OD STALNOG DOPISNIKA

PARIZ


DRAGI putnici, vežite vaše pojaseve i ugasite cigarete. Ova nekada čuvena rečenica pred sletanje sada zvuči praistorijski. Ipak, nije to sve bilo tako davno. "Lufthanza" je na svojim letovima cigarete zabranila pre tačno 20 godina, "Er Frans" dvehiljadite, a JAT tek 2002. Takoreći - juče. Cigarete se, međutim, ubrzanim ritmom istiskuju iz javnog života, pa mnoge ne tako daleke scene deluju kao davno zaboravljeni crno-beli film.

Pročitajte još: Francuski film bez cigarete?

Već smo stigli u vreme kada se prokazuju čak i zdravije, elektronske cigarete. Ni njih više ne možete da pućkate zavaljeni u avionskom sedištu. Morate da ih transportujete u ručnom prtljagu, u hermetički zatvorenoj plastičnoj kutiji, s ispražnjenim rezervoarom.

Elektronsku cigaretu u Francuskoj danas još tolerišu u barovima i kafeima, ali vlasnici već imaju diskreciono pravo da ih zabranjuju. Na meti je pre svega zbog - gesta. Podseća na pravo duvanjenje. Ne sme da se koristi u školama, ustanovama namenjenim maloletnicima, ali ni u javnom i gradskom prevozu, ili na radnom mestu, osim ako nemate sopstvenu kancelariju i pod uslovom da interna pravila preduzeća to dozvoljavaju. Zabrana obuhvata i zatvorena kolektivna okupljanja. To podrazumeva i kafeterije, pa su zaposleni, makar i sa elektronskom "pljugom" u ruci, opet, posle nekoliko godina, primorani da duvane ispred firme.

Pročitajte još: PROBLEM ALKOHOLA U FRANCUSKOJ: Najslađe se pijucka pod Ajfelom

A pravu cigaretu biće uskoro teško zapaliti i pred ulaznim vratima poslovne zgrade, na ulici! Zato što se dim kroz prozore uvlači u kancelarije, vlasti ozbiljno razmišljaju da uskoro utvrde "kazneni prostor" od nekoliko metara.

Pušenje odnosi šest odsto sredstava u svetu namenjenih za zdravstvenu negu, a ceo trošak iznosi 1.330 milijardi evra. Računa se da danas u Francuskoj, na primer, godišnje od posledica pušenja umre 73.000 ljudi. To je prvi na listi smrtnih uzroka koji mogu da se izbegnu. Bolesti vezane za pušenje kasu socijalnog osiguranja koštaju oko 50 milijardi evra, dok se prihod od taksa na prodaju procenjuje na oko 12 milijardi. Gubitak je više nego očit. Slično je i u drugim zemljama.

Od država EU, Irska je bila prva koja je zabranila cigarete u kuhinjama restorana i autobusima, još 1998. Finska je na javnim mestima to učinila 1995, a vremenom su ih pratili ostali, uglavnom posle dvehiljadite. Vremenom se pojas zabrane širio, pa su gradske vlasti Strazbura, tako, od ponedeljka, odlučile da odstrane pušenje iz gradskih parkova. Do sada, u ovom i drugim francuskim mestima, pušenje nije bilo dozvoljeno samo u ograđenim prostorima za dečju igru na otvorenom.

I pored svega, Francuzi su danas najmasovniji pušači u zapadnom svetu. Puši, otprilike, trećina nacije, za razliku od, na primer, Nemačke, Španije, Belgije ili Holandije, gde se za cigaretu hvata svaki četvrti žitelj. U Italiji ili Velikoj Britaniji puši peti, a u Americi tek svaki šesti.


Francuske vlasti zato na sve načine pokušavaju da iskorene pušačku naviku. Jedan od njih je i konstantno povećanje cena. Paklica najtraženijeg "marlbora" je, na primer, dvehiljadite koštala tek nešto malo više od tri evra, danas je dostigla cenu od osam, a do 2020. bi trebalo da košta 10, kolika joj je danas već cena u Velikoj Britaniji ili na Islandu. Najskuplje evropske cigarete su, inače, u Norveškoj gde paklica košta preko 11,5 evra.

KAO STALjIN TROCKOG

BORBU protiv duvana ovde shvataju ozbiljno i doslovno, pa su tako svojevremeno retuširali poster u pariskom metrou za reklamu nedeljnika "Poen" sa čije naslovne strane su izbrisali cigaretu iz ruku Ani Žirardo povodom smrti slavne glumice. Pamti se i plakat za postavku o čuvenom sineasti Žaku Tatiju u Francuskoj kinemateci na kojoj znameniti gospodin Ilo u poznatoj sceni na biciklu umesto lule u ustima drži dečju vetrenjaču od papira. To je nekim kritičarima bio povod da podsete kako je Staljin svojevremeno brisao Trockog sa zvaničnih fotografija.