VIŠEMESEČNE FARSE, UKRAJINA DOBILA AUTOKEFALNOST: Vartolomej Porošenku za Božić darovao crkvu
Počasni poglavar pravoslavne crkve, patrijarh Vartolomej, zagarantovao je pravoslavnim vernicima u Ukrajini autokefalnost, dakle nezavisnost. On je to uradio na svoju ruku i protivno savetima koje su mu davali drugi episkopi i na taj način prekršio crkveno pravo, takozvane kanone.
To je, navodi se, takođe u suprotnosti sa odlukama koje je on sam pre nekoliko godina doneo u vezi Ukrajine.
Pročitajte još:Vartolomej priznaje Ukrajinsku crkvu!
Reakcije teško da mogu da budu gore: druge patrijaršije odbijaju poslušnost Vartolomeju, kritikuju ga čak i članovi Sinoda Grčke pravoslavne crkve, a protive mu se i crkveni poglavari iz Poljske i Češke. Igumani i starci sa Svete gore sa preko 2.000 monaha vrte glavom.
A aplauz dolazi od ministra spoljnih poslova SAD, nekadašnjeg potpredsednika SAD Džoa Bajdena i jednog od nekadašnjih šefova CIA.
Vašington podržava podelu crkve u istočnoj Evropi a, kako se dodaje, uticaj Moskve u Ukrajini trebalo bi da oslabi, pa makar on bio samo crkveni i to je iz američkog ugla, legitimno.
Crkveno-pravna promišljanja su mnogim Amerikancima strana. Zbog čega bi ljudi danas trebalo da se pridržavaju saborskih odluka iz IV veka?
.jpg)
Patrijarh Vartolomej mogao je da sebi dâ vremena za svoje odluke i u stvari, to je ono što je on pre svega trebalo da urad, smatra autor.
Prema Kanonskom pravu, odluke od istorijskog značaja moraju da se donesu konsenzusom. Ali, patrijarh u Istanbulu dozvolio je da ga požuruju, pre svih ukrajinski predsednik Petro Porošenko koji se bori se za svoj reizbor krajem marta.
A, prema anketama, njegova popularnost prilično je srozana: zbog toga što privreda ne stoji dobro, što nema stranih investicija, korupcija besni, a nema ni mira na istoku zemlje. Zato sada Porošenko očekuje dodatne glasove zbog osnivanja ukrajinske nacionalne crkve.
Ali mnogi Ukrajinci su skeptični. Najveći broj verskih zajednica ostaje uz kanonski priznatu Moskovsku patrijaršiju. Ono što ujedinjuje crkvu koju je proglasio Vartolomej, jeste protivljenje Rusiji - ali to na duge staze ne drži vodu. Na kraju krajeva, Vartolomej im i nije dao potpunu nezavisnost - jer on sam je njihov patrijarh. Druge pravoslavne crkve izbegavaju takvu kanonsku konstrukciju.
.jpg)
To naravno ima malo veze sa stvarnošću, ali percepcija jeste takva. Moskovska patrijaršija morala je pre svega snažnije da se angažuje - i to kao institucija koja obe strane poziva na mir i uzdržanost, koja gradi mostove.
Suočiti se s modernom, političkom i društvenom stvarnošću, nije jača strana pravoslavnih nacionalnih crkava. Grčka crkva na primer i dalje priča o patrijaršiji u „Konstatinopolju“. Ali metropola koja je nekada bila glavni grad istočnog Rimskog carstva, već stolećima se zove Istanbul. Uticaj patrijarha koji vlada u tom gradu ne može ni da se poredi sa uticajem koji su imali njegovi prethodnici u Konstatinopolju.
Pa zašto je onda on još uvek počasni poglavar pravoslavlja? Zato što je to tako bilo u ranom srednjem veku? Zato što se Grci nadaju da će „ponovo osvojiti“ grad? To je apsurdno. Ali počasni primat ipak je opstao, a on, umesto da miri, stvara nove sukobe - danas u Ukrajini, Estoniji ili Bugarskoj, a uskoro možda i u drugim delovima sveta.
Ipak, koliko god da je taj aktuelni sukob neprijatan i tragičan, on nudi i neke šanse. Nacionalne crkve mogle bi da odluče da postanu „demokratskije“ i ravnopravnije. Da, na primer, svake godine neka druga patrijaršija preuzme predsedavanje među crkvenim velikodostojnicima. Demokratija i ravnopravnost pospešuju otvorenost i toleranciju, pa onda niko ne bi mogao da se postavlja iznad prava i dogovorenih pravila, zaključuje se u tekstu.
неимени
10.01.2019. 19:00
Како да не. АП у соделовању са тањугом. Они ако не закључе шта и како Црква треба да ради нико неће. Зашто уопште објављивати (PSYOP) идеје са "запада". Као да до сада није јасно да је њихова мисија пропаганда, а циљ разарање и рат.
Добар текст, информативан и реалан.
@Видоје - Најдобрији и најреалнији је део о "демократскијим и толерантнијим" националним Црквама. Није тешко претпоставити камо би та њихова демократскија и толерантија добронамерност водила. У ствари не разумем да то неко не види мада су докази на сваком кораку већ дуже од једног века.
Највише што ми се свиђало у православном свету, јесте што су се држали њихових закона канона , није могао нико да добије аутокефалност без сагласности свих Патријарха. Ово што је урадио Васељенски је преседан и његова брука која ће остати у историји. Верујем када буде избаран нови Васељенски патријарх да ће бити поништена његова одлулка.
@Гавра - Po kom to kanonu vaseljenski patrijarh (tačnije patrijaršija) mora da pita ostale patrijarhe i arhiepiskope autokefalnih crkava oko davanja autokefalije nekoj crkvenoj oblasti? Da li je Carigradski patrijarh ikoga pitao kada je davao autokefalnost srpskoj, bugarskoj, ruskoj, poljskoj, rumunskoj, pravoslavnih crkvi u Grčkoj itd.? Da li je pitao rusku crkvu kada je dodijelio autokefalnost poljskoj crkvi? Da li je pitao ohridskog arhiepiskopa Homatijana kada je darovao autokefalnost srpskoj crkvi?
Komentari (7)